יום השואה לא רק רשימת שינדלר והפסנתרן: 8 המלצות צפייה קצת אחרות

השואה היא אחד הנושאים הכי מסוקרים אי פעם בקולנוע ובטלוויזיה, אולם לפעמים נדמה שכבר צפינו בכל הסרטים בנושא ושלא נותר מה לחדש. כיפה מגישה לכם המלצות צפייה קצת אחרות לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה

לירן אליהו לירן אליהו, חדשות כיפה 28/04/22 12:33 כז בניסן התשפב

לא רק רשימת שינדלר והפסנתרן: 8 המלצות צפייה קצת אחרות
צילום: באדיבות כאן 11

"הפסנתרן" ו"רשימת שינדלר" ייזכרו ככל הנראה כשניים מהסרטים המופתיים ביותר שתיארו את תקופת השואה, והשפעתם חרגה הרבה מעבר למדיום הקולנועי. כל כך חרגה, שהם מאפילים על סרטים רבים, מצוינים ואיכותיים לא פחות, שזכו לפחות תשומת לב. כיפה מגישה לכם עשר המלצות צפייה קצת אחרות לקראת יום הזיכרון לשואה.

ממזרים חסרי כבוד 

הסרט המצוין של קוונטין טרנטינו מציג תרחיש היסטורי אלטרנטיבי, בשילוב ההומור השחור המוכר מסרטיו הקודמים של הבמאי. שני קווי עלילה בסרט: קו עלילה אחד עוסק ביהודיה-צרפתיה צעירה שברחה מהנאצים, והשני עוסק בקבוצת חיילים יהודים מצבא ארצות הברית, המכונה ה"ממזרים", אשר פועלים לנקמה אלימה בחיילים נאצים. לאט לאט שתי העלילות מתחברות לאחת, עד לסיומו המפתיע של הסרט (ושל מלחמת העולם השניה)

מבצע פינאלה

סרט משנת 2018 בהפקת נטפליקס, המתאר את מאמצי המודיעין הישראלי בלכידת קצין האס אס אדולף אייכמן בשנת 1960. הסרט מתבסס על חומרים שונים כולל הספר "אייכמן בידיי", האוטוביוגרפיה מאת פיטר מלקין, מי שפיקד על המבצע ללכידת אייכמן. הסרט מציג שיתוף פעולה של שחקנים הוליוודים מהשורה הראשונה בהם אוסקר אייזק כפיטר מלקין ובן קינגסלי כאדולף אייכמן עם שחקנים ישראלים בהם אוהד קנולר (סרוגים) וליאור רז (פאודה). מדובר בסרט העלילתי הגדול ביותר שנעשה בשנים האחרונות בנושא השואה, ואם לא ראיתם זאת ההזדמנות.

הייתם צריכים להיות שם

האם היה מקום להומור בשואה? האם אפשר היה לצחוק על הכל? האם בעולם מטורף לחלוטין שאיבד צלם אנוש, אפשר להשתמש בהומור כדי לשמור על מעט שפיות? 

טל פרידמן יוצא למסע בסרט תיעודי מרתק בניסיון למצוא הומור אותנטי שהתפתח במחנות ובגיטאות בזמן השואה עצמה ומנסה להבין האם בכלל מותר לנו לצחוק על כל זה? האם תוך כדי הרעב והמחלות והעבודה הקשה וסכנת המוות היה אפשר גם להסתכל על הכל ולצחוק? והאם ההומור עזר לניצולים לשרוד עוד יום ועוד יום?

"אם לא היינו צוחקים על זה, היינו מתאבדים", אמרה ניצולת שואה בעבר. טל פרידמן מגלה כמה זה נכון, ושההומור - בכל מצב - עדיף על הייאוש.

Hitler: a career

סרט תיעודי משנת 1977 שבוחן את היכולות המניפולטיביות, הפסיכולוגיה ופולחן האישיות של אדולף היטלר, שהובילו אותו ממקורותיו הצנועים עד לפסע בלבד מכיבוש העולם. התעמולה הנאצית היא כשלעצמה נושא למחקר חשוב שנערך לאורך שנים רבות, ואף הביאה למקרה המפורסם של "הגל" - ניסוי של מורה בבית ספר שהוכיח את יעלות התעמולה על כיתתו והסתיים בטרגדיה. הלקחים החשובים מהסרט נשארים רלוונטיים גם היום בעידן התקשורת האלטרנטיבית והיכולת ליצר תודעה דרך התקשורת. 

