הקסם שבעולם המדרשיסטי והישיבתי מגיע לבמה

בית הספר למשחק של תיאטרון אספקלריא פועל מזה 17 שנים, ומכשיר מגוון קהלים ללימודי משחק. רגע לפני שהוא הופך למוסד אקדמי מוכר, שוחחנו עם שניים ממורי בית הספר, על חווית ההוראה במקום

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/06/19 18:03 יז בסיון התשעט

הקסם שבעולם המדרשיסטי והישיבתי מגיע לבמה
יעל אפשטיין ואילן פופקו -צילום יחצ, צילום: סטודיו כיפה

בית הספר למשחק "אספקלריא" הוקם בשנת 2002, מתוך רצון להכשיר שחקנים ושחקניות ולאפשר להם לעשות זאת בתוך גדרי ההלכה. מאז, עברו בו אלפי תלמידים, המגיעים מרקעים שונים ותחומי עיסוק מגוונים. בין מורי בית הספר נמנים אילן פופקו -שחקן ומאסטר בתחום האימפרוביזציה, ויעל אפשטיין - שחקנית ובמאית, בעלת רקע עשיר בהוראה.

 

איך הגעתם להוראה באספקלריא?

יעל: "אני מגיעה מרקע של מחול, למדתי בתיכון האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים והתמחתי בבלט קלאסי. אחרי הצבא הלכתי ללמוד בניסן נתיב שלוש שנים לימודי משחק, ויש לי תואר ראשון (BEd) בבימוי והוראת תיאטרון מסמינר הקיבוצים. שחקתי בהרבה הצגות בתיאטרונים שונים, בסרט 'איזה מקום נפלא' של אייל חלפון זוכה פרס אופיר לסרט הטוב ביותר, לימדתי ומלמדת בתיאטראות ומגמות תיאטרון במכללות ובתיכונים שונים".

אילן: "גם אני עברתי ועדיין עובר מסלול עשיר ומגוון, אני מראשוני היוצרים בז'אנר האימפרוביזציה מאז  1993 והפיכתו לז'אנר תיאטרוני חי יוצר ובועט. בוגר 'ראפיד פייר' בריסל, מלמד כיום גם בסטודיו יורם לווינשטיין, השתתפתי בפסטיבלים בין לאומיים, וזכיתי בפרס במאי מצטיין. חגי לובר  - מנהל התיאטרון הגיע אליי לאחר שחיפש מורה לתחום האימפרוביזציה, בו אני מתמחה".

 

איך החיבור שלכם עם סטודנטים המגיעים מרקע שונה?

אילן: "דווקא אני שלא מגיע מהעולם הדתי, נהנה מאוד מהלימוד. כי הוא הדדי. אני מודה ומוקיר על כל מפגש עם התלמידים שלי, ואני אומר להם, שמכל מפגש אני צריך לצאת עם משהו חדש שלא ידעתי על העולם היהודי. אני עושה השתדלות גדולה לגייר את התיאטרון. אם אני צריך לעשות סצנה, אני מבקש מחלוקת מהעולם היהודי, או סצנה מעולם התרבות היהודי. וכך אני גם מעשיר את עולמי, וגם יוצק לתוך השיעור אלמנטים שהם יידישקייט. זה נפלא בעיניי". 

יעל: "נפלא. במקומות אחרים בהם לימדתי היו מחסומים רגשיים יותר גדולים, היה קושי להביא את התלמידים לבמה, באספקלריא הבנות בוגרות יותר הן נותנות מעצמן הרבה, הן באו ללמוד ולעבוד ולכן משתפות מעולם התוכן שלהן. כשתלמידים באים ללמוד מקצוע אז הם מביאים את כל כולם. ובגלל שהן מגיעות מהעולם הדתי, אני אבחר סצנות ותוכן שיתאים להן, עם דיבור נקי שתואם את הערכים שלהן".

 

איך זה ללמד קבוצה נפרדת?

יעל: "קבוצה נשית זה משהו מיוחד, יש בזה משהו מאוד מאפשר, הכל נעשה ממקום של אחווה נשית אחת לשניה, הדינמיקה היא שונה מקבוצות מעורבות. בכל סיטואציה בחיים כשנשים יהיו לבד השיח יקבל צד שונה והחוויה תהיה אחרת. בלימודי המשחק, ההפרדה בין נשים לגברים יוצרת תחושת רוגע, נקיות ופניות ללא מתחים מיותרים ובכך מעניקה לתלמידות אפשרות לעבודה, התמקצעות והתפתחות אישית טובה יותר. 

אילן: "עבורי ללמד תלמידים בוגרי ישיבות, מכל מיני סוגים, זה מרתק. כי הם רגילים ללמוד בחברותות, וזו בעיניי מתנה נפלאה. כי עצם הלימוד בחברותא, היא ההתפלפלות, ולכל אחד יש את המקום שלו, להביע, להציע, להראות ולנסות ולהוכיח את תפיסתו".

