טקס פרסי אופיר 2021: אגדת חורבן הפסיד, הסיפור הפלשתיני זכה

חברי האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה בחרו את הסרטים הטובים ביותר לשנה החולפת. שחקני הסרט הזוכה, "ויהי בוקר" סירבו להגיע בשל "מחיקת זהותם הפלשתינית". שר התרבות: "מתכוון לחסוך בהתכתשות עם אומנים"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 05/10/21 22:11 כט בתשרי התשפב

טקס פרסי אופיר 2021: אגדת חורבן הפסיד, הסיפור הפלשתיני זכה
צילום: דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט

טקס פרסי אופיר לשנת 2021 התקיים הערב (ג') בתל אביב, לאחר שחברי האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה בחרו מבין המועמדים את הסרטים והצוותים הטובים ביותר לשנה החולפת. 

"ויהי בוקר" של הבמאי ערן קולירין  זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, ולכן ייצג את ישראל בטקס האוסקר הבא וינסה להתברג לחמשת המועמדים הסופיים בקטגוריה הבינלאומית. מלבד זה, הסרט גרף את כל הפרסים הגדולים בטקס, בהם הבימוי, התסריט והשחקנים.

הסרט מבוסס על ספרו של סייד קשוע ועוסק בתושבי כפר במזרח ירושלים שמגלים יום אחד שהכפר תחת עוצר של צה״ל. שחקני הסרט, אלכס בכרי וג'ונא סולימאן, שזכו בפרסים על עבודתם לא הגיעו לטקס, כיוון שלטענתם זהותם הפלשתינית נמחקת, "כל אמנות היא בהכרח פוליטית, אני לא יודע כמה סרט יכול להשפיע על הלאום, אבל הזכות להגדרה עצמית כפלשתיני אינה אמורה להוות איום", אמרו. 

הבמאי קולירין, שעבורו מדובר בזכייה השנייה בפרס היוקרתי לאחר שזכה בפרס על סרטו "ביקור התזמורת" ב-2008, מסר בשמם: "רגעי ההכרה וההוקרה הם מהמרגשים ביותר לכל יוצר ושחקן בקולנוע. זה בלתי אפשרי, כשיש מאמצים למחוק את זהותי הפלשתינית".

הזכייה הזו דוחקת למעשה את הסרט "אגדת חורבן" של היוצר גידי דר, אשר התמודד בקטגוריית הפרס לסרט הטוב ביותר. האפוס הקולנועי המורכב מלמעלה מ- 1500 ציורים של האומנים דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט זכה בפרס עיצוב הפסקול והעיצוב האומנותי הטוב ביותר. 

פרס הסרט הדוקומנטרי הקצר הטוב ביותר: 

הסרט "לילות קיץ", שיצר הבמאי אוהד מילשטיין והופק עבור כאן 11, זכה בקטגוריית הסרט הדוקומנטרי הקצר הטוב ביותר, זוהי זכייתו השנייה של הסרט בפרס חשוב לאחר שקטף את פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל "דוק אביב".

הסרט "לילות קיץ", הוא מסע אל תוך נבכי מחשבתו של עלוה בן ה-6 לרוחבו של קיץ, ועד ליום הראשון של כיתה א'.  מדי ערב עורך אוהד הבמאי עם בנו הבכור שיחות המתרחשות בלחש, בין ערות לשינה, ומאפשרות הצצה פנימה אל נבכי המחשבה הילדית, ברגעים האחרונים בטרם הגוף נרדם. 

רשימת הזוכים: 

הסרט הטוב ביותר: "ויהי בוקר" - ערן קולירין

בימוי: ערן קולירין - "ויהי בוקר"

השחקנית הראשית: ג'ונא סולימאן - "ויהי בוקר"

השחקן הראשי: אלכס בכרי - "ויהי בוקר"

שחקנית משנה: ריימונד אמסלם - "הבית ברחוב פין"

שחקן משנה: איהאב אליאס סלאמה - "ויהי בוקר"

תסריט: ערן קולירין - "ויהי בוקר"

צילום: עמית יסעור - "תמונת הניצחון"

הסרט התיעודי הארוך: "שפאר בדרך להוליווד"

הסרט התיעודי הקצר: "לילות קיץ"

הסרט העלילתי הקצר: "התאונה" - אמרי דקל קדוש

ליהוק: ג'ונא סולימאן - "ויהי בוקר"

איפור: אמלי פאודהם - "תמונת הניצחון"

עיצוב תלבושות: חן כרמי - "תמונת הניצחון"

עיצוב אמנותי: דוד פולונסקי, מיכאל פאוסט - "אגדת חורבן"

עיצוב הפסקול: נתי זיידנשטנט, רונן נגל - "אגדת חורבן"

מוזיקה מקורית: אסף תלמודי, יונתן אלבלק - "אגדת חורבן"

עריכה: יוסף גרינפלד, אורי בן דב - "אגדת חורבן"

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, השתתף בטקס פרסי אופיר ואמר: "עולם הקולנוע חווה חוויה קשה, אני בספק אם יש משהו שחובש פצעים טוב יותר מאשר התרבות הישראלית. אינני אומר את הדברים כדי להחליק סדקים או לטשטש מחלוקות, יש לא מעט אבל זה מצוין וזה מפרה, רק שנדע לעשות זאת בדרך ישרה סובלנית ומכבדת. פחות צעקות, פחות שנאה. היה לנו מספיק מזה בשנים האחרונות. אני מתכוון לחסוך בהתכתשות עם אומנים".