הצצה: 24 לוחמים נהרגו: מה באמת קרה בתקרית הדו"צ הקטלנית ביותר של צה"ל?

ירי דו"צ קטלני: 40 שנה אחרי, הפצועים והמשפחות השכולות יספרו בתוכנית התחקירים "זמן אמת" על תקרית הדו"צ הקטלנית שידע צה"ל בימיו הראשונים של מבצע שלום הגליל בה נהרגו 24 הרוגים מהפצצה של חיל האוויר

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/12/22 16:45 כו בכסלו התשפג

24 לוחמים נהרגו: מה באמת קרה בתקרית הדו"צ הקטלנית ביותר של צה"ל?
צילום: shutterstock

היום (ג') בתוכנית התחקירים של כאן 11, "זמן אמת" ישודר סרט שינסה להבין, מה באמת קרה באירוע הירי של כוחותינו נגד כוחותינו החמור והקטלני ביותר בתולדות צה"ל. 24 הרוגים ומעל למאה פצועים היו, כשמטוסי פנטום של חיל האוויר הפציצו בטעות שיירה של גדוד נח"ל 931 וכוחות שיריון בגזרה המזרחית של לבנון ביום החמישי של מבצע שלום הגליל.

צפו בהצצה לפרק "זמן אמת" ישודר הערב:

https://youtu.be/foBYPENEZME
(באדיבות כאן 11)

להבין מה באמת קרה שם ממי שהיו למעלה

40 שנה אחרי, ידברו בתוכנית הפצועים והמשפחות השכולות שמבקשות סוף סוף שישמעו את הסיפור של יקיריהם, עם מי שניהלו את התחקירים הפנימיים (ומסרבים עד היום למסור אותם). בתוכנית יציגו הבקשה הכי חשובה למשפחות: לקבל בפעם הראשונה בחייהם הסברים ולהבין מה באמת קרה שם ממי שהיו למעלה - הטייס דני שאקי (שהמשיך לטוס גם בשנים שאחר כך) והנווט יוחנן לוקר שהפך לימים לאלוף וכמעט למפקד חיל האוויר. שניהם מסרבים בתוקף לדבר על זה וגם התחקירים הפנימיים אסורים בפרסום עד היום. 

האם היה קשר לפרסום השלילי לחיל האוויר?

אחת השאלות שמלווה את התקרית הקשה הזו, היא האם כל זה קשור לעובדה שפרסום התקרית היה עלול לפגוע בתדמית חיל האוויר ובהצלחות שלו בימיה הראשונים של המלחמה? ולמה למרות הויכוח שהתנהל בקוקפיט וההבנה שאולי התרחשה טעות בניווט - הפצצות עדיין הוטלו? 

בין המרואיינים בסרט: המג"ד והאלוף במיל' יום טוב סמיה, מפקד חיל האוויר לשעבר דוד עברי, האלוף במיל' אורי אור שניהל את התחקיר המטכלי, החובש הגדודי ולימים מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי וכמובן הפצועים ובני משפחות שכולות.