הרב שילת מסיים את כתיבת המהדורה המדויקת של "משנה תורה" לרמב"ם

אחרי 17 שנה, יוצא סוף סוף לאור הספר שמשלים סדרה של 14 כרכים של "משנה תורה" לרמב"ם. בנוסף יצאה מהדורה מיוחדת - כל הרמב"ם המדויק בשני כרכים

חדשות כיפה הרב ד"ר כרמיאל כהן 14/05/21 13:07 ג בסיון התשפא

הרב שילת מסיים את כתיבת המהדורה המדויקת של "משנה תורה" לרמב"ם
רמב"ם מדויק, צילום: יחצ

כאשר יוצא ספר חדש זהו תמיד רגע מרגש. אבל כאשר יוצא ספר חדש שמשלים סדרה של ארבעה עשר כרכים זה הרבה יותר מרגש. בחודשים האחרונים סיים הרב יצחק שילת, ראש ישיבת "ברכת משה" במעלה אדומים, מלאכה גדולה של 17 שנה, להוציא את כל ספרי "משנה תורה" של הרמב"ם במהדורה מדויקת על פי כתבי היד המהימנים בעולם. את הכרך הראשון הוציא הרב שילת בשנת תשס"ד, ולאחרונה, בשנה זו, שנת תשפ"א, הוציא את הכרך האחרון. חג ללומדי התורה.

בכל אחד מארבעה עשר הכרכים מוצגים זה מול זה עמוד צילום דפוס ורשה-וילנא עם המפרשים שעל הדף ומולו הנוסח המדויק על פי כתבי יד עם הערות נוסח של הרב שילת. אמנם כדי להקל על השימוש במהדורת מופת זו הוציא הרב שילת ממש לאחרונה מהדורה שנייה בשני כרכים הכוללת את הנוסח המדויק ואת הערות הנוסח ואף "נוספו תיקונים, דיוקים ושיפורים רבים" כעדות הרב בפתח דבר למהדורתו החדשה.      

מסתבר שלומד רמב"ם ממוצע ישאל: מה הצורך בעוד מהדורה מדויקת של "משנה תורה" אחרי שכבר יש בידינו מהדורות טובות כמו מהדורת ר"ש פרנקל, מהדורת ר"י קאפח ועוד, שיצאו לאור בעשרות השנים האחרונות? אין ספק שקיומן של מהדורות אלה מועיל הרבה ללומדים כיוון שהן עולות בדיוקן לאין ערוך על הדפוסים הרגילים, ובכל זאת עקרונות ההדרת הטקסט שננקטו במהדורות אלה טעונים שיפור. באופן כללי אפשר לומר שבמהדורות אלה לא נבנה באופן ברור מדרג משכנע ליחס שיש לתת לכתבי היד הרבים והמגוונים. כתבי יד מסוימים הועדפו בשל שיקולים שאינם מכריעים, ובכלל, השיקולים שהנחו את המהדירים לא תמיד עומדים במבחן הביקורת. כך למשל העידו עורכי מהדורת ר"ש פרנקל על מהדורתם: "בגוף הספר כתבנו את הנוסח שנראה עיקר לעניות דעתנו אחר בדיקה ועיון בכתה"י ובדפוסים, אך נמנענו בדרך כלל מלקבוע בפנים שום נוסח שאינו מצוי באחד מספרי הדפוס". כנגד גישה זו הרב שילת תוהה: "איני יודע איזו קדושה יש בספרי הדפוס שאין בכתבי היד".

ומה הם עקרונות הההדרה שנקט בהם הרב שילת? הרב שילת כתב: "את משפט הבכורה בההדרת 'משנה תורה' יש לתת לכתבי-היד המזרחיים". כתבי יד "מזרחיים" הם כתבי יד שנכתבו בארצות הים התיכון, מצרים, סוריה וארץ ישראל. עליונותם של כתבי יד אלה נובעת מן העובדה שבאזורים אלה היה כתב היד המקורי של הרמב"ם ל"משנה תורה", וכן עותקים של "משנה תורה" שהוגהו מהעותק המקורי וחלקם אף זכה לאישור רשמי של הרמב"ם: "הוגה מספרי אני משה ברבי מימון זצ"ל". "בסביבתם של כתבי-יד אלה יכלו להגיה את הספרים באופן יותר מהימן ומדויק מאשר במקומות אחרים".

