חילי טרופר על טקס פרסי אופיר: "אינני מתכוון לוותר על עמדותיי"

שר התרבות פרסם את דבריו המלאים שהושמטו מהאירוע של האקדמיה לקולנוע, וכתב: "הצופים בבית ראו חלק מהזוכים בפרסים מדברים בגנותה של מדינת ישראל, כולל האשמת שווא בטיהור אתני". העיתונאי רן בוקר לעוקביו: הזדעזעתי

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 06/10/21 17:38 ל בתשרי התשפב

חילי טרופר על טקס פרסי אופיר: "אינני מתכוון לוותר על עמדותיי"
טרופר בטקס, צילום: Tomer Neuberg/ Flash90

טקס פרסי אופיר לשנת 2021 שנערך אמש (ג') בתל אביב גרר תגובות רבות, כאשר שחקני הסרט הזוכה "ויהי בוקר" של הבמאי ערן קולירין, סירבו להגיע בשל שיוכם הפלשתיני. הסרט, שזכה בקטוגריית הסרט העלילתי הטוב ביותר ייצג את ישראל בטקס האוסקר, במידה ויצליח להעפיל לגמר הבינלאומי.

 

הסרט מבוסס על ספרו של סייד קשוע ועוסק בתושבי כפר במזרח ירושלים שמגלים יום אחד שהכפר תחת עוצר של צה״ל. שחקני הסרט, אלכס בכרי וג'ונא סולימאן, שזכו בפרסים על עבודתם לא הגיעו לטקס, כיוון שלטענתם זהותם הפלשתינית נמחקת, "כל אמנות היא בהכרח פוליטית, אני לא יודע כמה סרט יכול להשפיע על הלאום, אבל הזכות להגדרה עצמית כפלשתיני אינה אמורה להוות איום", אמרו. 

הבמאי ערן קולירין בטקס

הבמאי ערן קולירין בטקסצילום: Tomer Neuberg/ Flash90

עיתונאי התרבות של ynet, רן בוקר, סיפר היום (ד') לעוקביו בחשבון האינסטגרם על הזעזוע שחש בעקבות האירוע. "לפי מה שנאמר על הבמה הערב, בישראל ישנה רק בעיה אחת - והיא הקונפליקט עם הפלסטינים", כתב, "אין בעיית רקטות בעוטף עזה, אין בעיות פשיעה בדרום, אין בעיה בתרבות הישראלית שדיממה בשנה האחרונה, אין מחאת המתמחים, החינוך משגשג, הכלכלה משגשגת, אין קורונה. יש רק בעיה אחת - והיא היחס של ישראל לפלסטינים".

בוקר הסביר כי תפקיד הקולנוע הוא לספר את הסיפור שכל יוצר מרגיש, אבל, "לא יכול להיות שבמדינת ישראל 2021, חגיגת הקולנוע כחול לבן תהפוך לחגיגת קולנוע ירוקה שחורה ואדומה בדמות דגל הרשות הפלסטינית. הזדעזעתי להיות חלק מהטקס הזה שלא משקף כהוא זה את החברה הישראלית כולה ומייצג רק נדבך אחד בה". 

שר התרבות חילי טרופר, שהקליט נאום באורך 5 דקות לטקס פרסי אופיר, אך מתוכו שודרו רק 45 שניות ונגנזו ממנו ציטוטים על זהותו היהודית והישראלית, פרסם בחשבון הפייסבוק שלו את נאומו המלא שאמור היה להיות משודר בטקס. 

"את המילים שלי על פיוס, סובלנות, ציונות ופטריוטיות הצופים בבית לא ראו ולא שמעו. מתברר, שבאופן תמוה הדברים נחתכו בעריכה", כתב, "לעומת זאת, הצופים בבית ראו ושמעו חלק מהזוכים בפרסים עולים ומדברים בגנותה של מדינת ישראל, כולל האשמת שווא את מדינת ישראל בטיהור אתני (כלומר טרנספר או טבח). לא פחות. כפי שאמרתי בטקס עצמו, אני משתדל להימנע מעימותים ומהתכתשויות. חשבתי שהיה מספיק מאלה, וכמה חבל שנדמה שיש מי שלא מסוגל להיגמל מהם. אבל בכל מקרה, אינני מתכוון לוותר על עמדותיי ועל האפשרות להביע אותם.

העובדה שבשידור אמש בחרו להשאיר עמדות מאוד מסוימות והשמיטו אחרות, מעוררת תמיהה וחוסר נחת. זה לא עלבון אישי כמו שמדובר בציפייה שהכזיבה - להתנהלות הוגנת וישרה".