 

מה הופך את אספקלריא לטובים ביותר?

אילן: "מתוך היכרותי עם צוות המורים, הם כולם אנשי מקצוע שגם עוסקים בתחום, וזה מאוד משמעותי. אם אני הולך ללמוד ציור, הייתי רוצה ללמוד את מורה שהוא גם צייר. או אם הייתי רוצה ללמוד גיטרה, הייתי רוצה ללמוד גיטרה את מורה פעיל, שגם מופיע.

וכל מורי בית הספר הם אנשי הוראה מצוינים, וגם משחקים ומביימים מעבר להיותם מורים. בנוסף, דרכה של אספקלריא, הוא לא רק בית ספר, אלא גם תיאטרון רפרטוארי המייצר הצגות. ואז ברגע שאתה בוגר,האופציה שלך להשתלב בתוך העשייה המקצועית הוא גדול יותר. בראש המקום עומד איש קסום, עם ראיה פתוחה, מקבלת וערכית מאוד. שיכולה להכיל המון דברים". 

יעל: "גם יפה לראות באספקלריא את השילוב בין דתיים לחילוניים, זה מקום מאוד לא מובן מאליו במציאות חיים שלנו, כשיש כל הזמן מחלוקות בין קהלים שונים. בתאטרון יש עוצמה, יופי, ויכולת להכיל מגוון רחב של אנשים ודעות שונות בתוך היצירה, יש מכנה משותף מהותי ומשמעותי שכולם עובדים מתוכו". 

 

כמורה, מה חשוב לך לתת לתלמידות?

יעל: "להקנות להן כלים מקצועיים, להוציא אותן שחקניות. כמו כל מקצוע יש חוקים, כללים וטכניקות, אני מתחייסת אליהן כמקצועניות, כשחקניות לכל דבר. וברגע שאני מתייחסת לזה כך, אז זה מאפשר להיכנס לדמויות מתוך מקום מקצועי, כשאני עולה על הבמה אני הדמות. זה לא אני במקום האישי שלי בחיים, אלא דמות. ואז גם התלמידות לוקחות אותה למקום שונה ממי שהן בחיים האמיתיים, ברגשות, בדיבור ובהתנהגות. 

אילן: "עצם הז'אנר של האימפרוביזציה, מאפשר לך ליצור מתוכך, ולברוא עולמות חדשים כל פעם מחדש. ולכן קסמו ועוצמתו גדולים, כל אחד יכול למצוא בו טעם ועניין אישי. והדבר הכי חשוב שלומדים - זה להקשיב. אני מאמין שברגע שנצליח לקיים את ההקשבה הזו, בחיים ולא רק על הבמה, החיים שלנו יהיו הרבה יותר טובים".

 

למי מתאימים הלימודים באספקלריא?

יעל: "התיאטרון מתאים לכל אדם שחפץ להיות על במה, לשחק, מתוך רצון ותשוקה. בין אם זה במסלול מקצועי שמכוון למקום של רכישת כלים מקצועיים לקריירה ועיסוק במשחק, או מתוך אהבה לדבר ורצון להשקיע בעצמך כקורס בשעות הפנאי שנותן דרור ליצירה לתשוקה ופותח את הנפש. זה לא מוגבל בגיל, כמו שאומרים מגיל 9-99, כל מי שמתאים ורוצה ויש לו אהבה למשחק יכול ללמוד".   

אילן: "תיאטרון הוא כלי רב עוצמה, לא רק לאנשים שבאים להיות שחקנים, אלא גם לאנשי חינוך, הדרכה, משפטים..מעבר לפיתוח ברמה האישית של כל אחד, התלמידים לוקחים אותו כל אחד לתוך עולמו המקצועי והאישי, וזו גדולתו.

בשנת הלימודים הקרובה יפתח גם סניף בטירת הכרמל, בו יתקיימו קורסי משחק של התיאטרון לתושבי הצפון. בנוסף, התכנית היא שכבר בשנה הקרובה תהפוך אספקלריא למוסד אקדמי מוכר, והלימודים יהיו לימודי משחק עם תואר בחינוך.

כך שהסטודנטים ילמדו גם משחק, הוראה, ובימוי. וכשיסיימו את לימודיהם, הם ייצאו עם תעודה מקצועית ברמה אקדמית, וכמו שכבר ציינתי, בזכות התיאטרון הרפרטוארי שלנו, לבוגרים שלנו יש סיכוי גבוה להשתלב ולהמשיך בעשייה האמנותית מיד אחרי הלימודים. מוזמנים להגיע ולהתרשם בימים הפתוחים שלנו שיתקיימו, לנשים בתאריך  - 27.6.19, ולגברים ב- 8.7.19".

עוד פרטים על בית הספר למשחק