לכבוד יום הרדיו: 15 השדרנים הסרוגים של כל הזמנים

מקום המדינה ועד ימים אלה ממש, אלו 15 שדרני ושדרניות הרדיו הסרוגים שעיצבו את הרדיו הישראלי ואת זהות המגזר הדתי-לאומי

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/02/23 16:39 כב בשבט התשפג

לכבוד יום הרדיו: 15 השדרנים הסרוגים של כל הזמנים
צילום: shutterstock

ב-13 בפברואר מציינים בעולם את יום הרדיו הבינלאומי. הרדיו הוא הפלטפורמה הותיקה ביותר שמלווה אותנו כבר שנים, הרבה לפני הטלוויזיות והמסכים הקטנים שהשתלטו על העולם. חזרנו אחורה אל שדרני הרדיו הסרוגים שליוו אותנו לאורך כל השנים, מקום המדינה ועד היום, והשפיעו על עיצובו של הרדיו הישראלי ועל זהות המגזר הדתי-לאומי. 

1. קלמן ליבסקינד

קלמן ליבסקינד הוא עיתונאי חוקר, פובליציסט ואיש תקשורת ישראלי. בעל טור שבועי בעיתון "מעריב" ותכניות אקטואליה יומיות בכאן ב' ובכאן 11. בין השנים 2011-2016 הוא הגיש תכנית רדיו יומית בגלי ישראל, וב-2016 הצטרף לתאגיד השידור הציבורי. מגיש את תכנית האקטואליה המצליחה "קלמן-ליברמן" יחד עם העיתונאי אסף ליברמן, כל יום ברשת ב'.

קלמן ליבסקינד

קלמן ליבסקינד צילום: מיכה לובטין

2. שרה ב"ק

שרה ב''ק היא אשת תקשורת, מגישת טלוויזיה ורדיו, פובליציסטית, מנחת אירועים וזמרת ישראלית. ב''ק הייתה מועמדת לכנסת ה-23 ברשימת "ימינה". בגזרת הרדיו, היא הגישה את תוכנית האקטואליה "עצם העניין" בגלי ישראל ואת התכנית "עונג שבת" ברדיו אקו.

שרה בק

שרה בק צילום: טל עבודי

3. ג'קי לוי

ג'קי לוי הוא עיתונאי, שדרן רדיו, מגיש טלוויזיה ואיש תקשורת. החל להגיש את תכנית הרדיו "המילה האחרונה" בגלי צה''ל, יחד עם אברי גלעד, בשנת 2002. התכנית כללה פינה בה המאזינים חידשו מונחים עבריים ופינה בה חידשו הלכות נבחרות בנושאים שונים. בין 2015 ל-2019 הגיש לוי בגלי צה"ל את התוכנית משפחה גרעינית ביחד עם מגישים נוספים. ב-2019 החל להגיש בגלי צה"ל תוכנית שבועית ביחד עם לוסי האריש.

ג

ג'קי לוי צילום: צילום מסך יוטיוב

4. מנחם הורוביץ

מנחם הורוביץ הוא עיתונאי ואיש תקשורת ישראלי. החל את דרכו כעיתונאי גלי צה''ל בצפון, וב-2014 החל להגיש תכנית יומית ברדיו גלי ישראל, בשם "עושה עניין". באותה שנה הורוביץ שימש כמגיש משנה בתכנית "המילה האחרונה" לכמה חודשים. ב-2016 זכה בפרס תכנית המלל הטובה ביותר שאינה אקטואליה, על תכניתו היומית ברדיו גלי ישראל. 

 מנחם הורוביץ

מנחם הורוביץ צילום: פלאש 90

5. ניסים משעל

ניסים משעל הוא עיתונאי, איש טלוויזיה ואיש רדיו. בשנת 1984 ערך והפיק את תוכנית תכנית האקטואליה "המוקד". במשך שנים שידר את תכניתו היומית, "משעל על הבוקר", ששודרה בכל יום בשעה 9:00 ברדיו ללא הפסקה. ב-2018 עבר משידור תכנית יומית לשידור תכנית שבועית ביום שישי, באותה התחנה.

צילום: Nitzan Hafner/CC BY-SA

6. אמוץ שפירא

אמוץ שפירא הוא עיתונאי ישראלי המשמש ככתב לענייני משפט בתאגיד השידור הישראלי. את דרכו בעולם התקשורת הוא החל ככתב ברדיו ירושלים. כשהגיע לקול ישראל, היה כתב לענייני פנים ולתחום בית הנשיא, כולל ברשת מורשת. ב-2017 סיים את דרכו ב"יומן הבוקר" של רשת ב', ולאחר מכן המשיך את עבודתו ככתב לענייני משפט בכאן 11.

7. אורי אורבך ז''ל

אורי אורבך היה סופר, עיתונאי ואחד מאנשי התקשורת הבולטים ביותר בציבור הדתי. בהמשך הקריירה שלו היה חבר כנסת מטעם סיעת הבית היהודי, אך את דרכו התחיל ברדיו. היה ממקימי רדיו קול חי וגם שידר בו. לאחר שמנהל התחנה מנע שידור של שיר הכולל שירת נשים אורבך עזב את התחנה. לאחר מכן היה חלק ממגישי התכנית "המילה האחרונה" בגלי צה''ל, יחד עם גידי גוב, ושניהם זכו בפרס מפקד גלי צה''ל על הגשת התכנית.