בהעדר כתב יד של הרמב"ם עצמו ל"משנה תורה" הגדיר הרב שילת בין כתבי היד המזרחיים: "כתבי-יד מן הדרגה הראשונה" ו"כתבי-יד מן הדרגה השניה". בקבוצה הראשונה נמנים כתבי יד שהוגהו ישירות מכתב ידו של הרמב"ם, ובקבוצה השניה נמנים כתבי יד שהועתקו או הוגהו ישירות מכתבי היד שבקבוצה הראשונה. כתבי יד מן הקבוצה הראשונה: בידינו נמצא היום כתב יד אחד בלבד שיש עליו אישור הגהה של הרמב"ם עצמו, והוא כתב יד אוקספורד 577 המכיל את ספרי המדע ואהבה; כתב יד נוסף לספר משפטים, כתב יד אסקוריאל G III 2, שיש עליו עדות בערבית שהוא הושווה לטופס המקור; וכתב יד נוסף שיש עליו עדות שהוגה מספריו של הרמב"ם והוא מכיל קטעים מספרים שונים של "משנה תורה", כ"י אוקספורד 592.

שני כתבי יד מן הדרגה השניה יש בידינו לספרים זרעים עבודה וקרבנות, אשר הוגהו מכתב יד שיש עליו אישור הרמב"ם בכתב ידו, ומוצאו של אחד מהם – וכנראה גם של חברו – בארץ ישראל. כך כתוב בקולופון של אחד מהם (אוקספורד 598): "הגהתי זה הספר מספר מוגה ועליו חתימת המחבר זק"ל שהוגה מספרו בכתיבת ידו הטהורה. והשלמתי אותו ביום חמישי ראש חודש שבט אתרמ"ח לשטרות צ"ו לפרט היצירה שנת השמטה בעיר צפת דמגליל העליון".

בנוסף לכתבי יד אלה השתמש הרב שילת גם בקטעי גניזה מן הגניזה הקהירית, בסיוע "יד הרמב"ם" בפרוייקט הגניזה שהקים ר' דוב פרידברג.

לכל אחד מן הכרכים של "משנה תורה" בחר הרב שילת כתב יד אחד המשמש יסוד לנוסח הפנים, בהתאם לשיקולים שנמנו לעיל, ובהערות הנוסח העיר על שינויי נוסח משמעותיים המצויים בכתבי היד המהימנים ביותר, והוסיף הסבר מדוע הנוסח שנבחר עולה על נוסח הדפוסים הרגילים ורשא-וילנא. מעתה, הלומד ברמב"ם מדויק מהדורת הרב שילת יכול לצאת מנקודת הנחה שהוא לומד בנוסח הקרוב ככל האפשר לנוסח הסופי של החיבור כפי שיצא מתחת ידו של הרמב"ם, ולא פחות חשוב הוא מקבל מידע מדויק על מקור הגירסה שלמד, ועל המצוי בכתבי יד מהימנים אחרים. השקיפות בתחום זה של ההדרה הוא משמעותי ביותר ולמרבה הפלא אינו מובן מאליו.

הרב שילת מעיד על עצמו בחתימת המבוא שהקדים לספרו: "לא חסכתי טורח ועמל של העתקת כתבי היד, השוואתם, ובירור הגירסה האמיתית על פי עדי הנוסח המוסמכים. לא סמכתי על סברה ולמדנות, ולא ניסיתי לפרש את שיטת רבנו בסוגיה כדי להכריע בין הגרסאות... את תפקידי ראיתי במסירת הנוסח המקורי של החיבור, ככל שיש בידינו למסרו בדייקנות. מעתה ספר 'משנה תורה' מונח, כל הרוצה ללמוד – יבוא וילמד, לפרש – יבוא ויפרש".         

 

הרב יצחק שילת, רמב"ם מדויק, מהדורה ראשונה – 14 כרכים, תשס"ד-תשפ"א. מהדורה שניה – 2 כרכים, תשפ"א. להשיג בחנויות בישיבות ובאתר ישיבת ברכת משה. להזמנה מרוכזת - יעקב 0524706176

----------------------------------------------------

הרב ד"ר כרמיאל כהן הוא חוקר ספרות הגאונים וכתבי הרמב"ם באוניברסיטה העברית, ומהדיר ביאור הרלב"ג לתורה במכון מעליות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן