שותים בומברדינו ועוצרים בפיצה: מילון הסקי השלם

"בוא נעשה בומבינג כדי שנגיע מהר לאפר'סקי", שמעתם מישהו צועק במסלול ולא הבנתם למה הוא ממציא מילים? אז במיוחד בשבילכם הכנו את מילון הסקי השלם, כדי שלא תרגישו נבוכים ותדעו בדיוק על מה כולם מדברים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 17/01/22 13:02 טו בשבט התשפב

שותים בומברדינו ועוצרים בפיצה: מילון הסקי השלם
מילון הסקי השלם,, צילום: shutterstock

חדשים בסקי? רוצים להרגיש בחבר'ה ולהשתמש במושגים בביטחון? בדיוק עבורכם הכנו את מילון הסקי השלם לכל מי שרוצה להכיר את המונחים המקצועיים, ותוהה איפה בדיוק נמצא החתול, ב"חתול שלג". יש לכם הצעות נוספות למילון? כתבו לנו בתגובות ונוסיף. 

א

אופנוע שלג – כמו אופנוע ים, רק בשלג ועם מגלשיים בחלק התחתון. אפשר לשכור אופנועי שלג ברוב האתרים לסיבוב באזור, רק שימו לב למהירות ולגולשים סביבכם.
אוף-פיסט (Off Piste) – מרחבים של שלג עמוק ולא מהודק מחוץ למסלולים שעושה נעים למגלשיים ולבורד. התייעצו עם מדריך לפני גלישה באוף פיסטים והיזהרו מסלעים, בורות ומפולות לא צפויות.
אפר'סקי (Apres-ski) – ביטוי שלקוח היישר מאתרי הסקי הצרפתיים שמתייחס לכל הדברים שקוראים "אחרי הסקי". החל מהארוחות הטובות, ג'קוזי מפנק וטבילה מחייה בספא, ועד השופינג וההופעות החיות. אחד הדברים החשובים שצריך לברר לפני שסוגרים אתר סקי.

ב

בומברדינו (Bombardino) – ה-משקה של האלפים האיטלקיים. מורכב מקפה, ליקר ביצים, ברנדי וקצפת טרייה מלמעלה. המשקה מוגש חם והוא עושה חם בכל הגוף. מי זוכר שקוראים לו כך על שם תותח איטלקי.
בומבינג – ירידה מהירה במסלולים בצורה שנחשבת פזיזה. לא לצעירים בלבד. 

בומברדינו, אל תפספסו

בומברדינו, אל תפספסו צילום: shutterstock

ג

גוגלס (Goggles) – בגדול, חובה לכל גולש באתרי סקי בשיא החורף. נראים כמו שילוב של משקפי שמש ומסכת שנורקל, שנותנים מענה מעולה כשיורד שלג בזמן הרכיבה וגם מגן על העיניים שלכם מסנוור. אל תוותרו על עדשה כפולה שמונעת הצטברות אדים. 
גונדולה  (Gondola) – מעלית סגורה עם תא אחסון לציוד הגלישה בצד החיצוני. מתאימה לארבעה עד שמונה גולשים. הרכבל לעומת זאת, יכול להעלות מספר רב של גולשים שאוחזים את הציוד בידיהם. 
גרומינג (Grooming) – ביטוי שלקוח מעולם הגינון. בעולם הסקי מדובר דווקא בג'וב הלילי של חתולי השלג שהוא למעשה הידוק השלג על המסלולים.  

ד

דאבוס - אתר הסקי בשוויץ שנחשב ל"מֶכָּה" של הגולשים המקצועיים. אחלה מקום, אחלה אווירה. 

ה 

הלי סקי (Heli Skiing) – דמיינו: אתם, מדריך ועוד חבר עולים למסוק שמנחית אתכם על פסגת הר מבודדת, כשמסביב רק פאודר (ראו בהמשך), ואתם גולשים מטה על מדרונות מושלגים רכים. סיימתם? המסוק מעלה אתכם לעוד סיבוב. איפה אפשר לעשות את זה באירופה?: שלושת העמקים בצרפת ובליבינו באיטליה.

