ביקורת ספר: איקטוס - חוויה היסטורית

ספרו החדש של אלי אבידור עוסק בתקופה מרתקת בימיה של האימפריה הרומית. נתנאל לייפר קרא את הספר בשקיקה ונותר עם מחשבות רבות עם סיומו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/08/15 23:25 כו באב התשעה

ביקורת ספר: איקטוס - חוויה היסטורית
shutterstock, צילום: shutterstock

מעטים הם הספרים שמעסיקים את מוחו של הקורא גם לאחר שהוא מסיים לקרוא אותם. מעבר למתח ולסקרנות של הסיפור לא כל ספר מצליח ליצור עניין ומחשבות גם לאחר היוודע סופו. ספרו של אלי אבידר - 'איקטוס' הצליח בהחלט לעניין אותי מאד תוך כדי קריאה וגם להותיר אותי עם מחשבות רבות אחריו.

הספר מספר את סיפורו של יארניס אזרח רומאי בימי האימפריה הרומית העולה לגדולה ומתחיל מסע בבית אמו שנשאת לאציל רומאי ומשם ממשיך לקריירה מזהירה בלגיון הרומאי המהולל. את חייו של יארניס מלווה עבד יהודי בשם יואיר המלמד אותו מחכמת היהדות והפילוסופיה ומסייע לו להתקדם בחייו ולהשיג את מטרותיו.

הספר עשיר בפרטים היסטוריים אך בטעם טוב ומבלי שהספר יהפוך לספר היסטוריה מעיק. אבידר מקפיד בספר על הנכונות ההיסטורית של הפרטים וניתן ללמוד ממנו רבות וזאת כאמור מבלי שהלימוד הופך לחוויה מעיקה. אבידור מגדיר את הספר כרומן, אך לטעמי נושא הרומן בתוכו שולי ומשני לחלוטין לסיפור שעומד בפני עצמו גם ללא קטעי הרומן שבתוכו.

(צילום: יח"צ)

התובנות אותן מלמד העבד יואיר את בעליו יארניס, מורכבות, מעניינות ושימושיות לכל אדם באשר הוא החפץ לקדם את עצמו בצורה הנכונה מבלי להקים לו אויבים והכתיבה של אבידור קולחת למרות עיסוקו גם בנושאים מעמיקים ולא סיפוריים במובן המוכר של המושג.

קראתי את הספר בשקיקה ודווקא משום כך סיומו של הספר מטריד ומעורר מחשבות רבות על התועלות והחסרונות של צבירת מעמד וכוח גם בימינו אנו והידיעה שעודף תשומת לב יכול להביא בסופו של דבר לצרות לבעליו.

כיצד התנהלו החיים בתוך האימפריה הרומית האדירה, כיצד התנהל הלגיון הרומאי ומה היה צריך כדי להפוך למנהיג בעל עצמה ומה הוא אותו 'איקטוס' מסתורי אותו מפתח יארניס, את כל אלו תוכלו למצוא בספרו החדש והמרתק של אלי אבידור.

'איקטוס' - הוצאת פראג