שאל את הרב

רב יישוב

חדשות כיפה הרב שי פירון 19/11/06 12:05 כח בחשון התשסז

שאלה

מה מקומו של רב בישוב דתי בעל גיוון נרחב?

תשובה

שלום,

זו שאלה קשה ויש לבחון אותה בכמה היבטים. במידה רבה זה תלוי ברב, בקהילה ובחיבור בניהם.

התפיסה הראשונה, המצמצמת רואה את הרב כמי שאחראי להוביל את "החיים הדתיים" בקהילה. אלא, שיש מחלוקת גדולה מה נכלל בהגדרה זו. יש אומרים שתפקידו של הרב קשור לעניני הלכה וניהול החיים בבית הכנסת.
זוהי תפיסה מצמצמת הרואה את תפקיד הרב כטכנאי הלכה ולא מאפשרת לו לעסוק בתפקיד המהותי שלו: להפגיש את הציבור עם הרוח האמונית הגדולה, עם מחשבת ההלכה ועומק האתגר של חיים של תורה.
מכאן צמחה תפיסה שניה הרואה ברב מנהיג קהילה. אומנם, התבונה והחכמה מחייבות לשתף אנשים רבים בהובלת הקהילה ולא להפוך לגורם אחד המקבל בינו לבין עצמו החלטות הנוגעות לכלל החיים. הרב אמור "להזרים" את החיים ביישוב. לאפשר לכוחות רבים להשתלב.

כמו כן, ישנה הבחנה גדולה בין רב קהילה לראש ישיבה.
ראש ישיבה הוא מי שמחנך את האנשים לכיוון מסויים ואנשים בוחרים ללמוד בישיבה על פי הכיוון הרוחני המסויים: יש מי שלומד בישיבה ממלכתית ובישיבה אחרת, יש מי שבישיבה עם אורינטציה חסידית ויש מי שלומד בישיבה עם מיקוד שכלתני.
אני מרגיש שמי שבא לישיבה, מצפה לשמוע מראש הישיבה את "כל האמת" על הכל. אבל מי שהולך לגור במקום מסויים - בדרך כלל - לא בוחר את המקום על פי הרב.לכן, תפקידו של הרב הקהילה הוא להיות "כללי" יותר ולבחור בתבונה באיזה מקרים הוא מציע כיוון ובאיזה מקרים הוא קובע עמדה ברורה.
אני סבור שהחכמה הזו היא לא פשוטה.

אף על פי כן, אני רואה בדגם השני את הדגם המועדף. כך, עבודת הרבנות מופיעה במלוא הדרה: בחינוך, בהלכה, באמונה ובמחשבה, בחסד ובעשיה, בעזרה לזולת.

בברכה,

שי

כתבות נוספות