חכמים ד´ - הרב בני לאו

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/01/12 13:07 כא בטבת התשעב

חכמים ד´ - הרב בני לאו
עטיפת הספר, צילום: עטיפת הספר

כיצד יהדות של ריבוי דעות מגיעה ליצירת הטקסט המכונן ביותר שלה- המשנה? איך המשנה קיבלה מעמד הלכתי שמחייב את כולם? האם לומדי התורה הם במעמד מועדף או חסין מפני השלטון או שמא השלטון שולט גם בהם? האם בגולה שומרים על היהדות הקיימת או יוצרים יהדות נבדלת?
יהדות כישות עצמאית או משתלבת בתרבות המקומית?

בכרך חכמים ד' מתרחשת מהפכה הלכתית שהובילה מפלורליזם לנורמטיביות; מעולם שקובצי משניות רבים ומנוגדים משמשים בו בערבוביה בבתי אב שונים, לעולם שבו שורר טקסט מכונן ומחייב שעל פיו נגזרו וייגזרו על המעשים לדורות.

חכמים ד' מציע מפגש מרתק עם החכמים המרכזיים שליוו את התמורות הללו, הן בארץ ישראל הן בבבל- אלה שהתנהלו בהתאם לרוח הזמן ואלה שביקשו לעמוד מנגד ולשמר ללא פשרות את מסורתם העתיקה. בנוסף, הספר מסקר את תחילת היווצרות היהדות האלטרנטיבית ליהדות ארץ ישראל, יהדות בבל, עד כדי הפיכתה ליהדות השלטת העתיד והיחסים בין השלטון המדיני ובין השלטון הדתי באותה תקופה- הנשיא ותלמידי החכמים.

סדרת חכמים באה לעולם כמפעל שמבקש להנגיש את התורה לכמה קהלים. הן לקהל הדתי, שאינו רגיל לקשר טקסט לקונטקסט. והן לרחוב הראשי של החברה הישראלית, המבקש להכיר את עברו דרך מקורות ראשוניים אלה אולם שפתם הפכה להיות בלתי נגישה ובלתי עבירה.

הרב ד"ר בנימין לאו מכהן כרב בית הכנסת הרמב"ן בירושלים. עבודותיו עוסקות בחקר ההלכה והפסיקה ובענייני השעה. ספרו ירמיהו: גורלו של חוזה (ידיעות ספרים) היה לרב-מכר.

חכמים - כרך רביעי : ממשנה לתלמוד מאת הרב ד"ר בנימין לאו, בהוצאת ידיעות אחרונות 328 עמ', 98 ש"ח