סגור

30 שאלות לפסח בתקופת הקורונה

1. האם השנה אשכנזים צריכים להזהר לא לאכול קטניות?

2. איך מכשירים סיר?

3. איך מכשירים סכו"ם?

4. האם הכיריים צריכים להיות מוכשרים לפני שמכשירים עליהם סירים?

5. האם עדיף שאשה שצריכה מקוה תטבול בים כדי לא להידבק בוירוס?

6. האם אפשר להטביל כלים למרות הקורונה ומה עושים?

7. איך עושים שריפת חמץ השנה?

8. האם צריך לבדוק בבדיקת חמץ חדרים שכבר ניקינו לפסח כמה ימים קודם?

9. האם צריך לבדןק בבדיקת חמץ את כיסי הבגדים של הילדים?

10. האם אפשר לברך ברכת אילנות בשבת?

11. האם שידור תפילת שחרית בzoom נחשב מניין בחול המועד וביום רגיל?

12. איך אפשר לתת קמחא דפסחא השנה אם השטרות עם חשש וירוס?

13. האם ספרדי יכול לאכול זרעי פשתן בפסח?

14. עד מתי מותר להאריך את ליל הסדר?

15. האם מותר לתת לכלב את העצמות של העוף שאוכלים בליל הסדר?

16. השנה שצריך לשמור על נקיון יותר, מי שנהג לא להשתמש בסבון שאין בו כשרות לפסח, השנה מותר לו?

17. מברכים שהחיינו על בדיקת חמץ?

18. "מניין מרפסות" נחשב מניין?

19. כשהמשפחה מתפללת יחד שחרית ומוסף, צריך לקרוא בתורה?

20. בתפילה משפחתית חייבים שהבנות יעמדו בצד אחד והבנים בצד שני עם מחיצה?

21. מותר לברך ברכת אילנות עם משקפיים? או שזה חציצה?

22. מה עושים אם אין לנו את המצרכים המסורתיים להכין חרוסת?

23. בחג אמור להיות חם. מותר להתקלח?

24. כלי חמץ מזכוכית, ישנים מלפני שנתיים, שלא היו בשימוש, מותר לאשכנזים להשתמש בהם בפסח?

25. מי שנהג לא למכור חמץ גמור, האם השנה מותר לו?

26. עד כמה להקפיד עם הילדים הקטנים שסגורים בבית כל כך הרבה זמן, שיתפללו לפני סוף זמן תפילה?

27. מי שמקפיד להכין את המצות של הסדר בערב פסח, בחבורת מצווה עם תנור מיוחד, האם השנה עדיף שיקנה מוכנות או שיכין לבד בתנור בבית?

28. יש עניין לקבוע זמן אחיד לכל תושבי היישוב שיתפללו שחרית בחג בבתים? או כל אחד בזמן שלו?

29. האם בגלל המצב צריך לומר תחנון למרות שחודש ניסן?

30. בגלל המחסור בביצים, צריך לשמור לכולם ביצים לליל הסדר או רק אחת לקערה?

תוכן התשובה:

שלום

א. אסור ליוצאי אשכנז לאכול קטניות גם השנה. אמנם, בשעת הצורך, אפשר לאכול קטניות שמתקיים בהם אחד התנאים הבאים- הקטנית לא באה בהכנתה במגע עם מים. הקטנית לא היתה בימי גזירת הקדמונים. הקטנית התבטלה ברוב במוצר מערב פסח.

ב. מנקים את הסיר היטב. לא משתמשים בו יממה. מפרקים ידיות אם אפשר. ממלאים במים ומביאים כמעט לרתיחה. שמים מעט סבון ומביאים לרתיחה גמורה עד גלישה על צידי הסיר. שוטפים את הסיר במים קרים. על הידיות מערים מים רותחים מקומקום.

ג. מערים עליהם מים רותחים מבעבעים מקומקום.

ד. עדיף להכשירם קודם. אך זה לא מעכב.

ה. אין לטבול בים מכמה טעמים. צריך לטבול במקוה, יש הקפדה רבה על נקיון וחיטוי במקואות הנשים, על פי משרד הבריאות.

ו. אין להטביל כלים במקואות כלים. אפשר לפרק בכלי בורג חיוני ולשוב להבריגו, ובכך בשעת הדחק הכלי פטור מטבילה. אפשרות נוספת- להקנותו לגוי, ולהשאול ממנו את הכלי.

ז. אפשרות אחת היא לסיים את כל החמץ מראש באכילה. ואת עשרת הפירורים הקטנים מבדיקת חמץ לשרוף בזהירות רבה בתוך סיר חמץ על הכיריים במטבח. אפשרות אחרת, לזרוק מראש את החמץ לפח האשפה ברחוב, טרם שמפנים אותו לפני סוף זמן הביעור. ולשפוך עליו אקנומיקה.

