ביקורת ספר: 'היא שיחתי' מאת הרב דני אלינר

הספר היא שיחתי אולי אינו מכיל חומרים חדשים ומרחיקי לכת, אך הוא עשוי היטב ועם עריכה לשונית מפתיעה לטובה

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ 26/03/15 12:58 ו בניסן התשעה

ביקורת ספר: 'היא שיחתי' מאת הרב דני אלינר
יח"צ, צילום: יח"צ

בבתי הספר לתקשורת מלמדים שלמערכות העיתונים יש שלושה קריטריונים לפרסום ידיעה חדשותית - האייטם צריך להיות חדש, חשוב ומעניין. נדמה שעם התרחבות השימוש ברשתות החברתיות וחדירתו של הטלפון החכם לכמעט כל כיס בישראל, הקריטריונים 'חשוב' ו'מעניין' איבדו את הבכורה המשותפת, וכל מה שנשאר זה מידע 'חדש'. לא משנה אם זה הבל מוחלט, שקר גס, בזבוז זמן או מיותר לחלוטין - כל עוד זה 'חדש', זה שווה את הזמן ואת תשומת-הלב שלכם.

קל לבקר את התופעה הזו מבחוץ, אבל רובנו חלק ממנה. אנחנו מעדיפים מהדורות חדשות, סדרות חדשות, מוצרים חדשים ופוליטיקה חדשה. גם במדור סקירת הספרים של 'כיפה', שאתם קוראים ברגע זה, תמצאו סקירה רק על ספרים חדשים. ככה זה, אדם אוהב להתחדש.

הרב דני אלינר, ר"מ בישיבת ההסדר 'אור עציון' שבראשות הרב חיים דרוקמן, הוציא לאור ספר בשם "היא שיחתי" . הספר בנוי מקטעים קצרים בני שתי עמודים שמעוצבים כשאלה פתוחה מצד תלמיד אנונימי ותשובה מפורטת של רבו. תמצאו בספר שאלות קלסיות שמעסיקות בני נוער בשנים שבין סוף התיכון עד אמצע שנות העשרים לחייהם - בחירת מוסד לימודים ישיבתי, שירות צבאי מלא או מקוצר, דייטים, חתונה ועוד. בקיצור, הרב דני משתמש במאות שעות השיחות האישיות שלו עם תלמידיו לאורך השנים ופשוט מעביר את הדברים אל הכתב, לטובת ציבור המתלבטים.

(צילום: יח"צ)

"היא שיחתי" הוא ספר חדש. בזה מסתכם חידושו של הספר. הרעיונות שמובאים בו והמקורות שהוא מצטט הם ישנים. אין בספר דרשות נועזות, פרשנויות מרחיקות-לכת, אמירות מקוריות וקריאות חתרניות במקורות קדומים. לא, בספר הזה תמצאו את המיינסטרים של הציונות הדתית, שחור על גבי לבן. יש שיזלזלו בספר שכזה, שכל-כולו איסוף וקיבוץ של רעיונות ותיקים, ואין בו חידושים עצמיים. התרבות היהודית המתחדשת מספקת יבול נרחב של ספרות אמונית, וכל ספר צריך להיאבק על קיומו מול עשרות ספרים דומים לו. הדרך המרכזית לקנות את לב הקורא הפוטנציאלי היא ההבטחה לחידוש, שכמעט כל ספר מנסה להתהדר בה. בשוק שכזה, ספר שאין בו חידוש עלול להידרש לגנאי.

בניגוד למגמה הזו, אני דווקא דורש את העניין לזכות. בסופו של דבר, לפעמים צריך לחזק את הבסיס המשותף. לשמרנות יש תפקיד היסטורי חשוב, ו"היא שיחתי" לוקח בו חלק בכבוד. בלי התשתית המוכרת עד לעוסה-לעייפה, לחידושים הגדולים של כותבים, רבנים והוגים אחרים לא הייתה קרקע יציבה. הציונות הדתית צריכה יסוד חזק כדי לשמור על זהותה, שרק עליו היא מסוגלת לצמוח לגבהים חדשים. את הצורך הזה מספק "היא שיחתי".

הספר עשוי טוב. כל תשובה מלוּוה בציטוט אחד (או יותר) מספרים שונים שנותנים זווית ראייה מעניינת ביחס לשאלה בנוסף לעמדה של הרב, בין השאר מתוך התנ"ך והתלמוד, נפש החיים וליקוטי מוהר"ן, אורות התשובה ואיש האמונה הבודד. העריכה הלשונית מפתיעה לטובה, ביחס לספרים אחרים מהסגנון הזה. דווקא עריכת הספר הייתה יכולה להיות טובה יותר: אפשר היה לוותר על כמה מהשאלות, שחלקן חוזרות על עצמן בניסוחים שונים, ומנגד אפשר היה לגעת במגוון רחב יותר של נושאים שמעסיקים את הצעיר הדתי בתקופה הזו. קהל היעד המובהק של הספר - גברים דתיים צעירים בין הגילאים 17-25 - מצומצם למדי, וניתן היה להכליל בספר מגוון רחב יותר של שאלות שייגע בחייהם של קוראים רבים יותר. גם אנשי מקצוע ובני משפחה של קהל היעד יוכלו למצוא בספר עניין, שחושף בצורה עדינה ומדויקת את הבעיות וההתלבטויות שמעסיקות את בני גילם.

היא שיחתי דן אלינר המכון התורני אור עציון 230 עמודים מחיר קטלוגי: 59 ש"ח

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן