ביקורת "איסט סייד": אקשן מעולה שמחביא סיפור אישי נוגע ללב

סדרת הדרמה החדשה נותנת במה לנושאים שהצופים הכי אוהבים: המורכבות של החיים עצמם. משחק מדויק של יהודה לוי ועוד לפני שיצאה דורגה באמריקה ברשימת ששת הסדרות הבינלאומיות שכדאי לצפות בהן ב-2023

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 21/02/23 13:49 ל בשבט התשפג

"איסט סייד": אקשן מעולה שמחביא סיפור אישי נוגע ללב
יהודה לוי, השחקן הראשי, צילום: באדיבות כאן 11

יעל רובנשטיין, תסריטאית ויוצרת, עבדה במשך חמש שנים על הסדרה החדשה, "איסט סייד", שעלתה לשידור בתאגיד השידור הציבורי. בעברה הייתה רובינשטיין אחת מהכותבות של הסדרה המדוברות של המגזר, "סרוגים", המגוללת את חיי הרווקות של חברי הביצה הירושלמית. סוד הקסם של "סרוגים" ניכר בירידה לחיי היום יום שנגועים גם בנו, הצופים. רובנשטיין מדגישה שגם "איסט סייד" עוסקת בדיוק בנושאים האלה, הקשיים והבעיות שכל אדם מתמודד איתם.

הפעם ההתמודדויות עולות רמה, ומוכיחות כי גם באחד המקומות הכי תוססים בעולם, במזרח ירושלים, כולם מנסים לחיות. בסוף הקרנת הבכורה היא ביקשה: "אם תוכלו להיות שגרירים של המסר הזה, זה ישמח אותי מאוד". בעיניים של רובנשטיין, הסדרה החדשה שיצרה עוסקת בהורות, פשוט מזוויות שונות.

מנגד, הטריילרים בכאן 11 והבאז התקשורתי סביב הסדרה מספרים נרטיב אחר, "דרמה חדשה על הצד האפל של ירושלים". הסדרה מוצגת כהזדמנות להכיר את המתרחש במקום הכי מבעבע במזרח התיכון, ואולי בעולם בכלל. דרמה קשה, היחסים המורכבים בין ערבים ויהודים.

כך בפרק הראשון של הסדרה רואים את מומו (יהודה לוי) עוזר לאירגונים יהודיים דתיים לקנות דירות במזרח העיר מערבים ולהעביר אותם לבעלות יהודית. המתח והאלימות שמתפרצת ברגע שמתגלה בשכונה הערבית כי נעשתה העברת בעלות של אחת הדירות ליהודים מאלצת את המשפחה הערבית לעבור לאוסטרליה. האקשן האיכותי בניצוחו של יהודה לוי משאיר אותך דבוק לספה. אבל, הצפייה בפרק הראשון גם מקשה להבין איפה מופיעים הרגעים שרובנשטיין מבקשת להציג. 

שחקני הסדרה

שחקני הסדרה צילום: רפי דלויה

עם תום סצינות האקשן במזרח בעיר, מומו חוזר הביתה לפנות בוקר כדי לשחרר את הבייביסיטר ששומרת על ביתו האוטיסטית (גפן קמינר). קמינר (שהיא בעצמה אוטיסטית) מכניסה את הצופה לעולם המורכב של האוטיזם והיחסים המורכבים עם בן משפחה אוטיסט. כאן ניכרת תחילת הכותרת שרובנשטיין דיברה עליה וגם סוד הקסם של הסדרה, המתח והאקשן של מזרח ירושלים ובד בבד הדרמה האמיתית מתרחשת לכל אחד עם הצרות והטרדות האישיים שלו. לפעמיים הבעיות שנראות הכי מסובכות לא משתוות לחיים השגרתיים והלכאורה "אפורים".

"איסט סייד" מורכבת משחקנים יהודים וערבים שבאים לספר סיפור את של כולנו, "לפני שהם דתיים או ערבים הם בני אדם", כך אמרה לי רובינשטיין בראיון. נראה שהסדרה החדשה של התאגיד עומדת לשבות את כולנו, עם סצנות אקשן מוטרפות וסיפורים אישיים נוגעים ללב. גם שיתוף פעולה בינלאומי יש כאן, עם הפרק החמישי שצולם ביוון עם שחקנים מקומיים. רק לאחרונה דירג אחד מאתרי הבידור המובילים בארה"ב את סדרת הדרמה החדשה והציב אותה ברשימת שש הסדרות הבינלאומיות שכדאי לצפות בהן ב-2023. אין לנו אלא להצטרף להמלצה זו בחום. 

"איסט סייד", כאן 11. יומי ראשון ושלישי 21:00