ליקוטי שירות - משיב הרוח

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/10/11 19:18 ז בתשרי התשעב

בימים אלה רואה אור הספר "ליקוטי שירות", אנתולוגייה ייחודית אליה נאספו 70(!) כותבים ו-110 טקסטים, ברובם שירים, ולצידם מאמרים ורשימות אישיות. זו למעשה האסופה הראשונה של שירה מודרנית שנכתבת בהשראת רבי נחמן מברסלב, מגדולי המאסטרים החסידיים וכנראה הדמות המשפיעה ביותר מביניהם עד לישראל של 2011, בה מצויינות השנה 200 שנים לפטירתו.

תורתו של ר' נחמן מעוררת יצירה כנה ואמיצה שאינה מפחדת כלל, ומביאה עימה שפה חוויתית ודתית חדשה, מעין פירוק והרכבה מחדש של המוכר והנדוש, ליצירה אחרת, חשופה ומאתגרת, כדרכה של שירה טובה.

כמחצית מן היצירות נכתבו ונאספו במיוחד לאנתלוגייה זו וזהו פרסומן הראשון, ועל המחצית השניה - הבאתם של טקסטים מאוצרות השירה לדורותיה - עמלו מזה כשנתיים העורכים יורם ניסינוביץ' וצורית יעיר. בין ההפתעות שכלולות בספר: "מעשה היהודי והגזלן" - שיר מחורז ומנוקד מאת גדול סופרי ישראל, ש"י עגנון, שנכתב בהשראת "ליקוטי הלכות" של ר' נחמן והופיע בספרו "הכנסת כלה", או "מר קוגיטו מבקש עצה" שירו של זביגנייב הרברט, מגדולי משוררי פולין (תרגום: דוד ויינפלד), המשוטט בעיר ברצלב "שדה חמניות שחורות/ זה המקום שנטשנו/ זה המקום שצועק" ומחפש נואשות את ר' נחמן. וגם: דיאלוגים נדירים של מאיר ויזלטיר ושל יהודה עמיחי עם הברסלבר, לצד "שני שירי מוהר"ן" של חיים באר המוקדם מאד.

בין דפי האסופה שירים מאת גדול משוררי היידיש אברהם סוצקבר, משוררים בולטים אחרים כמו אדמיאל קוסמן, אסתר אטינגר, חוה פנחס-כהן ונוספים, משוררים הקשורים בכתב העת "משיב הרוח" כמו טניה הדר, יוסף עוזר, הרב מנחם פרומן, סיון ואבישר הרשפי, נחום פצ'ניק, בכל אולמן, שמואל קליין, אלחנן ניר, נעמה שקד ואליעז כהן, משוררים צעירים כאורית גידלי, הדס שחם, יונתן ברג, שחר- מריו מרדכי ולצידם כותבים צעירים שזהו פרסומם הראשון.

שניים מן הגילויים המפתיעים הנוספים הרואים אור בספר הם השיר "העכביש של רבי נחמן" מאת הסופר הערבי-ישראלי אנטון שמאס, והפואמות המפעימות של משורר היידיש יעקב גלאטשטיין (תרגם: בנימין הרשב), "רבי נחמן מברצלב אל סופרו", שכותב בניו-יורק של שנות הארבעים מונולוג-כביכול של ר' נחמן אל תלמידו וסופרו הקרוב, ר' נתן מנעמירוב : "אצום אל תוך הגוף/ ואפול נמוך יותר מהעולם-הזה./ עד שפרוסת הלחם היבשה/ תהיה לצלחת-מן-השמים./ אני רוצה להיות לחיה רעבה/ הרוצה לטרוף./ אני רוצה לראות כמה אפשר עלי לסמוך./ אני רוצה להגיע לעמוד-בנסיון של רעב,/ לחוש איזה צדיק הוא/ אדם רעב/ שאינו נוטל סכין ביד/ והופך לגזלן או לזאב." (מתוך: יש תבשיל כזה ששמו רעב).

בספר שני מאמרים: ד"ר צבי מרק מתייחס להתקבלותו המאוחרת של ר' נחמן בחקר ובבקורת הספרות העברית החדשה והשפעתו על יוצריה, והאמן זאב קיציס כותב על "שיר נעים", שיר אקרוסטיכוני מקורי של ר' נחמן בעצמו, ומנסה לגלות משהו מסוד שפתו וחוויתו של הברסלבר.

את הספר חותמת תעודה עכשווית מרתקת - "על הגעגוע וכבדות הפה" - חלקים משיחה שהתקיימה באירוע "ליקוטי שירות" לפני כשנתיים במסגרת "ימי אהבה לשירה", - חגיגת השירה השנתית שעורך "משיב הרוח", בהשתתפות המוסיקאי מיכה שטרית, הרב דב זינגר והמשוררת רבקה מרים.

את הספר מלוות עבודות הצבע של האמנים רונן סימן-טוב ורחל קיציס.

זהו למעשה הגליון ה-35 (ל"ה) של "משיב הרוח", כתב-העת לשירה יהודית-ישראלית, שגליונו הראשון הופיע לקראת חגי-תשרי תשנ"ה (1994) ומאז הפך לאחד המוקדים הייחודיים והמרתקים בקהילה הספרותית בארץ.

הספר רואה אור בשיתוף "ידיעות ספרים" (ידיעות אחרונות-ספרי חמד), בתמיכת משרד התרבות והספורט-מנהל התרבות ומועצת הפיס לתרבות ואמנות. 216 עמ'. מחיר קטלוגי: 68 ₪