הבן של שאול

יש סרטים שפשוט שותקים אחריהם, שכל מילה רק מצמצמת את עוצמת החויה. הבן של שאול הוא אחד כזה. גיבור הסרט הוא שאול, איש הזונדרקומנדו. בעת פינוי תא גזים באושוויץ, מבחין שאול בילד גוסס אותו בודק רופא-אסיר יהודי, ולאחר מכן חונק אותו למוות רופא אס אס. שאול משכנע עצמו שמדובר בבנו ומחליט חרף כל הקשיים והסיכון לחייו להביא את הגופה לקבורה מכובדת.

הסרט מציג את אושוויץ מקרוב, בלי לעשות הנחות לצופה, קולנוע שלוקח אתכם אל תוך מחנה ההשמדה הידוע לשמצה. המראות קשים והסרט מטלטל. לצד אלו, מדובר ביצירת מופת מפעימה על הרוח האנושית והאהבה, ששרדו גם בתוך גיהנום עלי אדמות. 

ג'וג'ו ראביט

אומרים שרק יהודים מסוגלים באמת לצחוק על הנאצים ולראות את הגיחוך בתוך כל הטירוף. כשהבמאי, התסריטאי, השחקן והשחקנית יהודים, תהיו מוכנים לצחוק - והרבה.

ג'וג'ו, ילד בן 10 חבר בהיטלריוגנד, נורא מתלהב מהמדים וההצדעה במועל היד, כל כך מתלהב שהחבר הדמיוני שלי, היטלר, מלווה אותו לכל מקום ועוזר לו להתמודד עם הדרישות בתנועת הנוער. מבחינתו העולם מחולק לשחור ולבן, והנאמנות שלו לנאציזם היא מוחלטת. אולם יום אחד, כשהוא מגלה בעליית הגג בביתו אורחת לא צפויה, הוא מבין באמת מי הטובים ומי הרעים, מי הרוצח ומי הקורבן.

ריפאגן הבלתי פגיע 

בסיפור מלחמת העולם השנייה, ידוע לכולם מי הרע בסיפור, הנאצים, אך בתפילת "אל מלא רחמים" מזכירים גם את עוזריהם. הסרט "ריפאגן הבלתי פגיע" מציג את דמותו של אדם כזה שלא היה חבר במפלגה הנאצית, אך מדובר באדם אכזר לא פחות. מדובר בסרט עלילתי, בשפה ההולנדית, המגולל את סיפורו של אנדריס ריפאגן - פושע הולנדי שסחט יהודים שהסתתרו במהלך מלחמת העולם השנייה והיה אחראי למותם של מאות בני אדם. דרך פעולתו הייתה לדרוש מהיהודים לאחסן אצלו את רכושם, שיישמר להם עד ליום שאחרי המלחמה, ואז מגלה את מקום מחבואם לנאצים ולוקח את הרכוש לעצמו. 

איוואן האיום

הפעם מדובר בסדרה תיעודית מבית היוצר של נטפליקס, ומתעדת את סיפורו של ג'ון איוון דמיאניוק מי שכונה "איוואן האיום", והיה שומר במחנה ההשמדה טרבלינקה. הסדרה מגוללת סיפורו של דמיאניוק, שלאחר המלחמה התגורר בקליבלנד בארצות הברית, וחי חיים טובים ושקטים, עד זיהויו כ"איוון האיום" והבאתו למשפט בישראל. הסרט כולל עדויות רבות של חוקרים על דמותו ומכריו בהם גם עו"ד יורם שפטל ששימש כעורך דינו בישראל בעת המשפט שלו בשנות ה-80 וה-90 ונגמר בזיכויו כשלא היו מספיק ראיות להוכיח כי דמיאניוק הוא אותו "איוון האיום".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן