צפו כת חדשה נחשפה: האמנו שהוא אליהו הנביא | הצצה

בתוכנית התחקירים של תאגיד השידור הציבורי מובאות עדויות קשות ומטרידות על ישיבה שהוביל הרב פנחס (פיני) אוחנה ועל ניצול נפשי, מיני וכלכלי לכאורה של תלמידיו ותלמידותיו | התלמידים נדרשו לעסות את רגליו בזמן השיעורים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 03/08/22 11:07 ו באב התשפב

כת חדשה נחשפה: האמנו שהוא אליהו הנביא | הצצה
צילום: זמן אמת צילומסך

כבר קרוב לשני עשורים שהרב פינו אוחנה מוביל את ישיבת "אליהו הנביא" ביפו, סביבה הוא בנה קהילה בת עשרות מאמינים. בפרק נוסף בתוכנית "זמן אמת" שישודר הערב (ד') בכאן 11, מובאות עדויות קשות לכת שהוא בנה סביבו. על פי העדויות שייחשפו בתחקיר של מלי קמפנר ואסף ליברמן, ושרבות מהן הועברו בחודשים האחרונים גם למשטרה, אוחנה בנה סביבו סוג של כת, לכאורה, שבמסגרתה נדרשו התלמידים להפריש מעשרות וסכומי כסף גדולים עבור הקהילה וכן להתרים כספים בהיקפים גדולים – אולם חלק מהכספים שימשו את אוחנה, על פי החשד, לצרכיו האישיים.

בהמשך, דרש אוחנה מתלמידיו תשלומים של אלפי ועשרות אלפי שקלים עבור "פידיונות נפש" או "קנסות", ובמקרים אחרים לקח מחלק מהם, וכן מבני משפחה של חלק מתלמידיו, הלוואות של מאות אלפי שקלים שמעולם לא הוחזרו. 

במקביל, טוענים רבים מתלמידיו של הרב אוחנה כי הפכו בהדרגה למשרתיו האישיים כשהם מסיעים אותו ואת בני משפחתו, מוציאים לטיולים את כלבתו, עושים עבורו קניות, מנקים את ביתו הפרטי, עובדים תמורת סכומים זעומים בעסקים פרטיים הרשומים על שמו ואפילו נדרשים לעסות את רגליו בזמן השיעורים.

העדויות החמורות ביותר נוגעות למערכות יחסים מיניות שקיים לכאורה אוחנה עם תלמידות שלו, שכללו פגיעות מתמשכות. אחת מהפגיעות שביצע לכאורה הייתה כלפי אישה נשואה, תוך שהוא מסביר לה כי הדבר מאושר מבחינה הלכתית ואף מציג לה כביכול מכתב מצד "הרב שלו" לפיו בזמן שהיא בנידה ואסורה לבעלה – היא מורשית לקיים יחסי מין עם אוחנה. 

"אם את רוצה להתחתן תהיי חייבת להמשיך להיות איתי"

עדות נוספת מתארת מערכת יחסים מינית ממושכת עם תלמידה רווקה שאוחנה הקפיד להרחיק ממנה את כל המחזרים ואף לנבא כי אם תיענה לחיזוריו של אחד מהם "הוא ימות". גם במקרה הזה הקפיד אוחנה להציג את הצורך לקיים יחסי מין עמו, כצורך רוחני והלכתי של התלמידה: "הוא הסביר שאני שייכת לו מבחינה רוחנית בתור אישה ועלינו לעשות תיקון יחד. כשאמרתי לו שאני רוצה להתחתן הוא ענה לי: 'אם את רוצה להתחתן תהיי חייבת להמשיך איתי בקשר כמו עכשיו'". 

על פי העדויות, המעשים הללו נמשכו במשך מעל ל-15 שנה. בחודשים האחרונים, כשהחלה התמונה המלאה להיחשף בפני התלמידים, החליטו רבים מהם להתאגד והגישו תלונות למשטרה. במקביל, פנו לבית הדין הרבני של הרב שמואל אליהו והרב ראובן נקאר המסייע לנפגעי עבירות מין בקהילה החרדית וכן למרכז לנפגעי כתות בראשות רחל ליכטנשטיין.

פנחס אוחנה מסר בתגובה: "הכל מוכחש. אני חף מפשע מעולם לא עשיתי דבר ולא חצי דבר שהוא אינו חוקי. הדברים אין להם אחיזה במציאות והם חלק ממסע הרדיפה האישי כנגדי וכנגד משפחתי ועל מנת לפגוע בשמנו הטוב על לא עוול בכפנו. הדברים יתבררו בחקירת המשטרה ובבית המשפט".

זמן אמת | כאן 11 |  אחרי החדשות