שאל את הרב

שאלה שמופנית אל הקוראים, נשמח לשמוע מה דעתכם.

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/01/07 15:36 ה בשבט התשסז

שאלה

שלום, אחי הקטן בן 12 נהיה מכור למכשירים אלקטרוניים (מחשב טלויזיה) זה נורא מפריעה בתור אחותו הגדולה.

רציתי לשמוע עצה- מה אפשר לעשות כדי לעזור לו לצאת מההתמכרות הזאת

וכמובן ששאלתי זאת בתור אחותו- אני לא אמו

ומבחינה חינוכית משקלי הוא שונה

איך אפשר? הרי להסביר לו לא הולך כמה שאני מנסה בעדינות או בקצת קשיחות שיפעל עליו יותר חזק בכל זאת צריך לגרום לו באמת לעשות עם זה משהו ושזה יבוא ממנו.

צר לי לראות איך לאט לאט מחשב וטלויזיה הורסים נשמה

אחי הקטן מקסים ויש לו נשמה גדולה כבר עכשיו רואים את זה באורח חייו וגם עם חבריו

אני מפנה לכם את השאלה כי ההורים לא פועלים בצורה חזקה כדי שאחי הקטן יפסיק הם רק מעירים תמיד הערות שיפסיק לראות טלויזיה וכו' אבל לא עושים משהו רציני (כמו להוציא את המחשב מחדרו וכד') יש עצה יותר רצינית.? (הערה: אין לו הרבה דברים אחרים כדי לפנות את הזמן- גם כל החברים שלו מכורים למכשירים האלקטרוניים)

תודה.

תשובה

[השאלה הזו פתוחה לקוראים ואשמח לשמוע מה דעתם.]

שלום רב,
קודם כל אני מבקש ממש סליחה על האיחור.

אני חייב לציין שאין זו שאלה פשוטה. מכיוון שילד בן 12 זה מישהו שמאוד קשה להסביר לו דברים באופן רציני. הוא אפילו לא בגיל בר מצווה וזה אומר שמאוד קשה לו לפתח תפיסת עולם רחבה.
זו הסיבה שבאמת הרבה מהחינוך בגיל הזה הוא תלוי בהגבלות ובהורים...

קל יותר להעמיד ילד קטן מול נתונים ולא מול הסבר עמוק.

יש ספר נחמד על טלויזיה שבאמת לא בוחן את הנושא בצורה עמוקה אלא מביא המון נתונים על הטלויזיה ועל הבעיות שבה. באמת לדעתי זה ספר שלא כל כך טוב לגדולים אבל אפשר אולי להיעזר בו בשביל ילדים קטנים על ידי שמראים להם את הבעיות האלו. אני חושב שקוראים לו " האמת מאחורי המסך" משהו כזה...

עוד רעיון זה, צריך לקחת מישהו שיכול לדבר אל ליבו. אינני יודע מה רמת הקשר ביניכם אבל אם יש לו איזשהו מדריך שהוא מעריץ אז לבקש מהמדריך שייקח אותו לשיחה אישית ויעביר לו על הטלויזיה ועל המחשב ועל הבעיות שבזה.

זה לא שאי אפשר לדבר אם ילד בן 12 בכלל וזה מאוד תלוי בילד. אם הוא אחד שיש אופציה שיקשיב אני מציע גם לשבת איתו ולדבר איתו על השפעת הטלויזיה על החינוך שלו ושהוא בונה תפיסת עולם מעוותת. השפעות על המוח.. ולהביא את הנתונים מהספר, אומנם לדעתי הכי טוב שיעשה את זה איזשהו מדריך שהוא דמות יותר טובה לנתינה מאחות. אחות גדולה היא נתפסת לפעמים כמשהו מציק שהילד לא פתוח לקבל ממנו. מדריך יכול להיות מאוד טוב לזה. אני מאוד מציע לך לדבר עם המדריך שלו על הבעיות. ואני מקווה שהמדריך ידע להסביר את הדברים באופן האמיתי והנכון.

ישנם מאמרים לדעתי שמסבירים את זה שנכתבו פה בחברים מקשיבים ותשובות ואם עצם ההסברה מה הבעיה אינך יודעת אותה אז תפני אלי ואשתדל לעזור.

כמובן עוד דבר חשוב זה במקום סור מרע, עשה טוב. לנסות ולבנות באח יחס לדברים יותר גדולים וטובים. ככל שהוא יתחבר יותר לתורה ומצוות ואמונה הוא יותר יבין כמה הטלויזיה מציקה לו.
אני חושב שרוב הבחורים הדוסים שהיו מכורים לטלויזיה – ואני ביניהם זה ירד להם ככל שהם יותר התחברו לדברים האמיתיים.
כמובן פה יש המון אפשרויות שצריך לבחון מה ניתן לעשות. בין אם זה חיבור לתחביבים יותר טובים (ספורט, חברים). חיבור לתורה, חיבור למצוות. לחסד. שצריך לראות איך את מחברת אותו לאותם דברים.

[אני פותח פה את השאלה גם לקוראים ואשמח מאוד לשמוע מהם עצות בשבילך לנושא הזה.]

אני מקווה שהצלחתי לעזור בקצת. נתתי כיווני דרך אומנם עיקר התשובה והיישום המעשי תלוי ביצירתיות שלך, בהצלחה,
אבי,
wolfsonavi@gmail.com

כתבות נוספות