האם מותר להמר על משחקי המונדיאל?

שלבי ההכרעה בגביע העולם נכנסו לקצב והמתח עולה. האם מותר למלא טופס עם ניחושי התוצאות ומה צריך לדעת לפני שמתערבים עם חברים? הרב אברהם סתיו עונה בשו"ת מונדיאל מיוחד

חדשות כיפה הרב אברהם סתיו 04/07/18 17:15 כא בתמוז התשעח

האם מותר להמר על משחקי המונדיאל?
צילום: באדיבות המצולם

שאלה: האם מותר להמר על משחקי המונדיאל? מה הדין לגבי הימורים בין חברים? 

תשובה: הדחף להמר איננו דחף בריא. ככלל, פעולות שעניינן רק העברת כסף ממקום למקום, רווח אישי המבוסס כל כולו על חשבון הפסד של הזולת, אינן מקרבות אותנו למטרה שלשמה נשלחנו לכאן. 

בהימורים בפרט, רובצת סכנה גדולה של הימשכות שתחילתה הרגל מגונה וסופה התמכרות כבדה והרת אסון. משום כך פסלו חכמים את המהמרים המקצועיים לעדות, "לפי שאין עוסקין ביישובו של עולם". עם זאת, להימור חד פעמי, לשם השעשוע והמתח שבדבר, אפשר להתייחס בסלחנות.

בהימור שנעשה באופן של קניית כרטיס הגרלה או מילוי טופס הימורים של מפעל הפיס, אין חשש גזל. זאת, משום שקיים נתק בין שלב התשלום, שבו אדם רוכש את הכרטיס ומוותר על כספו בלב שלם, לשלב הזכייה שבו מפעל הפיס מחלק כסף לבעלי הכרטיסים הזוכים (ועושה זאת בלב שלם כדי שאנשים ימשיכו להמר).

לעומת זאת, בהתערבות בין חברים, שבה הצד המפסיד נדרש לשלם לצד המנצח, יש מקום לחשוש שמא ההתחייבות לא נעשתה בלב שלם ובגביית הכסף יש אבק גזל. התערבות על תוצאותיו של משחק ספורט, מוגדרת לפי חלק מהדעות כ'אסמכתא', דהיינו התחייבות שאינה תקפה, וודאי כאשר לא נעשה מראש קניין על הדבר. 

משום כך, גם אם מחליטים להתערב יש לעשות זאת מתוך הסכמה הדדית שהמפסיד ימלא את התחייבותו בדרך של מתנה ולא כתשלום חוב (יש גם דרכים ליצור התחייבות ממונית גמורה בהתערבות כזו, אך בתחום הימורי הספורט עדיף שלא להזדקק להן).