חוץ ממערת המכפלה: 5 מקומות שאסור לכם לפספס בחברון

עשרות אלפים צפויים להגיע בשבת הקרובה לחברון כדי לחגוג את שבת פרשת 'חיי שרה', בה מסופר על סיפור הקנייה של מערת המכפלה | אספנו עבורכם חמישה אתרים בעיר האבות שאתם חייבים לבקר

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 17/11/22 20:53 כג בחשון התשפג

חוץ ממערת המכפלה: 5 מקומות שאסור לכם לפספס בחברון
צילום: Mendy Hechtman/Flash90

'שבת חברון', או 'שבת חיי שרה', כבר הפכה למותג. עשרות אלפים מגיעים בפרשת חיי שרה לעיר האבות וחוגגים את סיפור הקנייה של מערת המכפלה המסופר בה. המסורת החלה במטרה לחזק את היישוב היהודי בחברון, ועם השנים הפכה לאירוע המאחד עשרות אלפי מבקרים. לכבוד שבת חיי שרה, אספנו עבורכם חמישה מקומות בעיר האבות (חוץ ממערת המכפלה) שאסור לכם לפספס.

1. מרכז המבקרים 'לגעת בנצח' בית הדסה

צילום: Nati Shohat/Flash90

בית הדסה הוא מבנה מגורים ומרכז מבקרים הממוקם בלב היישוב היהודי בחברון. בעבר, שימש המבנה כבית החולים העירוני, שנתן את שירותיו ליהודי וערביי העיר ללא תשלום. המבנה הוקם בשנת 1893 על ידי ר' חיים רחמים יוסף פרנקו. במהלך מאורעות תרפ"ט, ערביי המקום רצחו את מנהל בית החולים, בן ציון גרשון, ואת משפחתו, בזזו את רכושם והפכו את המבנה לבית ספר לבנות. עם שחרור העיר חברון במלחמת ששת הימים, המבנה שופץ ואוכלס על ידי כמה משפחות. במפלס הקרקע הוקם בית כנסת המשרת את תושבי המקום, ובמפלס התחתון הוקם מוזיאון היישוב היהודי בחברון. המרכז פתוח בימים ראשון עד שישי, הכניסה בתשלום.

2. בית כנסת אברהם אבינו

צילום: Gershon Elinson/Flash90

בית הכנסת נמצא במרכזה של שכונת אברהם אבינו בחברון. סיפורו של בית הכנסת מתחיל מהמאה ה-16, עם הגעתם של מגורשי ספרד לחברון. במהלך מאורעות תרפ"ט, הרסו הערבים את בית הכנסת והקימו במתחם שירותים, מזבלה ודיר עיזים. עם שחרור העיר חברון במלחמת ששת הימים, בית הכנסת שופץ, ספרי התורה העתיקים הוחזרו והוא שב לשמש כמקום תפילה.

3. תל חברון

צילום: Gershon Elinson/FLASH90

תל חברון הוא תל מקראי ובו שרידים של היישוב היהודי מהתקופה הרומית הקדומה והמאוחרת ומהתקופה הביזנטית. האתר משמר ממצאים עתיקים: שרידי ביצור ייחודיים מתקופת הברונזה (הכנענית) ומתקופת הברזל (הישראלית), מקוואות ושרידי מפעל לייצור כלי חרס מהתקופה הרומית הקדומה, וגת שהייתה בשימוש בתקופה הרומית המאוחרת ובתקופה הביזנטית. הכניסה לאתר היא ללא עלות, והיא פתוחה בימי חמישי ושישי בלבד.

4. קבר ישי ורות

צילום: Gershon Elinson/FLASH90

הקבר הוא מבנה עתיק על ראש הגבעה בתל רומיידה המיוחס לרות המואביה ולנכדה, ישי, אבי דוד.בפי ערביי חברון, האתר נקרא 'כרם אבו דאפי', שתרגומו 'כרם אבי דוד'. מדי חג שבועות, שבו קוראים את מגילת רות רבים מיהודי חברון והסביבה פוקדים את ציון הקבר. בעבר, היו נוהגים להביא מבית הבד וכרם הזיתים שליד הקבר שמן בבית הכנסת בחברון.

5. מעיין  אברהם

מעיין אברהם (אל ג'דידה) נמצא בין עצי זית עתיקים במורד המזרחי של תל חברון. זהו מעיין טבעי הנובע בעומק של כ-7 מטרים ומתוארך לתקופת האבות. לתשומת לבכם: לפני שהולכים אל המעיין, יש להודיע על כך לחיילים בבסיס הצבאי "מתקנים", הסמוך למקום החנייה.