תכירו: הפייטנים הצעירים והמבטיחים

אחרי סקירה של הדור הבא של החזנים האשכנזים, הגיע הזמן לבדוק מה קורה בבתי הכנסת של עדות המזרח. שאלנו שישה פייטנים איפה יתפללו, מה הקטע המרגש ביותר בתפילה מבחינתם ואיזו חוויה מרגשת כבר הספיקו לעבור

חדשות כיפה יוסף ארנפלד, כיפה 21/09/14 20:53 כו באלול התשעד

תכירו: הפייטנים הצעירים והמבטיחים
כיפה, צילום: כיפה

לפני ימים ספורים סקרנו את הדור הבא של החזנים האשכנזיים, כעת הגיע הזמן לבדוק מה קורה בבית הכנסת של השכנים ומי בדיוק הולך לפייט שם. חזרנו לשטח ומצאנו שישה חזנים-פייטנים הנמצאים בתחילת דרכם. בדקנו איפה הם יתפללו, מה הקטע בתפילה שהכי תופס אותם ואיזה חוויה מרגשת כבר הספיקו לעבור.

רקע כללי:בן 27, מבני ברק. חבר במקהלת "שירה חדשה" בניצוחו של האמן אריאל כהן אשר מלווה את הפייטנים העולמיים משה חבושה ודוד שירו בהופעותיהם בישראל.

יעבור לפני התיבה ב:בית הכנסת המרכזי בשכונת נחלת יצחק בתל אביב.

ההכנות: "את ההכנות לימים הנוראיים אני מעביר בשינון התפילות ופירושי המילים לצד שינון הלחנים אותם אני אשלב בתפילות ראש השנה ויום הכיפורים מהירושלמי ומהחלאבי”.

קטע תפילה שהכי תפס אותך:"ועל המדינות בו יאמר מי במים ומי באש וכו'" - מתפילות מוסף של ימי ראש השנה.

חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: "החוויות שלי בתור בעל תפילה מתחילות כבר מראש חודש אלול בה אני משתתף בסליחותולאוו דווקא כחזן.לראות את בני הנוער המגוון, מגיע בכובד ראש לאמירת הסליחות במקום ללכת למועדונים ובתי הוללות כאלו ואחרים,זוהי בעיני בקשת סליחה אמיתית מעומק הלב”.

רקע כללי:בן 37 מכוכב יעקב

יעבור לפני התיבה ב:בית הכנסת המרכזי במושב חצב.

ההכנות: "משתדל להתכונן גם פיזית וגם רוחנית, אם מדובר בשמירה על המיתרים,כמו כן להשתדל לא להצטנן במיוחד בתקופה כזאת של המעבר ומשתדל להרבות ביראת שמיים ובאהבת הזולת”.

קטע תפילה שהכי תפס אותך:אחות קטנה- פתיחת התפילה של ראש השנה.

חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: "בתור חזן לפעמים קורה שאתה סוחף את הקהל איתך ועם קהל גדול אתה מרגיש שאתה מתרגש יחד איתו תוך כדי שעונים לך במלוא המרץ. (הכוח של החזן מגיע מהקהל עצמו שעונה לך בסוף כל קטע,כי אם לא אתה מרגיש שאתה לבד)”.

רקע כללי:בן 27, מאשקלון.רב גדוד לביא (מיל'), דוקטורנט חוקר יהדות ספרד, מחבר ספר הסליחות של חכמי צפון אפריקה "אילת השחר".

יעבור לפני התיבה ב: גדוד לביא

ההכנות: "ארבעים יום מלאים אני עובר לפני התיבה בבתי כנסת מגוונים בדרום הארץ. אני מתאמץ להטמיע את הסליחות בקרב לבי באופן שהן יכשירו אותי להיות שליח נאמן בחגי אלול, כמו כן אני משתדל להטמיע את הסליחות בקרב בני הנוער הרבים שמגיעים להשתתף באמירתן”.

