ביקורת מניפסט מעניינת יותר כשמספרים עליה מאשר כשצופים בה

סדרת הדרמה שהגיעה לנטפליקס עושה הכל כדי לאכזב את הצופים. למרות העלילה המבטיחה והסיפור המטורף, התסריט רדוד מדי. ובכל זאת, מצאנו כמה נקודות זכות קטנטנות

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/02/23 13:40 כה בשבט התשפג

מניפסט מעניינת יותר כשמספרים עליה מאשר כשצופים בה
מניפסט, צילום: האתר הרשמי נטפליקס

הצלחת הסדרה "מניפסט", מבית רשת NBC, ללא ספק הפתיעה את נטפליקס שהעלתה אותה לשירות הסטרימינג לפני כשנתיים. הפקת הסדרה שהייתה אמורה להתפרס על פני שש עונות, נעצרה בעונה השלישית, כאשר חברת NBC התרשמה לרעה מאחוזי הצפייה הנמוכים והביקורות החצויות. אולם דווקא בנטפליקס, מניפסט קנתה לה קהל מעריצים, וכיכבה ברשימת הסדרות הנצפות ביותר. לבסוף, לאחר לחץ מצד הצופים- שירות הסטרימינג החליט להרים את הכפפה ולהפיק לה עונת סיום רביעית.

ואכן, הסדרה מציגה סיפור מסתורי ומקורי:191 הנוסעים של טיסה 828 מוצאים את עצמם בלבה של דרמה, כאשר לאחר לאחר טיסה סוערת, הם נוחתים ומגלים שהמטוס שלהם הוגדר כנעדר במשך חמש וחצי שנים. הנוסעים ההמומים צריכים להתמודד עם העולם שהתקדם בלעדיהם, עם המשפחות שלא האמינו שישובו, ועם העובדה שחייהם ואהובים, אינם כפי שהיו. במקביל, הם חווים תופעות על טבעיות ונקרעים בין הרצון לחזור לשגרה לבין הצורך לברר מה לעזאזל קרה להם.

ואכן, על פניו נשמע כמו המלצת צפייה מוצלחת. מאחורי הסדרה עומד רעיון יצירתי, והיוצר מביא סיפור מקורי עם פוטנציאל אמיתי. אבל זאת בדיוק הבעיה. מניפסט הרבה יותר מעניינת כשמספרים עליה, מאשר כשצופים בה.

הפרקים הראשונים מביאים אקספוזיציה מרתקת, ונראה כאילו הסדרה אכן מתעדת לעסוק ביחסים בינאישיים מורכבים, בקשרי משפחה ובאובדן, לצד עלילה על טבעית מותחת ומפתיעה. אולם הדרמה הפסיכולוגית בעיקר לא משכנעת, והאפקט העל טבעי של העלילה - כשמו כן הוא, לא טבעי עד מופרך. שלא לדבר על כמות התפניות, שפשוט מעייפת מכדי שהצופים יופתעו מהן. זאת סדרה שקופצת מעל הפופיק של עצמה, ומתרסקת בניסיון לממש את הפוטנציאל הגלום בה.

אבל יש לסדרה כמה נקודות זכות: לא סתם לאחר תחינות הצופים, נטפליקס הזמינה עונה נוספת: למרות הבנייה השטחית של הדמויות, מניפסט התברכה בשחקנים משכנעים שעושים כמיטב יכולתם להתעלות מעל התסריט הרדוד. בנוסף לכך, הסדרה אכן מצליחה לבנות מתח אמיתי, כך שגם אם תוך כדי הצפייה התחושות המרכזיות שילוו אתכן היא אכזבה והחמצה, ללא ספק עדיין תישארו מרותקים למסך.