אורי אורבך

אורי אורבך צילום: Yossi Zamir/Flash90

8. עמית סגל

עמית סגל הוא עיתונאי, איש טלוויזיה ומשמש כפרשן הפוליטי של חברת החדשות. את דרכו החל בשנת 2000, כשהתקבל לגלי צה''ל. בתחילת דרכו בתחנה הצבאית שימש ככתב תקשורת, ולאחר מכן התקדם להיות כתב בכנסת. בשנת 2015 החל להגיש את התכנית "דקלסגל" יחד עם העיתונאי ירון דקל, והחל מ-2017 סגל נבחר למחליף הרשמי לתכנית "שש עם". העיתונאי הנחה גם את התכניות "מהדורה ראשונה" ו"לילה טוב ישראל", שניהם בתפקיד מגיש מחליף.

עמית סגל, ציטט את יעלון

עמית סגל, ציטט את יעלון צילום: Hadas Parush/Flash90

9. עמנואל שילה

עמנואל שילה הוא עיתונאי דתי לאומי, פובליציסט ועורך העיתון "בשבע" מאז הקמתו. בשנת 1988 הוא הצטרף גם לעיתון "מקור ראשון" והיה העורך הראשי של העיתון במשך שנתיים וחצי. את דרכו ברדיו החל בשנת 2001, כשנבחר לערוך ולהגיש את תכנית הרדיו "יומן הבוקר" בערוץ 7.

עמנואל שילה

עמנואל שילה צילום: ניסים לב

10. ישי שנרב

ישי שנרב הוא עיתונאי צעיר, שהחל את דרכו כשדרן רדיו בגלי צה''ל. משנת 2017 הוא החל להגיש את התכנית "נכון להבוקר" של התחנה הצבאית, אותה הגיש לפני כן ניב רסקין במשך תשע שנים, תוך כדי לימודיו כסטודנט לסטטיסטיקה ופילוסופיה. בשנת 2019 שנרב נבחר לאחד מ-30 הצעירים המבטיחים לשנה זו, על פי מגזין פורבס בישראל.

ישי שנרב. נפרד

ישי שנרב. צילום: גלצ

11. אדיר זיק ז''ל

אדיר זיק היה במאי טלוויזיה ועיתונאי ישראלי. את דרכו הוא החל בתכנית "זיקוקין של אדיר" בערוץ 7, שהייתה אחת התכניות הפופולריות ביותר של התחנה בזמנו. בתוכנית, ששילבה ביקורת פוליטית עם סיפורים ומתכונים, הטיח זיק ביקורת קשה בממשלה על מדיניותה. זיק היה גם פעיל בחלוקת כספי צדקה וניצל את תוכניתו ברדיו לקרוא לאנשים לתרום לנזקקים. בשנת 2005 הוא נפטר ממחלת הסרטן.

צילום: Nachoom Assis/CC BY-SA

12. חגי חריף

חגי חריף הוא איש תקשורת ישראלי. בשירותו הצבאי שירת ברבנות הראשית ובתחנת גלי צה''ל, שם החל את דרכו כמפיק, עורך ומגיש תכניות. מאז נכנס לתחנה וייצב את מעמדו, ובכל מוצאי שבת הוא מגיש יחד עם שאול מייזליש את התכנית "במוצאי יום מנוחה". התכנית, המשודרת מדי שבוע, עוסקת בנושאי יהדות.

צילום: חגי חריף/CC BY-SA

13. עופר חדד

עופר חדד הוא עיתונאי ישראלי מהבולטים בישראל. הוא משמש ככתב ההתיישבות בחברת החדשות של קשת 12, ומגיש את התכנית "שלוש" באותה הזכיינית. גם בגזרת הרדיו חדד בולט במיוחד, בתור מגיש התכנית הפופולרית "יומן הבוקר", המשודרת ברדיו ירושלים.

עופר חדד

עופר חדד צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

14. צבי יחזקאלי

צבי יחזקאלי הוא עיתונאי ישראלי, המשמש כראש הדסק לענייני ערבים של "חדשות 13". במהלך לימודיו ב"כותרת", צהל יצא מהערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון והצבא אסר על החיילים בגלי צה''ל להיכנס אליהן, וכך יצא שחיפשו אזרח שימלא את תפקיד הכתב לעייני שטחים. יחזקאלי קיבל הצעה מאחד המורים שלימד אותו, וכך התקבל לתפקיד וייצב את מעמדו.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

15. לבנת בן-חמו

לבנת בן-חמו היא שדרנית רדיו ישראלית, מנחה ומוזיקאית. עוד בהיותה חיילת, התקבלה לשדר בגלי צה''ל וגלגלצ, בין היתר את התכנית "קולות החיילים" ואת "סוף שבוע רגוע". בן-חמו שימשה גם כשדרנית שטח בתכנית "קולה של אמא", והייתה הקריינית הדתייה הראשונה בגלי צה''ל. בשנת 2018 היא זכתה בפרס מפקד גלי צה''ל על תכניתה, ושידרה במשך חמש שנים את התכנית "ציפורי לילה", ששודרה בשעות הלילה פעם בשבוע.