שאל את הרב

צום בהריון

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 20/09/06 14:30 כז באלול התשסו

שאלה

שלום!

אני בהריון בתחילת חודש השביעי, הריון תקין, אך לא הצלחתי לצום בתשע באב, כי הרגשתי צמאון חזק ויובש בזמן הצום. פשוט פחדתי לקחת סיכון.

ועכשיו, לפני יום כיפור, יש לי הרבה שאלות והמון חששות. בעיקר:

1. באיזה מקראים מותר להפסיק את הצום ביום כיפור?

האים צמאון חזק זה "סיבה מוצדקת" להתחיל לשתות?

2. אם, חלילה, אצתרך להפסיק את הצום, איך לשתות (לאכול) ובאיזה כמויות וכו'?

3. האים מותר להוסיף למי שתיה סוכר, ואם כן, אז באיזה כמות?

תודה רבה!

תשובה

שלום לך, להלן תשובה שקיבלתי בנידון מהרב ד"ר הלפרין אני כתבתי את התשובה הוא אישר אותה. למידע נוסף ראי באתר מכון שלזינגר לרפואה והלכה:
הדיון הוא אך ורק על מעוברות בהריון רגיל ללא סיבוכים ודימומים וללא הפלות ברקע!
א. ביום כיפור: מעוברת, למעט חודש תשיעי צריכה לצום, וזאת כיוון שאין בכך סיכון. כל רופא שאומר שיש סיכון צריך להביא הוכחות לכך, כיוון שהמחקר מראה אחרת. במקרים רבים רופאים מסתמכים על חששות וכאבי בטן ולא על נתונים עובדתיים. כמו כן ראות עיניים של רב אינה ראיה, שהרי כמו שהוא ראה הפלות אחרי צום, כך ראינו הפלות גם אחרי ארוחת בוקר וכדומה ואין הוכחה מדעית לבעייה עקב הצום דווקא.
אם היה רופא שהיה מוכיח שהמציאות היא שונה (לא על סמך מחשבה, אלא על סמך ראיות!) אזי היה תקף דין השו"ע בתרי"ח על מחלוקת בין בקיאים שיש ללכת עפ"י המיקל, אך זה לא המצב היום!
ב. בתשעה באב: יש להקל יותר ובמקרים רבים ניתן לסמוך על דברי הגר"י פישר ועוד (דרך אגב - גם הרב דיכובסקי פוסק כך) ולהקל למעוברת.
ג. הנחייה כללית: מעוברת שיודעת שהיא עומדת להקיא אם לא תאכל, ביום כיפור תתחיל בשתייה בשיעורין כל 5 דקות. - כדי למנוע מצב מאוחר יותר בו תצטרך לשתות יותר מכשיעור.
בט´ באב במקרה כזה, היא רשאית לשתות ללא שיעורין ברגע שהיא מרגישה את הבחילה

עוד מקורות באתר מכון שלזינגר: www.medethics.org.il

אריאל

כתבות נוספות