אם רץ לבך - אלחנן ניר

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/11 21:29 טז בסיון התשעא

אם רץ לבך הוא ספר העוסק באפשרות לרוחניות יהודית בחיי היום-יום. באמצעות המונח החסידי-קבלי "רצוא ושוב" הוא מתווה את הכוריאוגרפיה הסודית והעתיקה, המאפשרת לאדם להתמסר לתנועות היום-יומיות והסיזיפיות ביותר מבלי להיבלע בהן. בין נתיבי המציאות מציצה ונחשפת האפשרות לדבקות ממשית ורבת עניין באלוהים.

הספר נע כבמסע בין הזרמים היהודיים השונים מימי התנ"ך וחכמי בית שני, עבור בחכמי החסידות ועד הוגי המאה העשרים, שעסקו בסוד ה"רצוא ושוב" וראו אותו בצורות שונות ואף מנוגדות. במסע זה מבקש אלחנן ניר לפרוש בפני קוראיו - בשפה תורנית תוך שילוב של ידע עמוק בתורות המזרח, בספרות, באמנות ובפילוסופיה - את תורת המפגש היהודית בין אדם לאלוהיו, לזולתו ולעצמו.

אם רץ לבך הוא ספר עיון מעמיק, המשמש גם כמבוא קולח ובהיר למחשבת היהדות בכלל ולמחשבת החסידות בפרט. אך לא פחות מכך זהו ספר של חוויה ורגש. והוא מגלה עולם כה עכשווי, חי ומלא תנועה, שהקריאה בו דומה לקריאה בסיפור עלילה סוער.

אלחנן ניר (יליד 1980) הוא ר"מ בישיבת "שיח יצחק" ומלמד ב"מרכז שטיינזלץ". עורך ספרות במוסף "שבת" של העיתון "מקור ראשון" - שבו הוא מפרסם מסות הגותיות וספרותיות - וחתן פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת תשע"א. ערך את הספר מהודו ועד כאן, וחיבר את ספרי השירה תחינה על האינטימיות והאש הרגילה שזכו בפרס ורטהיים לשירה ופרס רמת גן לספרות. הוא מייסד תנועת "אוהל אברהם" לשיח דתי בין רבנים חרדים ומתנחלים לבין שייח'ים פלסטינים ומשמש כמורה לתנועה היפנית הפרו-ישראלית, המקויה.

אם רץ לבך, אלחנן ניר בהוצאת ידיעות אחרונות 240 עמ', 98 ₪