שאל את הרב

סידור סידורים בשבת

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 14/12/05 22:17 יג בכסלו התשסו

שאלה

שלום רב קודם כול רציתי להגיד לכם שאתר שלכם פשוט נפלא ותודה על היחס ועל שאתם נותנים אוזן קשבת ובכן לשאלה

ביום שבת אני נוהגת לסדר בבני עקיבא את הסידורים כי הם נורא מבולגנים ואני עושה את זה בשביל המצווה אבל הבעיה היא שאני מסדרת לפי צבעים וזנ נקרא הבורר ולפי ל"ט אבות מלאכה זה איסור תורה אז שאלתי היא כזאת האם לצורך מצווה מותר לי לעשות זאת הוא שזה איסור?

בתודה מראש ורק טוב

תשובה

שלום רב!
תודה רבה על ההערכה שאת רוכשת לאתר שלנו, וראשית מגיע יישר כח ליוזמי האתר ומתפעליו. שנית רצית לברכך על הדקדוק ההלכתי שאת מגלה בשאלתך, אני מכיר מספיק אנשים שאפילו לא מודעים לכך שזה יכול להיות אסור.
תאוריה
ניגש לעצם השאלה. שאלת "בורר" הנה אחת השאלות היותר נפוצות בשבת, ולו בגלל שאנחנו חיים בעולם מסודר, וכמעט כל סידור באשר הוא ייחשב כבורר. ראשית עלינו לבנות את היסודות ההלכתיים הבסיסיים ביותר, אח"כ נדון בשאלה הספציפית שלך.
יש כלל, שקל לזכור אותו, לגבי מתי מותר לברור/לסדר: אוכל ביד ומיד.
אוכל
בכל פעם שלוקחים חפץ מתוך בלגן, החפץ שאנו רוצים להשתמש ייחשב באותו הרגע כדבר רצוי (אוכל), וכל השאר יחשב כלא רצוי (פסולת), למרות שאחרי דקה אנחנו נרצה לקחת חפץ אחר שלפני רגע נחשב כלא רצוי. לדוגמא, כשמסדרים סכינים ומזלגות, אם לוקחים את כל המזלגות מתוך הערימה, המזלגות נחשבות כאוכל וכל השאר (סכינים וכפיות וכו´) ייחשב כפסולת.
ולכן הכלל הראשון אומר שמה שמותר לברור זה רק אוכל מתוך פסולת
ואם כן, כשיש אוכל בתוך צלחת, אסור להפריד את מה שלא רוצים ולהזיז אותו הצידה, אלא פשוט לקחת את מה שכן רוצים, וממילה מה שנשאר זה הפסולת (או האוכל שלא רוצים באותו הרגע לאכול).
ביד
הכלל הזה כבר יותר פשוט – מותר לברור רק ביד ולא בכלי. לדוגמא אסור להשתמש במסננת בשבת, למרות ששם מפרידים את האוכל מתוך הפסולת, עדיין זה נעשה בכלי. יש לציין שמזלג וסכין לא נחשבים ככלי אלא כיד (שאין הם מועילים יותר מהיד לברירה אלא פשוט יד ארוכה יותר).
מיד
גם זה כלל פשוט – מותר לברור רק אם משתמשים בזה מיד. לדוגמא, כשאוכלים מתוך צלחת, ומפרידים את העוף הראוי למאכל מהעצמות, ועושים זאת במזלג וסכין (ולא בכלי אסור) ואוכלים את זה מייד, מותר. אבל אם בוררים לסעודה שתהיה כמה שעות לאחר מכן, דבר זה אינו נחשב כמיד וזה אסור.
סידור סידורים
אם כן, לאחר שלמדנו בכלליות דין ברירה, ניגש לעצם השאלה. מה שקורה שיש סידורים בארון שמסודרים בצורה מבולגנת ואת רוצה לסדר אותם בצורה יפה יותר. יש מח´ בפוסקים האם בכלל ספרים יכולים להיות תערובת ואז מי שממיין אותם נחשב כבורר או שהם לא נחשבים כתערובת, ומותר למיין אותם.
לכן אני מציע להבדיל בין שני מקרים – אם הספרים מסודרים יפה בארון שרואים כל ספר, אלא שפשוט הם אינם מסודרים לפי הצבעים, נראה לי שאפשר להקל, שכל ספר נחשב כעצמאי ולא כחלק מתערובת ספרים. אבל אם יש ערימות של ספרים מבולגנים (כפי מה שקורה בדרך כלל בבני עקיבא) יש להחמיר ולהחשיב את זה כבורר.
כדי לפתור את בעיית בורר צריך קודם לדון מה יש לנו כאן לפי הכללים שהבאנו לפני כן:
• לגבי הכלל הראשון, כל סידור שלוקחים מהמקום הוא נחשב כאוכל כי רוצים אותו כרגע, וכל השאר נחשב כפסולת.
• לגבי הכלל השני, ברור שאת עושה את זה ביד ולא בכלי ואין בעייה.
• לגבי הכלל השלישי – כאן יש בעייה, שהרי חוץ מיופי וסדר אין לזה משמעות. ואין זה נחשב כצורך .
ולכן מה שאני מציע – בדרך כלל הסידורים מתבלגנים רק לאחר סיום התפילה כשכולם מחזירים את הסידורים למקום. אפשר לשים שולחן ליד ארון הספרים שכולם יניחו את הסידורים שם, ואז כשאת רוצה לסדר את הסידורים בארון, כל פעם את לוקחת סידור אחד ושמה אותו במקום הנכון.
איך זה פותר את הבעייה – לגבי הכלל הראשון והשני זה אותו הדבר – את לוקחת את הסידור הרצוי ואת עושה את זה ביד. לגבי הכלל השלישי, את רוצה שהסידורים יהיו בארון מפני שהסידורים מפריעים בשולחן שנמצא שם. ואם כן, זה נחשב כצורך (צורך מקום), וצורך כזה נחשב כ- מיד. וברגע שאת עונה על שלושת הכללים אוכל ביד ומיד, זה פותר את הבעייה.
פתרון שני – לא קשור להלכות ברירה, אפשר למנות חניך תורן שיעמוד מול ארון הסידורים, ופשוט יאמר לכל אחד איפה להניח את הסידור שלו, וכך זה ייצור גם מודעות בסניף לסידור הסידורים, וגם מרוויחים שנותנים לחניכים אחריות, שזה גורם להם להרגיש טוב ולעסוק בעשייה.

שוב אני רוצה לציין לשבח את שאלתך, ולהודות לך על השאלה. אם יהיו בעיות בתשובה את יכולה לשלוח לי שוב את השאלה – "לישיבת הר עציון" ואני אשתדל לענות שוב.
נ.ב. אם אין בעיות בתשובה כדאי שתפיצי את הכללים האלה בסניף, הם מאוד פשוטים להבנה וזה פותר הרבה שאלות בהלכות שבת.
בב"ח לתו"ע
אלי כפיר
צוות ישיבת אלון שבות

כתבות נוספות