שאל את הרב

שירות במשטרה וחשש לחילול שבת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/05/03 14:03 כ באייר התשסג

שאלה

האם מותר להתגייס למשטרה למרות שידוע שהדבר כרוך בעבודה בשבתות וחגים?

האם מותר, במסגרת אבטחת ישובים, לנהוג ברכב הסיור בשבת, ואם כן איך?

תשובה

שלום וברכה!
מקובלים אנו שאין מחללים את השבת, חוץ מפיקוח נפש שדוחה את השבת. כיוון שבמישור העקרוני חלק מפעולות המשטרה נועדו למנוע פיקוח נפש העלול להיגרם ע"י פושעים או מחבלים. על כן בפעילות שיש בה מניעת פיקח נפש מותר לחלל שבת, אל לא בכל הפרטים השונים והמגוונים.
ניתן לראות בהרחבה בספר 'עמוד הימיני' (לרב שאול ישראלי) בסימן י"ז. (בספר 'שמירת שבת כהלכתה' מתייחס לשאלה מתי לאזרח מותר להזעיק את המשטרה בפרק מ"א סעיף כ"ה ואילך, ומדבריו ניתן להסיק באלו מקרים מותר לשוטר להיענות לקריאה).
הבעיה הגדולה היא שכיום במערכות המשטרה מחללים שבת על פעולות נוספות שאינן קשורות לפיקוח נפש, ועל כן הפסיקה משתנה ממקום למקום, והדבר תלוי היכן כל שוטר מוצב ומה הם סמכויותיו ותפקידיו. גם במקרים בהם באופן כללי מותר לשרת במשטרה ישנם פרטים רבים, לגבי מה מותר לחלל עליו שבת, ומה הוא נוהל לא הכרחי שאסור לחלל עליו שבת, (כגון ברישום, נסיעות וכו')
לכן דעתי שבשאלות כאלה חובה להתייעץ עם רב המכיר את המציאות מקרוב, דהיינו במקרה זה רב המשטרה. לפניו פרושים כל נתונים, וביכולתו לברר איזה נהלים הכרחיים ואיזה נהלים אין בהם משום פיקוח נפש.
לדעתי ישנה חשיבות נוספת לפניה דרכו. כיוון שפניה כזו מחזקת את מעמדו בתוך המערכת, ומאפשרת לו ללחוץ על מפקדיו במשטרה בטענה שלדרישותיו יש ביקוש בקרב השוטרים.
כל מה שכתבנו מקודם נכון גם לגבי נסיעה ברכב בטחון בישוב, הכל תלוי במקום הישוב ובצורך הביטחוני באותו ישוב. היחיד שיש בידיו את כל הנתונים בנושא זה הוא הרב המקומי של אותו ישוב, שבהתייעצו עם גורמי הבטחון מחליט מה הדברים הנדרשים בשביל לשמור על הביטחון בישוב בשבת.
בהצלחה
שמיר, חברים מקשיבים

כתבות נוספות