שאל את הרב

סוכה וארבעת המינים

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 16/07/02 09:08 ז באב התשסב

שאלה

א. ידוע לי ששכן יתן לי להשתמש בארבעת המינים שלו, האם אני יכול לסמוך על זה ואיני חייב לקנות ארבעת המינים משלי?

ב. האם מותר לקשור עצים שיתמכו את הסכך שלא יפול? והאם ב"סוכה לנצח" ניתן להסתפק במתיחת חוט סביב הקורות, שישמש כדופן?

ג. מהם הדברים שצריך להבחין בהם בעת קניית ארבעת המינים?

תשובה

א. סוכה וארבעת המינים - ראוי שיהיה לכל אחד בעצמו, ולא יסמוך על אלו השייכים לציבור או לשכנים, אף שכשאין לו בעצמו יוצא ידי חובתן בשלהם.

אפילו קטן ראוי לקנות לו ארבעת המינים כדי לחנכו במצוות, וצריכים הם להיות "ארבעת המינים כשרים כמו בגדול" (משנה-ברורה וכף-החיים), וטוב לקחת את הבן לשוק ארבעת המינים, שיתחנך כיצד לבדוק את כשרותם.


ב. ב"סוכה לנצח", שקורותיה עשויות ברזל, יש להקפיד במיוחד: לא לסכך לפני בניית הדפנות; להניח בין הסכך לבין מסגרת הברזל עצים לאורך ולרוחב. מותר לקשור עצים אלו באמצעות חוטי ברזל. את הסכך עצמו אין לקשור לא בחבלים ולא בחוטי ברזל (לדעת חזון-איש גם את העצים למסגרת אין לקשור בחוטי ברזל).

לדפנות הסוכה, לפחות עד לגובה של כ80- ס"מ מהרצפה, יש להשתמש בלוחות עץ או בבד ברזנט עבה ומתוח. אפשר גם למלא בפסי עץ במירווחים של כ24- ס"מ ביניהם, או לסמוך על סורגי מעקה שהמירווח ביניהם דומה. בדיעבד אפשר למתוח חוטי ברזל או חבלים שיש ביניהם אותו מירווח.


ג. לולב - צריך שיהיה סגור כולו, וישר. אורך שדרתו ללא העלים - 32 ס"מ (לחזו"א: 40 ס"מ).

הדס - אורכו: 24 ס"מ (לחזו"א: 30). אסור שיהיה ההדס קטום בראשו. צריך שיהיה משולש, היינו שעליו יוצאים מנקודה אחת, ומספרם 3.

אתרוג - משקלו: לפחות 60 גרם (לחזו"א: 100). צריך שיהיה שלם ללא נקב, ושלא יהיה בו שינוי מראה.

ארבעת המינים שעומדים בתנאים הנ"ל אפשר לקנותם, אולם אם הם חורגים מתנאים אלו - כגון: ההדס אינו משולש או האתרוג יש בו שינוי מראה - לא יסמוך אדם על עצמו, אלא יראה לחכם.
יהי רצון שהקב"ה יפרוס עלינו סוכת שלומו, ונזכה לישב בסוכת עורו של לויתן.

כתבות נוספות