שאל את הרב

משפחה והלכה דחוף!

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 24/12/07 09:19 טו בטבת התשסח

שאלה

שלום וברכה.

אני מודעת לעובדה שיש הרבה שנמצאים במצב שלי ושקדמו ,בוודאי שאלות מסוג זה באתר. אך לצערי אף אחד מחבריי אינו במצב שלי. וכן לא מצאתי שאלה העונה בדיוק על הבעיה שלי.

ב"ה אני באה ממשפחה דתית אבל דתי מחמד, מה שנקרא. אני הלכתי למדרשה ולכן אני יותר מקפידה ממה שהייתי בעבר מבחינה הלכתית.

עכשיו יש כמה בעיות.

1.אני למדתי שבשבת אסור להכין טחינה. והמשפחה שלי לא עוברת שבת בלי טחינה. אני אמרתי כמה פעמים שזה אסור ואף סרבתי להכין כמה פעמים, אני נמנעת מלאכול את הטחינה כי אני יודעת שזה אסור אבל הדבר גורם לקונפליקטים השאלה היא מה עליי לעשות. מה גם שניסיתי להכין לפני שבת מספיק טחינה אבל היא נגמרה ואז ביום שבת בבוקר הכינו שוב.

ב. קורים הרבה מקרים בשבת שיש דברים שאסור לעשות שאני מעירה עליהם (בנועם..) וזה לא שהמשפחה שלי חילונית. כמו למשל הרוטב של הדגים. שאסור לשים שוב על הפלטה ועוד הרבה דברים קטנים שלפעמים אני כבר לא מעירה כי עושים לי פרצופים וזה גורם לאי נעימות בבית.

השאלה אם אני צריכה להעיר, כדי שגם הם לא יחטאו. או שאני צריכה לדאוג לעצמי וזהו. מה שכשלעצמו נראה לי אגואיסטי. מה גם שיוצא כאילו אני לא מכבדת את אמא שלי כשאני מעירה לה, או כשעולים על זה שאני לא אוכלת את הדגים, אמא שלי ממש לא אוהבת את זה והיא רוצה שאני אוכל את הדגים שהיא הכינה.

ג. האם יש בעיה לנקות עם סמרטוט את השולחן? מחשש סחיטה?

ד. אם משהו נפל וליכלך את הבית האם מותר לשטוף את הבית כי זה גורם עוול לבעלת הבית?

אז השאלה שלי היא בעיקר מבחינה הלכתית מה עליי לעשות כשאני רואה בעיה בבית בשמירת הלכה בשבת, האם להעיר או לא.מה קודם למה כבודה של אמא שלי (שמבחינתה ואולי גם מבחינת ההלכה- זה שאסור להעיר לאמא מפאת כבוד) או השבת.

תודה רבה!

תשובה

שלום רב,
באופן כללי חז"ל למדו מהפסוק: "איש אימו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו" שאם ההורה אומר לך לחלל את השבת – אסור לשמוע לו (וכך לגבי שאר המצוות). אולם ברוך השם אין זה המצב אצלך. הורייך נוהגים כמו הרבה יהודים טובים אחרים לשמור מצוות לפי ידיעותיהם, וכיוון שהם לא למדו הלכות שבת בצורה מסודרת מתוך ספרים ושיעורים ישנם דברים שאינם יודעים ואין הם מורגלים בשמירת אותן הלכות הנראות להן כדקדוקים מוגזמים. עליך לגלות סבלנות והבנה כלפיהם, לא להיכנס לוויכוחים ולא להעיר יותר מדי, משום שלא תשיגי בכך תוצאות יעילות. יחד עם זאת את צריכה להשתדל לבצע בעצמך את מה שאפשר באופן שימנע אותם מאיסורים. לאור עקרונות אלה אתייחס לפרטים שציינת.
א. רעיון מצויין הוא להכין הרבה טחינה לפני שבת. אם בשבת אין מספיק אפשר להוסיף בשבת מים ואחר כך טחינה באופן שהבלילה תהיה רכה ודלילה, ואז אין בדבר איסור. אם אין ברירה וצריך להכין טחינה חדשה [אני מבין שאצלכם זה עניין של כמעט פיקוח נפש...], אל תוותרי ואל תכיני שכן הדבר אכן אסור, אולם תימנעי לאמירות קשות ומוויכוחים. הציעי שתעשי משהו אחר במקום הכנת הטחינה כגון שטיפת כלים וכיו"ב.
ב. אמנם יש מצווה: "הוכח תוכיח", והיא קיימת גם כלפי הורים (אם כי בזהירות, בעדינות ובדרך ארץ מיוחדת), אולם כאשר התוכחה איננה יעילה ורק מוסיפה מתח וכעסים אין להוכיח. אם ביכולתך לשכנע את אימך בעדינות להסיר את הרוטב לפני שמחממים מה טוב, ואם לא אל תיכנסי למריבה מיותרת.
ג. אין לנקות את השולחן במטלית רטובה משום סחיטה. במקרה של די בניקוי יבש, השתמשי בנייר לניגוב ידיים או בטישו רטובים במים אותם זורקים מיד אחרי השימוש, ובהם אין איסור סחיטה.
ד. מותר לטאטא, ואם יש צורך במים, יש לשטוף באמצעות מים ומגב, אך בלי סמרטוט.

לסיכום, השאיפה שלך צריכה להיות לשפר את שמירת השבת בבית, להסכים לבצע יותר משימות לשם כך, ובה בעת להימנע ממריבות ולהשתדל לתרום לאווירה רגועה ונטולת מתחים.


כל טוב,
רונן לוביץ

כתבות נוספות