קטע תפילה שהכי תפס אותך:בכל שנה אני מוצא את עצמי מתרגש ביתר שאת בתפילה שונה. לכאורה, תפילות ימי הרחמים והסליחות הן מסורתיות וקבועות אך בכל שנה הן מתחדשות בעיני ומוארות באור חדש לפי החווית האישיות שלי באותה עת. ובכל זאת, קטעי התפילה שמעיפים אותי הכי גבוה הם הפיוטים והרשויות שאני אומרם במקומם המקורי, כגון "אלהי אל תדינני כמעלי" ו"שואף כמו עבד" לפני נשמת, "ידי רשים" אחר ישתבח וכדו', כי הם מרגשים בתוכנם ומכשירים את הלב בצורה אמיתית לקראת תפילה משמעותית”.

חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: "לפני ארבע שנים קבענו מספר פייטנים לשהות ביחד ביום הכיפורים בבסיס חיל הים באשדוד. הגענו ששה חברים טובים בעלי סגנונות מוזיקליים דומים וקולות מגוונים, השקענו רבות במהלך התפילה וההכנות, ושוררנו בכל כוחנו את כל קטעי התפילה בהרמוניה נעימה מאוד, שגם החיילים הרחוקים ביותר, שמבקרים בבית-הכנסת רק ב"כל נדרי" ונעילה, נשארו רוב היום בבית הכנסת בהאזנה מלאה. התגובות החמות שקבלנו כולנו מכלל המתפללים בבית הכנסת מלוות אותנו עד עתה ובכל פעם שהחבורה נפגשת אנו נזכרים ביום הזה”.

רקע כללי:בן 25, ממבוא חורון.בוגר ישיבת ההסדר קרני שומרון, דובר ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי).

יעבור לפני התיבה ב:בבית הכנסת הספרדי "עליית שבטים" שבעיר נתניה, קהילה ציונית ותיקה ובית כנסת מפואר השוכן בשכונת "פרדס הגדוד" אותו הקים ותיק עולי מרוקו והנדבן מימון אלפונסו צבע זצ"ל יחד עם ילדיו שיחיו.

ההכנות: "פיזיות ורוחניות, עובר על התפילות יחד עם החזנים הנוספים, הסומכים ורב בית הכנסת הרב הלל טויטו שליט"א על מנת שהתפילה תהיה "כתפילה זכה" ועל פי מנהגי בית הכנסת המדוייקים והעתיקים”.

קטע תפילה שהכי תפס אותך: "הקטע "חמול עלי" (שחובר לו ניגון מיוחד) שבסוף פיוט "אלוקי אל תדינני" שהוא אחד הפיוטים הנאמרים בתפילת שחרית של ראש השנה, לפני "ברוך שאמר", נכתב ע"י יצחק אבן מר שאול. פיוט זה זכה לתפוצה עצומה בקהילות ישראל השונות מספרד ועד להודו.הפיוט, שבו עומד האדם לפני האל ומתוודה על חטאיו, בנוי על פי סדר הא"ב, האדם מתייצב לפני בוראו כשהוא אפוף צער וכאב על חטאיו - הוא פונה לקב"ה בבקשה שיורה לו את דרכו ויְיַשר את לבו”.

חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: "קודם כל הרגשת האחריות הכבדה כבעל תפילה וכשליח ציבור. אתה נושא על כתפך להיות מייצג ועליך מוטלת האחריות להביא לציבור את החיבור העצום הזה שבינו לבין ריבונו של עולם ביום הקדוש הזה. משימה לא פשוטה. בנוסף מרגש שפיוטים וניגונים שהתנגנו וחוברו לפני מאות ואלפי שנים מובאים על ידך באופן מדוייק בדיוק כפי שניגנו אותם שנים לפניך. לראות את הדמעות בעניים אצל אותו יהודי מבוגר שגרמת לו להתרגש ולזכור את הבית כנסת שלו במרוקו או באלג'יר ומצד שני להנחיל את המסורת הזו לצעירים - אין התרגשות גדולה מזו”.