ח. חובה לבדוק שוב את החדרים כולם, בליל בדיקת חמץ.

ט. כיסי בגדים שנוקו מראש, אין חובה לבדוק שוב בליל בדיקת חמץ.

י. מותר. יש מחמירים.

יא. מניין הוא רק עשרה גברים (ולשיטת ר"ת והרמ"א בשעת הדחק תשעה וקטן) שנמצאים יחד בחדר אחד או בשטח אחד ללא מחיצות, בפועל ולא דרך מחשב.

אם יש מניין כזה במקום מסויים (כגון בכותל), והוא משודר בשידור חי, אזי מי שנמצא בבית יכול לענות אמן וקדושה, אך לא נחשב עבורו שהתפלל במניין את תפילת שמונה עשרה.

ואם אין מניין אמיתי בשטח אחד, אלא כל אחד בביתו ליד מחשב, אזי אסור לומר קדיש וקדושה דרף zoom, ואם אמרו, אסור לענות אמן. משום שיחידים ליד מחשב אינם מצטרפים למניין עשרה.

יב. לתרום בהעברה בנקאית לנזקקים.

יג. מותר, לאחד בדיקה ג פעמים.

יד. עד עלות השחר. ואת האפיקומן יש לסיים עד חצות לכתחילה, ובשעת הצורך זה לא מעכב.

טו. מותר, אך לאחר ברכת המזון, משום שהברכה מתקנת את השאריות מבחינה קבלית.

טז. מותר, ואם נהג זאת כחומרא אזי יעשה התרת נדרים בפני שלושה שאחד מהם מבין כיצד להתיר.

יז. לא מברכים שהחיינו על בדיקת חמץ.

יח. מרפסות שיש בהן מחיצה, או הפרש גובה, אינן יכולות להצטרף כשטח אחד למניין.

יט. אין חובה, אך ראוי שהבנים שיודעים לקרוא בטעמים יקראו בקול את העליות מתנ"ך, בלי ברכות. אפשר לתת לבנות לומר דבר תורה למשפחה בין קריאה לקריאה.

כ. אין חובה לעשות מחיצה במשפחה, זהו דין של בית כנסת. מנהג יפה לעמוד בשני צדדים, כגון לשבת על שתי ספות. בשעת שמע ועמידה וברכות צריך לאומרם שלא בפני שיער מגולה.

כא. משקפיים אינם חציצה בראיה.

כב. לוקחים מה שיש, ומכינים. ויה"ר שהשם יתברך יעדן את המאכל שבניו טרחו להכין.

כג. ביו"ט מותר להתקלח במים מדוד שמש כשיש חמסין, ויזהרו שלא לסחוט את השיער.

כד. יערו עליהם רותחין מקומקום, ומותר.

כה. מותר, אם יש צורך. ואם נהג כך כמנהג ברור, יעשה התרת נדרים.

כו. תלוי בגיל ובאופי ובמחיר. ככלל, לפני גיל שש אין להקפיד בשעות. משש עד גיל מצוות צריך לחנך לשעות מעט. מגיל מצוות יש להשקיע חכמה וזמן ויצירתיות הורית, כדי להגיע למצב שבו יתפללו עד סוף זמן תפילה. זו חובה של חינוך למצוות.

כז. הכנת מצה היא עניין לא פשוט הלכתית ומצריך מקצועיות וידע. לפיכך עדיף לקנות מצות מאשר להכין בבית.

כח. יש עניין לקבוע זמן ציבורי לתפילות בבתים, משום שיש בזה מעין מה שאמרו חז"ל שיתפלל אדם בזמן שציבור מתפללים. אך אין חובה ממש, משום שזה אינו בגדר ציבור.

כט. המצב אינו רע, אשרינו שאנו במדינת ישראל שהשם מאיר לה פנים, והיא מצליחה לשמור על תושביה. טוב לומר תהילים ולהתפלל להשם שימשיך לשמור עלינו, וירפא את החולים. אך לא לומר תחנון בניסן.

ל. אין חובה לאכול ביצים בליל הסדר אם אין להשיג. יש לשמור אחת לקערה, ואם אפשר עוד אחת, לחלק בין כולם באכילה.

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב ברוך אפרתי, רב קהילה באפרת ויו"ר רבני 'דרך אמונה'
י בניסן התשפ
,
04 באפריל, 2020
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הדמיית הפרוייקט צילום: יחצ

עדיין לא מצאתם דירה?! בואו תראו איזה מקום מדהים!

קרא עוד