כך תשמרו כשרות בחופשת הסקי | המדריך המלא

סגרתם את כל הציוד לחופשת הסקי אבל אתם עדיין לא יודעים מה תאכלו? רוצים להתפנק על פונדו מקומי ולא להסתפק בקופסאות שימורים מהארץ? המדריך המלא לכשרות בחופשת הסקי, במיוחד בשבילכם

חדשות כיפה הרב אורן דובדבני 17/01/22 13:03 טו בשבט התשפב

כך תשמרו כשרות בחופשת הסקי | המדריך המלא
לא רוצים לאכול סנדוויצ'ים מהבית כל החופשה? המדריך בדיוק בשבילכם, צילום: shutterstock

בתקווה שהווריאנטים השונים לא יקלקלו את התוכניות הרי שעונת הסקי עומדת ממש מעבר לפינה. אז לטובת הגולשים בשלג וברשת הכנו לכם בכשרות צהר כמה טיפים כדי שתוכלו לשמור על הכשרות גם בפסגות המושלגות.

את הצעד הראשון עליכם לעשות כבר כאן בארץ. כדאי מאוד למצוא את רשימת הכשרות של הקהילה המקומית במדינה אליה אתם נוסעים. בצרפת למשל יש את  רשימת הכשרות של בית דין פאריס בשוויץ תוכלו למצוא רשימת הכשרות של ציריך ואת הרשימה המצוינת של קהילת המזרחי באוסטריה.

הרשימות האלה יוכלו לתת לכם את מגוון כל המוצרים הכשרים שאותם ניתן להשיג בסופרים ובחנויות המקומיות. כמובן, במידה ובחרתם לטוס בחברות זרות עליכם לזכור להזמין לעצמכם ארוחה כשרה עד 48 שעות לפני הטיסה. בחברות הטיסות המוזלות האוכל הנמכר בטיסה אינו כשר ולכן אין לצרוך אותו כלל.

בכל המדינות האירופיות ניתן לצרוך חלב פרה רגיל וחלב עמיד וחמאה פשוטה. יחד עם זאת יוגורטים שונים ומעדני חלב יכולים להיות בעייתיים בשל מרכיבים שונים כמו מייצבים, ג'לטין, צבעי מאכל וחומצות ולכן כדאי לברר את מעמדם. כמובן שאין לצרוך שום גבינה קשה ללא הכשר שכן בגבינות קשות יכולים להיות איסורים הלכתיים חמורים.

גם נושא הלחם יכול להוות קושי מהותי. אמנם בצרפת ניתן לצרוך את ה Baguette non moule אך בגרמניה, אוסטריה ואיטליה נושא הלחם בעייתי ביותר וכדאי לחשוב איך מתארגנים מראש על ידי הצטיידות בלחמים כשרים דרך הקהילה היהודית או ממקור אחר.

כמובן שביצים אינן מהוות בעיה וכך גם פירות וירקות (כאשר מדובר על ירקות עלים יש כמובן לזכור לנקות אותם היטב ולבדוק אותם לפני האכילה). יחד עם זאת בחלק ממדינות אירופה ישנה סחורה חקלאית מישראל שאין עליה פיקוח בנושא תרומות ומעשרות והשנה גם לא בנושא השמיטה ולכן עם העגבנייה הישראלית כדאי לחכות לחזרה ארצה.

אם אתם מתכננים להישאר בשבת אל תשכחו להביא אתכם יין לקידוש. כמובן שאפשר לקדש ובכלל לשתות אך ורק יין כשר (אני תמיד לוקח איתי בקבוק קטן מאלה שמקבלים במשלוח מנות בפורים).

ההמלצה הכללית היא להעדיף דירה או וילה משלכם מאשר להתאכסן במלון וזאת משום שכאשר יש לכם מטבח משלכם תוכלו לשלוט יותר על הכנת הארוחות ואוכל חם וכשר יהיה בקלות אפשרי.

כאשר תגיעו אל הדירה או אל הווילה המיועדת תוכלו להכשיר את המטבח בזמן קצר ובקלות באמצעות המדריך של צהר לכשרות בחו"ל שהכנו עבורכם בכשרות צהר. זכרו: אין להשתמש ואי אפשר להכשיר כלי חרס כמו צלחות וכד' וגם אי אפשר להכשיר מחבתות או תבניות אפייה כיוון שהאחרונים זקוקים לליבון וקשה להאמין שיהיו לכם את התנאים לבצע ליבון. מה כן אפשר להכשיר? אפשר להכשיר סכו"ם על ידי הגעלה בסירים ואפשר להכשיר את המיקרוגל בצורה פשוטה למדי על ידי חימום כוס מים בתוכו.

מכל מקום, לגבי תבניות אפייה וצלחות יש להשתמש בכלים חד פעמיים. יש לשים לב כי בחלק ממדינות אירופה כבר לא מוכרים כיום כלים חד פעמיים וכדאי לברר את הנושא מראש. 

אז התארגנתם כראוי, הצטיידתם ברשימות הכשרות, במצרכים כשרים ואפילו הכשרתם לעצמכם את המטבח הקטן שעומד לרשותכם. קמתם בבוקר ויצאתם לגלוש. אחרי שעות ארוכות בשלג אתם זקוקים למשקה חם. זוהי למעשה אחת השאלות השכיחות ביותר: האם ניתן לשתות קפה או שוקו שמוגש באתרי הסקי השונים. בדרך כלל לא אמורה להיות בעיה במשקאות החמים האלה וכדאי לשתות אותם בכוס חד פעמי או לבקש שיכינו לכם בכוס תרמי משלכם. גם כוס זכוכית היא פתרון מוסכם מבחינה כשרותית.

הבעיה קיימת בתוספות שונות של סירופים בטעמים שונים או קצפות שנותנים על גבי המשקה. הקצפות עשויות להכיל מייצבים מן החי ושומנים מן החי ובוודאי יש להימנע מהם. במדריך צהר לכשרות בחו"ל תוכלו למצוא מידע חשוב נוסף לגבי מוצרים במדינות השונות. חופשה נעימה וכמובן, גלשו באחריות.

 

הרב ד"ר אורן דובדבני הוא ראש מערך כשרות צהר.