שאל את הרב

ראש השנה- אין מזל לישראל?!

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/09/08 17:30 כח באלול התשסח

שאלה

בס"ד

האם גם זמן הגאולה וזכאות העם לגאולה נקבע בר"ה?

ובכלל, מה העניין של קביעת הגורל בר"ה ויו"כ? הרי נניח וחזרתי בתשובה שלמה ונחתמתי בעז"ה בספר החיים, בעצם אני יכולה עכשיו לחטוא 11 חודש, בלי להענש, כי הרי גורלי כבר נחתם, והעונש יהיה רק בשנה הבאה!

ואם תגידו, שאין גורל לעמישראל, בשביל מה כולם מפחדים מיום הדין וחוזרים "לכבודו" בתשובה, הרי אותו הגורל יכול להקבע או להשתנות גם בכל שאר השנה, ע"פ המעשים?!

תשובה

שלום וברכה

אנחנו לא יודעים בדיוק איך דברים נקבעים.
יש דברים הנקבעים למעגל השנה, יש לתקופות ארוכות יותר וכדו'. סביר להניח כי כל שנה נקבע צעד נוסף לקראת הגאולה, אולם לא ההכרעה לגאולה הסופית.
אין זה נכון כי ניתן להמשיך ולחטוא כל השנה, וזאת משלוש סיבות: ראשית – אנחנו לא חוטאים לא רק בגלל העונש, אלא בשל העובדה שאין אנו רוצים להיות חוטאים, אלא להתקרב לריבונו של עולם ולדבוק בו* שנית, הגמרא מבארת כי גם מי שנגזר עליו דינו לזכות, אולם הוא חוטא בהמשך, ניתן לפגוע בו בכך שמה שמגיע לו לטובה יינתן לו בבת אחת או בצורה שבסופו של דבר אינה מועילה לו* שלישית – יש גם ראש השנה בשנה הבאה.
מה אנו יודעים הוא שבראש השנה נקבע משהו חשוב מאוד ומשמעותית מאוד בגורלו של האדם, ובגורלה של האומה. גם אם אין אנו יודעים בדיוק מה – עצם עובדה זו רצינית דיה כדי להיות קשובים, יראים, חרדים ושמחים כאחד בראש השנה.

כל טוב ושנה טובה

כתבות נוספות