שאל את הרב

שינוי שמי

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 10/04/07 18:08 כב בניסן התשסז

שאלה

שלום כבוד הרב!!!

הורי נתנו לי שם שאיני אוהבת אותו ומעולם לא אהבתי אותו... יתר על כן, ישנם כאלו שמגחכים למשמע שמי... לכן אני רוצה לשנות את שמי.

קראתי שאפשר לשנות שם אם אדם חולה וכו' וגם אם אדם לא אוהב בכלל את שמו ואנשים צוחקים עליו... האם עלי לשנות את שמי? אשמח לתשובה בהקדם... תודה רבה מראש!!!

תשובה

"ונהי בעינינו כחגבים - וכן היינו בעיניהם". כפי שאדם מסתכל על עצמו כך נדמה לו שאחרים מסתכלים עליו. כפי שאת מרגישה כלפי שמך כך נראה לך שאחרים מרגישים כלפיו. האם ישבת פעם עם הורייך לשמוע מה הם חשבו כשבחרו במיוחד עבורך שם זה? אולי יחסך אליו ישתנה ואז פתאום תראי שגם אחרים מתייחסים אליו כאל שם רגיל וטבעי.
מבחינה הלכתית אין מניעה שאדם ישנה את שמו מסיבה כלשהי, כולל הסיבה שלך. אולם מקובל בידינו שבשעה שהורים חושבים ומחליטים על שם, מעין נבואה נזרקת מפיהם. שם אינו רק סימן זיהוי אלא יש בו במידה מסויימת, מעטה או רבה, מהות אותו אדם. לכן אין "לרוץ" לשנות שם.
שינוי שם עלול גם לפגוע בהורייך, אלא אם כן יש מצידם הסכמה להרגשתך. בנוסף - פגיעה בך אינה פחות חשובה מפגיעה בהורייך. אני מציע לך לחשוב עוד פעם למרות שאין לי ספק שכבר חשבת הרבה. אולי תשובה זו מוסיפה לך נקודה נוספת למחשבה. ואם בכל זאת תשארי ברצונך לשנות - את יכולה.

כתבות נוספות