ביקורת אלבום: שוואקי מאמין בניסים

מבקר המוזיקה נתנאל לייפר, מנתח את אלבומו החדש של כוכב הזמר החסידי, יעקב שוואקי, שלוקח סיכון עם אלבום חדש כמעט כולו בעברית וכמעט ללא להיטי מוזיקה חסידית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/04/16 17:20 כט באדר ב'

ביקורת אלבום: שוואקי מאמין בניסים
יחצ, צילום: יחצ

יעקב שוואקי הוא כוכב זמר חסידי מצליח כבר יותר מעשור. הייתי נער מתבגר כבן 17 שמאזין כמעט ורק למוזיקה חסידית (את חטאיי אני מזכיר היום...) כשהאזנתי לאלבומו הראשון של שוואקי עוד בטרם הוא היה מוכר (ובכלל התלהבתי מ'חשוף' ולא 'רחם'). אחת הסיבות היחידות שנתתי לו צ'אנס ורכשתי אותו, מעבר לעובדה שהייתי אוהב לקנות אלבומים או יותר מדויק קלטות של זמרים פחות מוכרים שהיו בחלק גדול מהמקרים גם יותר מעניינים מאשר המיינסטרים, הייתה העובדה שהמפיק שלו היה יוחי בריסקמן.

בריסקמן הפיק עד אז בעיקר את הזמר שלומי דקס, שכמעט ונעלם מאז, אך באותה שנים היה נודע למדי עם אלבומו המצליח עמוס הלהיטים - קומה ה' (חמול, יערב נא ועוד). מאז הוציא שוואקי אלבומים רבים שהנפיקו להיטים רבים במוזיקה החסידית. אלבומו הקודם של שוואקי החל להראות את השינוי שחל באמן, הוא הוציא אלבום "ישראלי" עם מילים בעברית ברובו שכלל דואט עם שלומי שבת ואהרן רזאל. האלבום הפך להצלחה מסחרית האלבום הופק בזמנו כביכול במקביל לקריירה של המוזיקה החסידית של שוואקי וכדי לקרוץ לקהל ישראלי, אך נראה כי הוא דווקא אהב את הרעיון.

אינני יודע מה הסיבה שהוא נפרד מהמפיק המיתולוגי שלו, בריסקמן אבל באלבום החדש שיצא בחודש האחרון יצא שוואקי יחד עם המלחין איצי וואלדנר לדרך עצמאית שבעיניי היא חלק ממהפכה שעוברת המוזיקה החסידית בשנה האחרונה. כמה מהזמרים החדשים שהוציאו אלבומים בתקופה האחרונה שילבו בניגוד לעבר כמה שירים בהברה ספרדית או בעברית, גם בעבר היו שירים בעברית באלבומים אבל בצורה מצומצמת הרבה יותר. אני יכול להצביע על הזמר שוקי, איתן פרייליך, מרדכי שפירא ועוד.

שוואקי בחר אף הוא בדרך זו, באלבום החדש 'מאמין בניסים' הוא משלב בין שירים חסידיים מהסוג הישן (מה אהבתי) לבין שירים בעברית כשהמינון הפוך, יותר שירים בעברית ופחות חסידי קלאסי. ישנם הסבורים ששוואקי שומט את הקרקע מתחת למקום עליו עמד כל השנים - זמר חסידי עם להיטים חסידיים, אך אני סבור שמדובר בשינוי מרענן למדי שכדי למדוד באמת את טיבו נצטרך להמתין עוד כמה שנים. שוואקי לוקח סיכון לא פשוט בשינוי הכיוון שלו, תארו לעצמכם ששלמה ארצי יחליט כי הוא מוציא אלבום של מוזיקה מזרחית ייתכן והאלבום יהפוך להצלחת ענק אך אין ספק כי מבחינה תדמיתית ומקצועית זהו שינוי מסוכן.

האלבום החדש שונה גם מבחינה מוזיקלית, שוואקי מותח את הגבולות המוזיקליים עם עיבודים אלקטרוניים קופצניים שלא היו מביישים שום זמר פופ בינלאומי, אך בהחלט לא חזון נפרץ בקרב כוכבי הזמר החסידי. וואלדנר הלחין את רוב האלבום שעובד על ידי מיטב המעבדים הישראלים דווקא, אודי דמארי המוכר כבר מעבודתו עם שוואקי באלבום הקודם, רביד קשתי שמפתיע בעיבודים אלקטרוניים מעניינים, עמית הראל ויואלי דיקמן שהופקד על השיר החסידי של האלבום.

[embed]

]

רבים יטענו ובצדק, כי המבטא העברי של שוואקי רחוק מלהיות מושלם ואני אאלץ להסכים איתם. באופן כללי רוב הטקסטים באלבום לא סובלים מתחכום יתר ובמקרים רבים גם מסורבלים להפליא, כך לדוגמא בשיר 'חבל על הזמן' פאנק כיפי במיוחד ואחד הרצועות הטובות באלבום, תמצאו את המשפט הבא: "אם אתה יאוש ולא רואה תקוה, אם אתה מרגיש את השמים בעפור" (הטעות במקור). גם הריצה לכותבת מירי ישראלי לשיר הנושא של האלבום 'מאמין בניסים' מנפקת שוב המנון קייטנות מיותר להפליא.

באופן כללי שוואקי מצליח לייצר באלבום כמה שירי אירועים שיוכלו להשתלב בקלות בפלייליסטים של החתונות בהן תהיו בתקופה הקרובה: 'שמחות', 'בדרך המלך' או אפילו 'אינשאללה' (המאולץ עם מילים מתוחכמות במיוחד בסגנון ה'איזה יום שמח לי היום') לרחבות הריקודים ו'חיים של שלום' לחופות.

ההפקה והביצוע לשיר הנושא באנגלית ''We are miracle אותו הלחין וואלדנר נשמעת כמו פסקול של סרט דיסני מושקע ומרשים במיוחד כשללא ספק השירה באנגלית, שפתו של שוואקי נשמעת טבעית הרבה יותר.

שוואקי כנראה מאמין באמת בניסים עם השינוי המוזיקלי שלו וכאמור רק מבחן הזמן יהיה זה שיקבע האם זאת הייתה נקודת הקפיצה של הזמר שהתאים את עצמו לרוח הזמן או שדווקא היא נקודת המפנה ממנה יצטרך להתרומם. בכל מקרה מדובר באלבום קליל ונעים שבהחלט פותח את שוואקי לקהלים חדשים שאינם בהכרח חובבי המוזיקה חסידית ומכיל כמה רגעים מוזיקליים משובחים ומוצלחים.