טל נאה – אחות קטנה, ביקורת הופעה חיה

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, היה בהופעת הבכורה של הזמר טל נאה ואלבום הפיוטים המשובח שלו - אחות קטנה והתמוגג מכל רגע

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 16/03/15 10:07 כה באדר התשעה

טל נאה – אחות קטנה, ביקורת הופעה חיה
נתנאל לייפר, צילום: נתנאל לייפר

אהבה ממבט ראשון, או יותר מדויק אהבה מהצליל הראשון אינה דבר שכיח בעבורי. פעמים רבות ההתחברות ליוצרים או אלבומים, מגיעה רק לאחר כמה האזנות נשנות, ניתן לספור על כף יד אחת, את הפעמים בהן אהבתי שיר או אמן, כבר מהשמיעה הראשונה. אחרי כל ההקדמה הזו ברור לכם שאני הולך לסתור את עצמי, ולהגיד שהנה נקרתה לפתחי ההזדמנות לספר לכם על אחד מהיוצרים הנדירים - טל נאה, שבימים אלו מסיים את הקלטות אלבום הבכורה שלו וסחף אותי כבר מהשיר הראשון שלו ששמעתי - אחות קטנה.

נאה, מופיע על במות אירועים עם תזמורת החתונות שלו 'בקרוב אצלך' כבר למעלה מתריסר שנים, האלבום והמופע החדש אותו השיק נאה במועדון ה"גולה" בפ"ת, שונים לחלוטין מהמוזיקה אותה הוא מנגן בחתונות לפרנסתו מדי ערב.

נאה הוא גיטריסט מחונן וזמר נפלא, שהצליח לקבץ סביבו אוסף נגנים מוכשרים בכמות שיכולה לגרום לפיצוץ על הבמה. שיריו של נאה מבססים על פיוטים מוכרים שאת רובם הוא הלחין מחדש. בכישרון רב ובצורה ששומרת על הטקסט ומעניקה להם חיים מחדש. הוא מלחין רומנטי שמעניק לפיוטים נופך של בלדות אך לא מהסס גם לעשות שימוש במקצבים מורכבים וברמיזות ג'אזיות מעודנות.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=Bx-iu3lVDtI[/embed]

מופע ההשקה - "אחות קטנה" שהתקיים בגולה היה בעצם הפעם הראשונה בה ביצע נאה את החומר מול קהל. כמי שידע שאינו עוזב את העיר עבור אף אחד, אינני מרבה לנסוע להופעות מחוץ לירושלים, לא בהתנשאות על אנשי השפלה, אך להערכתי, אם מופע מספיק מוצלח בשיפולי ההר, הוא יגיע לבסוף גם אל קצה ההר, לירושלים בירתי האהובה וימנע ממני את הצורך להשתמש בדרכון התל-אביבי שלי…

אולם הפעם בשל שלל נסיבות, חרגתי מהרגלי ובאופן מיוחד נסעתי למופע הבכורה בגולה ואני שמח על החלטה מפרכת זו מאד.

נאה גייס להפקה העשירה את הקלידן, אחיה אשר כהן-אלורו, מהקלידנים הבולטים במוזיקה היהודית שמלווה את מיטב האמנים במוזיקה היהודית והחסידית (פריד, שוואקי, יהורם גאון, עמיר בניון ועוד) עד כדי כך בולט, שכהן אלורו הצליח להקסים לאחרונה גם את מפיק הקולנוע ספייק לי ששילב את שירו "אשא עיניי" בסרטו החדש שיוצא בימים אלו, נגן הבס המוכשר והמפיק אלון הילל, אלי פרקש מתופף הבית של האקדמיה למוזיקה בירושלים ואת ד"ר אבי בר איתן על אקורדיון חשמלי. האוסף המוכשר הזה בניצוחו של נאה הפליאו לנגן את הפיוטים כשהם יוצאים מידי פעם לסולואים מטורפים שגרמו לקהל להריע ולמחוא כף בעצמה רבה.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=jlGhUExPBIw[/embed]

ניכר היה בנאה שעל אף ניסיונו העשיר על במות, הוא מעט התרגש מהופעת הבכורה, שהצריכה ממנו מעט יותר תקשורת עם הנגנים על הבימה תוך כדי נגינה, אך צלח אותה בסופו של דבר בצורה מצוינת. הכרתי רק חלק מהשירים, אלו שיצאו כבר כסינגלים, ולמרות שאינני אוהב לבוא להופעות 'טאבולה ראסה' - לוח חלק, אלא להכיר את החומר נהניתי מאד מהביצוע ומהלחנים הזורמים והנעימים של נאה.

אחרי ההנאה שלי מהמופע, אני כבר יודע שאלבום הבכורה של נאה עליו הוא עובד בימים אלו יחד עם הנגנים המוכשרים שסביבו הולך לעבוד קשה במערכת הסטריאו שלי ולהיות מושמע רבות. באופן אישי אני מאד אוהב פיוטים ורואה בהם טקסטים מופלאים והיכולת להלחין אותם בצורה שתשמע מחד עכשווית וזורמת ומנגד מתאימה לרוח המילים היא אינה דבר מובן מאליו ונאה נכנס למשבצת הזו בצורה מצוינת ומהנה.

אני כבר מחכה לאלבום וממליץ בחום על המופע המשובח.

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=d6mCiRBY8VA[/embed]