שאל את הרב

סוכה מהודרת או שלום בית ?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 17/09/03 15:17 כ באלול התשסג

שאלה

בס"ד

שלום וברכה לכבוד הרב .

אני וחמי שיח' הולכים לפי פסקיו של הרי"ח הטוב וממשיך דרכו מו"ר אביך שליט"א .

אשתקד לפני סוכות, אמרתי לו שלפי מו"ר שליט"א ישנה בעיה עם "סכך לנצח". זה היה חידוש בשבילו אחרי הרבה שנים של שימוש בסכך כזה, ואכן הוא החליט להשיג סכך טבעי.

אולם, לצערי הרב, הדבר קומם מאד את חמותי ובניו (הם לא הולכים דווקא לפי פסקי מו"ר שליט"א), שהם בעצם בונים את הסוכה מהיסוד עד לסכך. הסיבה כרוכה בקושי הרב להעביר את הסכך מלמעלה, דרך הבית, דרך המדרגות בבית, עד לסוכה ( הסוכה בחצר האחורית), ואחרי סוכות יש את הניקיון הרב. היה ויכוח קולני מאד והרגשתי ממש לא נעים. בסופו של דבר הסכך הובא, מצב הרוח לא היה חגיגי, והרגשתי שיצא שכרנו בהפסדנו.

שאלתי: אני בטוח שהשנה התסריט יחזור.

מה לעשות ?

אם בכ"ז הרב יפסוק לשים "סכך לנצח" האם אני יכול לסמוך על כך ולברך ?

בברכת שנה טובה . אורן

תשובה

בס"ד

הדרך הנכונה בכל המקרים הללו היא לעזור בעצמך. כי אם אתה נוהג חומרא מסוימת שיש אחרים שלא נוהגים כך ואפילו אם לדעתך כך הדין מעיקר הדין. אם אחרים לא נוהגים כך - החובה מוטלת עליך להתאמץ לסייע בידם. ואפילו אם לא היתה לך שום חומרה בענין - היה מקום שתשים כתף לסייע. כל שכן במקרה שכזה.

אם תסייע - סביר להניח שלא יהיו שום ויכוחים בענין זה - אלא אם כן זה ויכוחים לשמם. אבל מתיאור הענין זה לא נראה כך.

ולמעשה - תלוי איזה סך לנצח הם שמים.
יש כאלה שאי אפשר לברך עליהם כלל ויש כאלה שבדיעבד ניתן לברך עליהם ויש כאלה שמותרים לכתחילה. והם העשוים ענפים עם עליהם שארוגים יחד ענף בענף בלי שום חוט שקושרם. ואתה יכול בהחלט להשתמש בהם.

ואעתיק לך מספר של הרב אליהו "הלכות חגים":

"סכך לנצח - יש כמה סוגים, חלקם פסולים ממש, וחלקם כשרים בדיעבד \ שמא הקרש היה "כלי" המקבל טומאה, והחוטים המחזיקים פסולים, ועוד יש לחוש ל"גזירת תקרה" \
ולכן אין ראוי לסכך ב"סכך לנצח", אלא בענפי אילנות.

וכתב הרמב"ם\ הל' סוכה פ"ה ה"ד \ שגזרו חז"ל שלא לסכך באניצי פשתן "מפני שנשתנית צורתו וכאילו אינו מגידולי קרקע" והוא הדין כאן.

[בדיעבד אם מתארח אצל אנשים אחרים שסיככו ב"סכך לנצח", יכול לאכול אצלם ולהסתמך על המקילים.]\ עיין שו"ע תרכט סע' ב, ו, יד ונו"כ \.


חג שמח

כתבות נוספות