שאל את הרב

שמירה על השם או שינוי השם

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/07/09 13:41 ה באב התשסט

שאלה

שלום כבוד הרב.

קוראים לי אמבר ואני מאוד מחוברת לשם שלי ואוהבת אותו.

אבל אני רוצה שיהיה לי שם נוסף ישראלי יותר, יהודי יותר לא כתחליף לשם שלי, שיהיה בו גם את שם השם.

בחרתי בשם ליה והתייעצתי עם רב בנוגע לשם והוא אמר שלא כדאי בגלל שבשם ליה יש את שם השם.

אני לא רוצה לפגוע באותו רב חס וחלילה, אבל אם תוכל לעזור לי האם השם יכול להיות טוב עבורי? ואם לא כדאי שם עם שם השם אז מדוע?

תודה רבה ושבוע טוב:)

תשובה

בס"ד
שלום רב,
הרצון שלך בשם ישראלי הוא לגיטימי אבל אני רוצה להטעים לך מעט מהעובדה שמעולם בישראל לא היתה בעיה להקרא בשמות זרים (בתנאי שזה נעשה בתמימות ולא כדי להתבולל!):
מגדולי חכמי ישראל בימי המשנה נקראים בשמות זרים כגון - אנטיגונוס איש סוכו. אפילו בתנ"ך אנו קוראים לאסתר בשמה הפרסי (שמה העברי היה הדסה). גם מרדכי הוא שם פרסי. אפילו משה הוא שם מצרי - בת פרעה קראה כך למנהיגם של ישראל.
בימי הביניים חכמי ישראל נקראים בשמות כמו קלונימוס. יש חסידות מפורסמת שנקראת על שם העיר אלכסנדר.
לכן אם את אוהבת את השם שלך ומחוברת אליו שמרי עליו. את תוסיפי כבוד לשם שלך בכך שתגלי לעולם אמבר שהיא טובה ורגישה, מלאה אהבה לד' ולבריות, מצטינת באהבת תורה ויראת שמים. זה הרבה יותר משמעותי מכך שתקראי גם בשם ישראלי.
המלצתי לך - לשמור את שמך. במסורת בה גדלתי שינוי שם והוספת שם היו נעשים רק במצבי חירום. החלפה פזיזה על שם חדש יוצרת זלזול בשם, שהוא זלזול ביציבות של האדם וביכולת שלו לשמור על הזהות שלו.
יותר נכון, לדעתי, לשמור את השם שלך 'אמבר': ככל שאת תהיי ישראלית גם השם שלך יהיה ישראלי. במקום ללכת אחרי השם - תובילי את השם אחרייך.

הערה לסיום: את כותבת שאת לא רוצה לפגוע ברב ששאלת אותו. אם אנחנו באמת לא רוצים לפגוע ברב ובתורתו, אנחנו צריכים לאסור על עצמנו לבדוק ולערער על החלטתו.
את הדבר הזה צריך לזכור לפני שהולכים אל הרב. צריך לדעת שכששואלים רב מתחייבים כלפי התשובה שלו. אם לא רוצים להתחייב אז לא שואלים.

כתבות נוספות