שבת חיי שרה | חברון נערכת לרבבות מבקרים: "לא צריך יותר מאוהל, לחמניות וטונה"

היישוב היהודי בחברון נערך לעשרות האלפים שיחגגו את שבת חיי שרה כחלק מהמסורת ארוכת השנים | ההמלצות של נעם ארנון: תגיעו מוקדם ואל תהססו לבוא גם בתנאים מינימליים | ואיך קוראים ערביי חברון לשבת?

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 17/11/22 14:26 כג בחשון התשפג

שבת חיי שרה | חברון נערכת לרבבות מבקרים: "לא צריך יותר מאוהל, לחמניות וטונה"
שבת חיי שרה בחברון, צילום: Mendy Hechtman/FLASH90

'שבת חברון', או 'שבת חיי שרה', כבר הפכה למותג. עשרות אלפים מגיעים בפרשת חיי שרה לעיר האבות וחוגגים את סיפור הקנייה של מערת המכפלה המסופר בה. המסורת החלה במטרה לחזק את היישוב היהודי בחברון, ועם השנים הפכה לאירוע המאחד עשרות אלפי מבקרים. בשיחה עם חדשות כיפה מספר נעם ארנון, איש היישוב היהודי בחברון, על ההיערכות וההכנות.

"אפילו הערבים עושים ביזנס מהשבת הזו"

לעשרות האלפים שמתכננים להגיע יש לו המלצה אחת: להגיע כמה שיותר מוקדם. "אם צריך המלצה אחת, אז אני מציע לבוא היום לפני שהכל מתמלא והכל נסתם". לשאלתנו האם יש חשש אמיתי מפני סגירה של חברון עוד לפני כניסת שבת, הוא מרגיע: "בסוף כולם יכנסו, אבל יהיו פקקים ויהיו עיכובים. תקדימו".

שבת חברון ממעוף הציפור | צילום: אלימלך קרזן

לפי ההערכות צפויים להגיע כ-50,000 אלף מבקרים לשבת בחברון, שייפרסו ברחבי היישוב היהודי וקריית ארבע. על ההיערכות הביטחונית הוא מסביר: "השבת נכנסה כבר למחזור הדם של המערכת. האירוע בסדר היום של הצבא, פיקוד מרכז, המשטרה וכל המערכות. גם לערבים יש שם לשבת חיי שרה, 'עיד שרה', הם יודעים שמגיעים עשרות אלפים ואפילו עושים קצת ביזנס".

השוק בחברון. ארכיון | צילום: Miriam Alster/Flash90

"יש פה אוכל בשפע וקידושים ענקיים של הכנסת אורחים"

אחת האלמנטים המורגשים בשבתות בחברון הוא הכנסת האורחים של תושבי המקום שפותחים את ליבם וביתם, וארנון וקורא לכל המתלבטים להגיע ולא להסס. "ברוך ה' קיבלנו מזג אוויר מצוין, אני אומר למי שרוצה להגיע: תקנו אוהל במאה שקלים ביילו, תוסיפו שקית לחמניות וקופסת טונה ותבואו. לא צריך לחכות לשום הזמנה מיוחדת".

צילום: דוברות חברון

קידושים ענקיים של הכנסת אורחים, גם כל בית מקבל פה בחפץ לב כל אורח

"מי שרוצה תנאים יותר טובים יכול כמובן לנסות לתפוס מקום, אולי נשאר משהו", הוא אומר. "הספונטניות פה ממש מתקבלת, בהחלט מומלץ להגיע ולא לפספס את החוויה המיוחדת. יש פה אוכל בשפע, קידושים ענקיים של הכנסת אורחים, גם כל בית מקבל פה בחפץ לב כל אורח. תביאו כמה לחמניות ליתר ביטחון, ויש לכם שבת מרוממת. גם בקריית ארבע יש המון מדשאות במרחק של עשר דקות הליכה, לא כולם חייבים להיכנס לתוך חברון. מפה יוצאים עם שורשים חזקים וזכות אבות ואימהות".

מערת המכפלה

מערת המכפלה צילום: shutterstock