צפו: צופית גרנט טסה לרומניה ועשתה את הלא יאומן

ביום חמישי התפרסמה אחת החקירות המורכבות והמטלטלות בסדרה אבודים עם צופית גרנט: סיפורו של ארז פרץ, שנולד ברומניה ועד גיל שנתיים היה באחד מבתי הילדים של הרודן צ'אוצ'סקו וכעת נפגש עם אימו

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/05/22 13:21 טז באייר התשפב

צופית גרנט טסה לרומניה ועשתה את הלא יאומן
צופית גרנט, צילום: אילן בשור

ארז נולד ב-1987 ולאחר שנתיים בבית הילדים שכפוף ישירות לארמונו של הרודן, אומץ וגדל כאן בישראל. ארז הוא לא היחידי. למעשה, הגיעו עשרות ילדים אולי מאות לאימוץ מרומניה לישראל ישירות מבתי הילדים הללו. ארז חוזר יחד איתנו באחת החקירות הסבוכות ברומניה. איך חוקרים ברומניה 35 שנה אחרי ? איך מנהלים צוותי חקירה מגייסים סוכנים וסייענים ברומניה? מה עלה בגורלם של ילדי צ'אוצ'סקו לאחר ההפיכה? צופית גרנט עשתה את הלא יאומן ויחד עם הצוות של התכנית אבודים מצאה את אמו של ארז.

צופית גרנט והסיפור של הילדים מרומניה

יש בישראל ילדים רבים שהגיעו מרומניה מבתי הילדים הללו שהיו כולם תחת שליטתו הישירה של הרודן ואומצו כאן בישראל. המדיניות של צ'אוצ'סקו  להגדיל את אוכלוסיית רומניה הביאה אותו לחוקק צו שאסר הפלות ברומניה. הוא ציווה להגביר את הילודה, אסר גירושין הפסיק את אמצעי המניעה, משפחות בנות 5 ילדים ויותר קיבלו הטבות והקלות במסים ולעומתם רווקים קיבלו קנסות.  כך נולדו ברומניה 2 מיליון "ילדי הצו". ילדים רבים הגיעו לבתי הילדים ולמעשה ב-1989 לאחר ההפיכה היו 170 אלף ילדים ב-700 בתי ילדים שהיו כפופים ישירות לארמונו של הרודן. ילדים לא רצויים, אפילו שנואים שנולדו רק בשל צו. לא יתומים, כי לכולם כמעט היו הורים שנטשו. הרבה מאוד תינוקות הגיעו מבתי הילדים של צ'אוצסקו לישראל, בינהם ארז פרץ.

מחקרים הוכיחו שהילדים האלו גדלו בתנאים איומים. ילדים שגדלו ללא יד מלטפת וללא חום אנושי, איזה סיכוי יש להם בעולם? ארז שחוזר איתנו לאתר את שורשיו הוא אחד משורדי בית הילדים של צ'אוצ'סקו. רבים אחרים לא שרדו. בחקירות שלנו לאיתור שורשיהם של חלק מהילדים הללו שהגיעו לישראל, שכיום כבר בני שלושים ויותר, אנחנו חוזרים לאחת התקופות האפלות ברומניה. 

"אבודים" | רשת 13 | 21:15 אחרי החדשות