ביקורת מוזיקה: מנחם אסף - בורא נפשות

האם מנחם אסף הוא זמר או רק יוצר? מבקר המוזיקה נתנאל לייפר בטור ביקורת מוזיקה על אלבום הבכורה בורא נפשות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/10/15 21:16 כז בתשרי התשעו

ביקורת מוזיקה: מנחם אסף - בורא נפשות
יחצ, צילום: יחצ

המושג זמר הפך לרב גוני בשנים האחרונות. אם פעם קראנו זמר רק לבעל קול ענוג בדרך כלל גבוה ועם יכולות הרי שהיום התואר מכוון לעבר כל אחד שמיקרופון בידו גם אם הוא נשמע כמו קרפד שחוט שמשהו מוסיף וגם רומס אותו באכזריות במגף של ברזל ממוסמר. רבים זוכים בתואר בכבוד בשל יכולות ההגשה המופלאות שלהם דוגמת שולי רנד שאין חולק על כך שקולו אינו הקול החלק ששמענו מעודנו אך יכולת ההגשה שלו גורמת לנו כל פעם מחדש לעצור ולהאזין לכל אוושה מקולו הצרוד שמרעיד את ליבנו. אך לא כולם הם כאלה, ישנם רבים שעדיף לו היו מניחים את המיקרופון ועוסקים במה שהם טובים בו כמוזיקאים מלחינים ומבצעים.

בורא נפשות הוא אלבום הבכורה של היוצר, מנחם אסף, האחראי גם לכתיבת השירים, לעיבודים המוזיקליים ולנגינת חלק מהכלים. סגנון המוזיקה קליל ומרענן, אסף הקפיד שלא להעמיס ערוצי מוזיקה רבים והסגנונות המוזיקליים מגוונים למדי ונוגעים במוזיקת רוק, לטינית, בוסה נובה, סווינג וגם מקצבים מעט יותר מורכבים כ'טייק פייב' מקצב החמש שמיניות.

חדי ההבחנה ישימו לב לכך שהשמטתי משמו של אסף את התואר המתבקש ממי שמוציא אלבום שירה - זמר ומהסיבה הפשוטה לא תוכלו לשמוע בכל האלבום את קולו של אסף כשהוא נקי וללא הכפלות קול שנועדו ככל הנראה כדי להתגבר על התחושה של אסף כזמר בעל קול לא מרשים.

[embed]

]

בעיניי הפתרון בו נקט אסף שנמצא בדרך כלל בתפקיד איש הסאונד שמקליט זמרים אחרים הוא לא המוצלח ביותר ככל הנראה אסף היה נוקט כך גם לגבי זמרים אחרים שבאים להקליט אצלו במידה וקולם אינו מספיק דומיננטי או שמדובר בתסמין פחד במה. באופן אישי אני מעדיף לשמוע את קולו של אסף כמות שהוא על כל חסרונותיו ולו רק בשל העובדה שהוא זה שכתב את השירים ופעמים רבות ייטיב לבצע אותם מזמר אורח אחר.

היעדר קול סולו באלבום הפריע לי מעט אך בהחלט יש באלבום הרבה דברים נוספים להאזין להם דוגמת העיבודים המעניינים והמגוונים שמבוצעים על ידי נגנים פחות מוכרים לי אך בהחלט יודעים את מלאכתם נאמנה. קרדיט אחד משך את תשומת ליבי אסף בחר לכתוב תודה לתוכנת הדמיית המיתרים - 'וירסטואזו סטרינגס', קרדיט שאת טיבו לא הבנתי, לא היה עדיף כבר לכתוב סתם קלידים?

לסיכום, אם אתם מחפשים אלבום מרענן ולא מעמיס על האוזן וכבונוס גם עטיפה ייחודית ונאה עם ציוריו של הצייר שמואל אבן, 'בורא נפשות' של אסף יתאים לכם מאד.

[embed]

]