רקע כללי:בן 28 מרחובות. עובד כרכז מחוז מרכז וצפון בתנועת הנוער "עזרא".

יעבור לפני התיבה ב: ראש השנה - בקהילת "שמחת משה" ברחובות. מניין צעירים רב עדתי ע"ש משה שעיה ז"ל. יום כיפור בבית כנסת "בדרכי נועם" בקיבוץ נען.

המניין המיוחד בקיבוץ נען: "לפני 10 שנים זו הייתה הפעם הראשונה שהתקיימה שם תפילה. לאחר התפילה הגיעו אנשים ונשים עם דמעות בעיניים ואמרו שהזכרתי להם את אבא שלהם ואת הקהילה שלהם לפני שנים. מאז אני חזן שם קבוע ביום כיפור. הקיבוץ על טהרת החילוניות ולא מסכימים שיהיה שם בית כנסת קבוע. כל פעם שמתקיימת תפילה (בשנים האחרונות התחילו להתפלל גם בשבתות) מסדרים מקום תפילה.משתתפים בתפילות הכיפור כ- 250 עד 300 חברי קיבוץ. (חלק מגיעים מהמושבים ליד)”.

ההכנות: "כשמגיעה תקופת ימים הנוראים וימי הסליחות אני ממש מתרגש ומתמלא כובד ראש. אני מבין את המשמעות של להיות שליח ציבור. אני מבקש מריבונו של עולם שזכות הציבור תעמוד לי. כי אני לבד איני כדאי. כמו כן, משתדל לשמור על הגרון על מנת שהתפילה תעבור בנעימה”.

קטע תפילה שהכי תפס אותך: "הוידוי בתפילת שחרית מכיל תפילה אישית בין החזן לאדון עולם ("שלא יבושו בי.."). זה רגע שתופס אותי כל שנה בעוצמתיות שבו. רגע אינטימי (מול כולם) עם הרבה כנות. רק לאחר הקטע הזה אני מרגיש שיש לי אישור מיוחד להמשיך לעבור לפני התיבה”.

חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: "כל שנה לפני תפילת הנעילה בפתיחת ההיכל אני אומר כמה דברי חיזוק והתעוררות לקהל. אני מדבר על הרגע המיוחד הזה שכביכול הכל נעול אבל אנחנו מבקשים מחילה שדרכה נוכל לעבור ובכל זאת להיכנס. דברנו הרבה על גלעד שליט ובטח השנה נדבר על ההבדל בין המחילה שאנחנו מבקשים למחילה שאויבנו מבקשים. הרגע הזה קסום ופועל במציאות. העיניים לא נשארות יבשות בשאגת "אל נורא עלילה"”.

רקע כללי:בן 26 מקרני שומרון. שחקן בתאטרון "שיגעון"- הצגות חינוכיות לילדים, ושדרן רדיו.

יעבור לפני התיבה ב: בית הכנסת חזון יחזקאל ברחובות

ההכנות: "משתדלים ללמוד לעומק את קטעי התפילה, ולא לעבור עליהם בקריאה רגילה. מבחינה גשמית משתדלים לשמור על הקול ולא לצעוק סתם".

קטע תפילה שהכי תפס אותך: "הפיוט חון תחון על בניך. הפיוט מדבר על היחס הכי חם בין עם ישראל לקב"ה..בתור עם,בתור בנים,שרוצים לחזור אליו ומצפים בסופו של דבר לגאולה הקרובה.גם המנגינה של הפיוט מעוררת מאוד".

חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: "בסוף אחת התפילות ניגש אלי אדם מבוגר ואמר לי בדמעות שהוא מאוד התרגש בתפילה, וממש הרבה זמן לא הייתה לו תפילה כזאת.אמרתי לו תודה, אבל הוספתי שזה לאו דווקא בגללי...הוא פשוט צדיק ולכן התפילה שלו הייתה מרגשת ועוצמתית”.