גוגלס,

גוגלס, צילום: shutterstock

ו

וויסלר בלאקומב (Whistler Blackcomb) – אתר הסקי הכי גדול בצפון אמריקה. נמצא כ-120 ק"מ מצפון לוונקובר ושימש כמוקד התחרויות באולימפיאדת החורף 2010.

ז

זול - הסקי כבר לא שמור רק לאנשי עסקים ולכאלה שקיבלו ירושה יפה מהסבים. אפשר להשוות בין דילים שכוללים הכל, ובין סקי בלבד ולשאר תדאגו בעצמכם. שווה בדיקה. 

חתול שלג, מסדרים את האתר

חתול שלג, מסדרים את האתר צילום: shutterstock

ח

חתול שלג – טרקטור גדול שנע על שרשראות זחל כשמאחוריו מתקן דמוי מחרשה. תפקידו להדק ולהחליק את השלג במסלולים לנוחיות הגלישה.

ט

טי בר (T-bar) – מעלית לא אידיאלית בלשון המעטה לעלייה במדרון. למה לא אידיאלית? כי הנעזרים בה צריכים לשמור על שיווי משקל במהלך העלייה, אבל זה מה שיש.   

טי בר,

טי בר. לא אידיאלי, צילום: shutterstock

י

יין חם – או בשמו האמיתי - סנגרייה חמה. אפשר למצוא את זה מגיע בתצורות שונות, בדרך כלל בתוספת תפוחים ותפוזים או עם חמוציות. תענוג אמיתי ששמור לאפר'סקי הצהריים והערב. 

כ

כפפות – חשוב חשוב חשוב. הכפפות יגנו לכם על הידיים ממכות יבשות ומקור. חפשו כאלה במידה הנכונה, שמחממים אבל מאפשרים גמישות לידיים.
כפתור – מעלית ליחיד שמורכבת ממוט ארוך שבקצהו צלחת עגולה אותה מניחים בין הרגליים והמעלית תמשוך אתכם במעלה ההר.

מ

מדריך סקי – אם אתם גולשים מתחילים, כדי לכם לעשות כמה שיעורים בסיסיים עם מדריך, שאמור ללמד אתכם איך גולשים בצורה מהנה, נכונה ובטוחה. 
מוגולים (Moguls) – לפעמים קוראים להם גם 'באמפס'. למעשה אלה גבעות שלג צפופות במסלולים שגובהן כמה עשרות ס"מ. אל תמהרו לשם מיד כי הגלישה במוגולים מצריכה מיומנות גבוהה ויכולת לבצע פניות קטנות ומהירות.

גונדולות, לא רק בוונציה

גונדולות, לא רק בוונציה. צילום: shutterstock

נ

נעלי סקי - הנעליים שאמורים להתחבר למגלשות ולסנובורד שלכם. אפשר לשכור באתרי סקי אבל אל תחסכו עליהם. זה ההבדל בין חוויית סקי מעולה לסיוט בשלג. 
נווה אטי"ב - אחד המקומות היחידים בישראל שמנסים לקיים תרבות שלג וסקי. נכון, הימים המושלגים לא רבים, אבל עדיין, אפר'סקי במושב שמציע גם ספא חמים, נשמע מפתה.  

ס

סלאש (Slush) – כשמזג האוויר מתחמם והשלג נמס מעט, שכבת הקרח שנוצרת מעל מאטה את הגלישה ולעיתים אף מקבלת גוון מוקה בגלל הערבוב עם אדמה. 
סנופארק (Snowpark) – פארק שעשועים עם רמפות לקפיצות ופעלולים למקצוענים ובינוניים כאחד. במקום יש גם מקפצות מסוגים שונים שנקראות ריילים וקיקרים.
סקי פטרול – יחידת החילוץ שנמצאת בכל אתר סקי. נפצעתם? נתקעתם? חפשו אותם והם יעזרו לכם. 
סקיפס – לא לעצלנים בלבד. נקרא גם Lift Pass, מתיר לכם את השימוש במעליות האתר בכפוף להגבלת זמן ולא לפי מספר השימושים. מוזמנים לחסוך את הכסף ולעלות ברגל. 
סקי-אין/סקי-אאוט – האופציה באתרי סקי לגלוש ישירות מפתח המלון וגם לחזור אליו כך. ישנן עיירות סקי מסויימות, שתוכננו ונבנו בצורה כזאת, כמו אבוריאז וואל טורנס שבצרפת. שיקול משמעותי לאלה שאין להם כוח וסבלנות להיסחב עם הציוד עד לאתר הגלישה.

