שאל את הרב

פיטום הקטורת-די דחוף...

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 05/08/02 10:32 כז באב התשסב

שאלה

שלום כבוד הרב.יש עניין שמאוד מציק לי. בסוף פיטום הקטורת כתוב: "כל השונה הלכות...שנאמר: הליכות עולם לו: אל תקרי הליכות אלא הלכות". ניסיתי להבין את הפרוש, חקרתי בהמון מקומות, אבל לא מצאתי בשום מקום. אשמח אם תוכל לבאר לי את העניין.

תודה רבה מאוד וסליחה על הטרחה.

יום טוב.

בת-חן

תשובה

בת-חן שלום,
פירוש יפה לשאלתך מצאתי בשו"ת ציץ אליעזר(חי"ט סימן א) ואצטט לך חלקים מתוכו:
יש להבין איך שהלכה זאת של כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עוה"ב נלמדת ונדרשת מפסוק זה של הליכות עולם לו, הרי הוא מוסב על הקב"ה, דזהו לשון הפסוק בשלימותו: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים ויתפוצצו הררי עד שחו גבעות עולם הליכות עולם לו. (חבקוק ג' - ו')...עכ"פ איך ניתן להעתיק זה אל השונה הלכות בכל יום...ונראה לפרש, בהקדם כמה פסוקים במשלי פרק ג' שכתוב לאמר: ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה, בדעתו תהומות נבקעו ושחקים יערפו טל. בני אל ילזו מעינך נצור תושיה ומזימה. ויהיו חיים לנפשך וחן לגרגרותיך. אז תלך לבטח דרכך ורגליך לא תגוף. אם תשכב לא תפחד ושכבת וערבה שנתיך. ומפרש רש"י וז"ל: ה' בחכמה יסד ארץ, ע"פ התורה, והיא התורה והיא התבונה והיא הדעת, ואחר שכל העולם נברא בהם לכך אל ילוזו מעיניך, אל יתעקמו מנגד עיניך להסירם מנגדך עכ"ל. והמצודות דוד מוסיף לפרש ההמשך וכותב: נצור תושיה ומזימה, ר"ל שמור התורה במעשה ובמחשבה, ויהיו, שמירת המעשה והמחשבה יהיו סיבה להביא חיים לנפשך ולהלביש צוארך בחן ע"ש...
וזהו איפוא מה שדורשים חז"ל את הנאמר בחבקוק על הקב"ה הליכות עולם לו "אל תקרי הליכות אלא הלכות", רצונם לומר, שכל החליפות והתמורות המוראות בעולם על ידו עד שמתפוצצים הררי עד, ושחו גבעות עולם, הכל משמשים ובאים עפ"י ההלכות של התורה, אשר כל העולם נברא על פיהם.
בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות