שאל את הרב

נטילת ידיים

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 22/08/07 21:11 ח באלול התשסז

שאלה

בס"ד

יש לי כמה שאלות בקשר לנטילת ידיים:

1. כשאני נוטלת ידיים לפני אכילת לחם, כיצד יש ליטול?

2. כשקמים בבוקר כיצד יש ליטול ידיים?

3. אחרי שיוצאים משירותים כיצד יש ליטול?

4. אם יש בכיור שבו אני נוטלת ידיים כלים אז מותר או שצריך להוציא? (אני מתכוונת בשלושת המקרים: לפני אכילת לחם, כשקמים בבוקר וכשיוצאים משירותים)

5. כשאני קמה בבוקר, אני נוטלת בתוך קערה שהכנתי לילה לפני, האם אני חייבת להיות עם נעלי בית כשאני נוטלת ומברכת?

6. האם יש בעיה עם זה שאני נוטלת ידיים אחרי השירותים בכיור בתוך השירותים? אם כן, אז איפה ליטול? יש לנו כיור עם מים רק במטבח והמטבח לא קרוב לשירותים!

ועוד שאלה לא ממש קשורה: כשאני מברכת "אשר יצר" אז דלת השירותים צריכה להיות סגורה? ואם אני מברכת בחדר אחר (שנמצא ממול) והדלת של החדר לא סגורה וגם של השירותים לא?

תודה מראש ואם אפשר לפרט כמה שיותר זה יהיה מצוין

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

1. לכתחילה שתי פעמים ברצף על כל יד, עדיף רביעית (86 סמ"ק) בכל שפיכה (ס"ה 4 רביעיות)
2. למנהג התימנים שנוהגים כרמב"ם די בפעם אחת על כל יד. למנהג שאר העדות חוששים לרוח רעה ונוטלים שלוש פעמים על כל יד לסרוגין (פעם ימין פעם שמאל וכו'.. מתחילים ליטול על יד ימין)
3. פעם אחת על כל יד. יש מחמירים שלוש אך משמע במשנ"ב שאין לחוש להם (סימן ד ס"ק לט)
4. כשהנטילה היא גם משום רוח רעה כגון בבוקר או ביציאה מהשרותים יש להוציא את הכלים מהכיור. (לפי התימנים הפוסקים כרמב"ם מסתבר שאין צריך להוציא, אך ביוצא מהשרותים כדאי מסיבת נקיות להוציא...)
5. לא
6. יש בעיה לחוששים מרוח רעה. הנטילה בתוך השרותים מועילה לצורך זה שמותר לך להתפלל אחריה או לברך, אך עדיין למנהג רוב העדות יש חשש רוח רעה, ולכן עדיף ליטול במטבח אף שזה רחוק, אחרת תאלצי ליטול פעמיים.
7.תיאורטית יתכן מקרה שדלת השרותים לא חייבת להיות סגורה, אך ככלל לא כדאי להיכנס לפרטים אלו, ויש תמיד לסגור אותה בגלל ריח גם כשאת בחדר אחר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות