שאל את הרב

תרגום טקסטים נוצריים לחשיפת מיסיונריות

חדשות כיפה הרב חיים רטיג 23/07/09 12:41 ב באב התשסט

שאלה

שלום רב,

לפרנסתי אני עובדת כמתרגמת ולאחרונה הוצע לי פרויקט גדול ומתמשך (שמשקלו הכספי משמעותי), מטעם ארגון שמטרתו "לחזק את עמנו ואת ערכינו בארץ ישראל" (בתרגום חופשי), בין השאר באמצעות ביקורת על פעילות הקבוצות הנוצריות הפונדמנטליסטיות בארץ ופעולות נגד המיסיונריות האוונגליסטית.

(כל זאת לדברי האתר שלהם באינטרנט, מאחר שאני לא מכירה שם אף אחד באופן אישי).

במסגרת הפרויקט שהוצע לי, אתבקש לתרגם חומרים שמפרסמים ארגונים אוונגליסטיים ושאר חומרים הקשורים לנצרות ומיסיונריות, על מנת לחשוף את פעילותם בארץ ובכלל.

בימים האחרונים תירגמתי דוגמאות של טקסטים מהפרויקט ואף על פי שבאופן תיאורטי, מטרתו ראויה וחשובה, חשתי אי נוחות רבה בקריאת הטקסטים ובעיסוק בתוכן הזה.

למעשה, נתקלתי בשתי התלבטויות לגבי העבודה הזו:

האחת, מעולם לא חשבתי שאאלץ לקרוא פסוקים בברית החדשה, להעמיק בהבנת אמונות קתוליות, כתות נוצריות, ישו וכד'. אני תוהה האם אכן מותר לי להתעסק בדברים האלה, רק בגלל שהמטרה היא לצאת כנגדם.

השנייה, היא דווקא מצד הארגון היהודי, שדבריו מלאים האשמות כלפי גופים/אנשים שהם משתפים פעולה עם האוונגליסטים, "חשיפות" של רמאויות מצדם וכד'.

בשל אופן כתיבת הדברים, לאוזניי הם נשמעו כדברי ארס יותר מכל דבר אחר.(גם אם הם אמת לאמיתה).

אני אקצין ואומר, שאלה ואלה, הנוצרים והיהודים, נשמעו לי בדיוק אותו דבר רק למטרות הפוכות - משתמשים במילים יפות או מוגזמות להעברת אג'נדה קיצונית.

אני מבינה שייתכן בהחלט ש"במלחמה כמו במלחמה", אך זה מנוגד לאופי האישי שלי וצורם לי בלב לקרוא דברים, שהמילים היחידות שעולות בדעתי לתאר אותם הן דיבה, רוע וכד' (ושוב, למרות שאני יודעת רציונלית שהכוונה היא לחשוף אמת בעייתית ולהילחם בה, ולא סתם "ללכלך").

כשחושבים על זה, השאלה שלי היא בעצם עד כמה המטרה מקדשת את האמצעים:

1. אמנם באופן תיאורטי נראה לי נכון להילחם במיסיונריות, אך אם "כדי להילחם ברוע" אני צריכה למצוא בעצמי שמץ של רוע, או לתמוך ב"שמץ" כזה, אני תוהה אם זה שווה את זה.

2. האם מותר להתעמק במיסיונריות במטרה להילחם בה?

חשוב לציין שאני מחפשת תשובה גם מבחינת ההלכה "היבשה" וגם מבחינת הדרכה כללית.

מאחר שאני אמורה להשיב כבר בימים הקרובים אם אני מקבלת על עצמי את העבודה או לא, אודה לתשובה בהקדם.

תשובה

שלום רב,
לפי מה שאת מתארת, כדאי לך להתרחק מזה. יש אחרים שהם פחות רגישים ויכולים לעמוד במשימה החשובה הזו. לגבי הנצרות בכלל והמסיונריות בפרט, התשובות ידועות. אצלי לפחות ברור כי היהדות הינה אמת ויש לנוצרים לשדרג את אמונתם.

כל טוב,
חיים רטיג, ישיבת ההסדר "בינות" רעננה.

כתבות נוספות