סקי פטרול, תחפשו אותם.

סקי פטרול, תחפשו אותם. צילום: shutterstock

ע

עונת הסקי – לא קשה לנחש שעונת הסקי מתרחשת בין דצמבר לאפריל, כך ברוב האתרים באירופה ובחצי הכדור הצפוני. בתכל'ס הכי טוב זה בפברואר ומרץ. חייבים סקי גם בקיץ? חפשו אתרים עם קרחון, אבל אל תהיו מופתעים מהמחירים הגבוהים.

פ

פאודר  (Powder) – השלג המושלם ביותר לגלישה. טרי, קל ואבקתי, אופייני לחלקים הגבוהים יותר בהר ולאזורים בהם הטמפרטורה נמוכה מהאפס גם במהלך היום. לרוב, הכוונה היא לשלג שמחוץ למסלולים, שטרם "נדרסו". 
פארלל (Parallel) – ירידה מהירה במדרון כשהמגלשיים מקבילים זה לזה.
פיצה – כך מכונה שיטת העצירה הבסיסית בסקי. איך עושים את זה? מפנים את קצוות המגלשיים הקדמיים זה כלפי זה ומרחיקים את הקצוות האחוריים, צורה של משולש פיצה למי שתהה. מכונה גם Snow Plaugh.
פונדו -  מבחינתנו, לצאת לחופשת סקי רק בשביל זה. לפני הסקי או אחריו, לא אכפת לנו, פונדו גבינות מפנקות, או שוקולד ופירות מטריף. תשכחו מכל מה שלמדתם עד עכשיו על פונדו בפינג'ן. האירופאים האלה עושים את זה כמו שצריך.

פונדו גבינות,

פונדו גבינות, צילום: shutterstock

צ

צפיפות הבוקר בגונדולות - אין דבר יותר מאוס מהצפיפות שמזמנות הגונדולות (ראו ערך) מדי בוקר. אין ברירה אלא להתאזר בסבלנות, ועדיף בלי לדחוף או לעקוף בתור, זה לא התור למגלשות באשקלונה, והאירופאים לא סבלניים כלפי זה. 

ק

קארבינג (Carving) – זה סגנון הסקי הספורטיבי שמתאים דווקא למדרונות התלולים. השיטה היא להעביר את המשקל במהירות ובחדות מצד לצד.
קראסט – השכבה הקפואה שמכסה את השלג רך.

ר

רכבל כיסאות (Chair Lift) - אי אפשר בלעדיו. המתקן הכי נפוץ באתרי סקי לעלייה במעלה ההר. יש כיסאות לבודדים וגם כאלה לעשרה. תופתעו לגלות שישנם אתרים עם רכבלים סגורים ואפילו כאלה עם מושבים מרופדים ומחוממים.

רכבל לאתר הסקי, צילום: shutterstock

ש

שוּס (Scuss) – באנגלית: Tuck Position. גלישה כשהגוף כפוף ומכונס במטרה לצבור מהירות. אחלה שיטה כדי לעבור מרחקים בלי לצעוד אותם.
שלג בטוח (Snow Sure) – נזכרתם להזמין מקום רק בסוף העונה? כדי שתוודאו שהאתר מוגדר Snow Sure. מעל לגובה של 3,000 מטרים, כמעט לא יהיה סיכוי שתתאכזבו.

ת

תותחי שלג – אמצעים שנכנסים לפעולה כשהטמפרטורות נמוכות מספיק. התותחים מייצרים שלג מלאכותי באמצעות התזת מים ואוויר דחוס מעל המסלולים.