המלצה לטיול: תל יזרעאל

"כרם היה לנבות היזרעאלי אשר היה ביזרעאל אצל היכל אחאב מלך שומרון". צחי דיקשטיין לוקח אתכם לטיול המשלב תנ"ך ציונות ושכשוך במים בתל יזרעאל

חדשות כיפה צחי דיקשטיין 12/10/14 08:31 יח בתשרי התשעה

המלצה לטיול: תל יזרעאל
cc by Ori, צילום: cc by Ori

"כרם היה לנבות היזרעאלי אשר ביזרעאל אצל היכל אחאב מלך שומרון" (מלכים א', כ"א). אירועים הסטורים רבים התרחשו בתל ששכן בצומת הדרכים החשוב הצופה מזרחה אל עמק חרוד. יזרעאל הייתה עיר חשובה בימי שאול, ואחאב בחר לבנות בה את ארמונו.

מדובר במסלול נגיש ומשפחתי המשלב תנ"ך מורשת ציונית וערכים לצד נוף מדהים ושכשוך במים מוצלים ונעימים.

איך מגיעים? מכביש 65 (כביש הסרגל) פונים לכביש 675 לעבר בית שאן. חוצים את צומת יזרעאל ופונים שמאלה בעקבות השילוט, ומיד ימינה עד לחניון תל יזרעאל

בתקופת השלטון המצרי הוקם סמוך לתל יזרעאל הכפר זרעין. במלחמת העצמאות השתלטו על הכפר אנשי כנופיות ערביים שלחמו נגד הישוב היהודי שחסמו את הדרך הראשית. ההתקפה של גדוד העמק מחטיבת יפתח ב-19 באפריל על הכפר נכשלה, ו-22 מהלוחמים נהרגו. ניסיון נוסף חודש לאחר מכן, הפעם של לוחמי גולני, צלח, ותושבי הכפר ברחו. עוד באותה שנה הוקם בסמוך קיבוץ יזרעאל.

נסייר ליד האנדרטה ללוחמים, ומשם נלך בעקבות השלטים השזורים בפסוקי התנ"ך. נבחין בבורות המים ובשאר שרידי התל מהיישוב הקדום. לאחר מכן ממצפור הנוף בתל יזרעאל נרד בשביל הליכה נחמד שאורכו כקילומטר עד עין יזרעאל.

(צילום: cc by Ori)

"ויקבצו פלשתים את כל מחניהם אפקה, וישראל חונים בעין אשר ביזרעאל" (שמואל א', כ"ט). כאן, סביב המעיין, החנה שאול את צבאו ונערך לקרב המכריע מול הפלשתים..

נוכל לשכשך בבריכת המעיין השוכנת בחורשת עצי אקליפטוס מוצלת, שאת נטיעתה יזם אביו של צבי כרמלי, לוחם הפלמ"ח שנפל כאן בקרב במלחמת העצמאות.

הכותב הוא מנכ"ל אשכולות (לשעבר איגוד המדרשות) - פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית