ביקורת אלבום: שלמה כ"ץ מלטף את הנשמה

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, על אלבומו החדש של הזמר והיוצר, שלמה כ"ץ - ישמח מלך

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 15/03/16 23:51 ה באדר ב'

ביקורת אלבום: שלמה כ"ץ מלטף את הנשמה
יחצ, צילום: יחצ

בתור מי שצריך לכתוב על כמעט כל דבר חוץ ממוזיקה ותוך כדי להאזין למוזיקה שעליה ארצה לכתוב לאחר מכן, אני ניצב פעמים רבות מול חומרים שלא מאפשרים לי להאזין להם תוך כדי כתיבת נושאים אחרים.

לפעמים בשל המורכבות של המוזיקה שגורמת לי להתרכז בה ולמצוא את עצמי כותב באמצע כתבה מילים לא קשורות (מעבר מדהים, הגיטרות פה פשוט משדרגות את הפארט B), לפעמים סגנון המוזיקה הקופצני מקשה עליי להתרכז וגורם לי לתזוזה בגוף שמקשה עליי את הישיבה הרגועה. לכן אני שמח כשנופל ליידי אלבום שמצליח לשבת במקום של מוזיקה מעניינת ועדיין לא להפריע לי.

'ישמח מלך' אלבומו החדש של זמר הנשמה, שלמה כ"ץ מתאים בול למשבצת האמורה, מצד אחד יש בו שירים שניתן להאזין להם וליהנות ומצד שני מבלי שהם מטרידים או גורמים לחוסר ריכוז. סגנונו הרך והמלטף של כ"ץ בשילוב ההפקה המוזיקלית המשובחת של צמד הכישרונות, נדב בכר ואורן צור שרתמו למלאכה את הגיטרה והכינור בהתאמה ויחד עם מיטב הנגנים יצרו אלבום שפשוט נעים להאזין לו.

[embed]

]

האלבום החדש הוצג כחידוש מבחינתו של כ"ץ שבחר הפעם לכתוב מילים מקוריות מלבד פסוקים אותם היה מלחין בעבר כמו גם הלחנים שכולם הפעם מקוריים של כ"ץ. אני חייב לציין שהשירים רחוקים מלהיות אלתרמניים או אפילו קרובים לזה. מדובר בשירים פשוטים במיוחד, שמתכתבים בצורה הדוקה (אולי מידי) עם המקורות, אך מלאי רוך וחיוביות מחויכת.

כ"ץ כתב את מילות כל השירים מלבד 'מהרה' אותו כתב יחד עם אורן צור, שתרם גם חלק מהלחן של 'שושנת יעקב' שהיה בעבר חלק מניגון אינסטרומנטלי שלו תחת השם 'החסיד עם הגרביים האדומות'...

[embed]

]

העיבודים של צור ובכר מצליחים לשמור על האיזון, הם וירטואוזיים מחד אך עדיין נעימים ורכים מאידך. כשהאזנתי לאלבום בפעם הראשונה תוך כדי שטיפת הכלים של מוצאי שבת (הזמן הכי פנוי שלי בשבוע) שמעתי לפתע סולו קלידים מטורף ביקשתי מאשתי לבדוק עוד בטרם ראיתי את העטיפה האם מדובר בדוד עדה ואכן לא הופתעתי לגלות שצדקתי. קטעי הסולו של עדה מעולים כמו גם קטעי הגיטרה של בכר והכינור והמנדולינה של צור. בולט במיוחד העיבוד של השיר 'אדיר אדירנו' שנפתח כשיר עם עיבוד פשטני אך בשלב מסוים העיבוד הופך לתזמורתי קאמרי ובשיאו של השיר נפתח גם הקול של כ"ץ (והיה השם למלך על כל הארץ וכו') בצורה שאנו לא רגילים לשמוע ממנו, דבר שהסב לי עונג רב.

לחניו של כ"ץ כרגיל מלודיים ונעימים מאד רובם במקצב הפולק, ומהר מאד תמצאו את עצמכם מפזמים יחד עם כ"ץ את האלבום. בשיר 'ליבי ובשרי' מתארח הזמר יונתן רזאל לדואט מעניין במקצב השש שמיניות ועם מעבר שכולל גם רבעי טונים בדומה למוזיקה מזרחית בה בשונה ממוזיקה מערבית ישנם צלילים נוספים.

האלבום החדש מציג את שלמה כ"ץ באור נעים ונפלא ומציג את כ"ץ כזמר ויוצר ששווה וכיף להאזין לו. אם בא לכם לפנק את הנשמה שלכם, אני ממליץ על 'ישמח מלך' בחום רב.

[embed]

]