שאל את הרב

מקח

חדשות כיפה הרב אורן דובדבני 20/06/01 21:29 כט בסיון התשסא

שאלה

בס"ד

לרב, שלום וברכה

לפני כמה חודשים קניתי רכב מאדם מסויים. על סמך דבריו שהרכב תקין והחליף בו (או החליפו בו) כמה חלקים האמנתי שהרכב תקין ולא הלכתי כנהוג למכון לבדיקת רכב. סיכמתי כי אשלם בכמה תשלומים את סכום הרכב ובתשלום האחרון את הביטוח. במשך הזמן הוברר לי כי היו בעיות רבות הרכב והשקעתי מעל לחצי שוויו של האוטו. ולא עוד אלא שבמוסך נאמר לי כי כל מערכות הרכב הינם ישנים ולא שייכים לאותו דגם הרכב וכן החלקים היו מאוד ישנים כך שהצטרכתי להחליף את מערכת ההגה, בלמים, בולמי זעזועים, צמיגים ומערכות מרכזיות נוספות.

אני סיכמתי אז עם האדם כי אשלם את כל התקלות הקטנות שיהיו באוטו. שילמתי את כל סכום האוטו אך עכשיו לאחר כל ההשקעות האם אני צריך לשלם על הביטוח? שהרי אני קניתי על סמך שוויו בתקנון של משרד התחבורה, והרי במצב כמו שקניתי המחיר פחות ביותר.

לרקע: מחיר האוטו שקניתי – 6000 ש"ח לפי התקנון. השקעתי באוטו רק במערכות מרכזיות חיוניות מעל 3000 ש"ח.

הביטוח קרוב ל-1600 ש"ח.

אשמח מאוד אם הרב יפרט את הדין ויתן לי תשובה אם אצטרך לשלם את הביטוח.

תשובה

אלקנה שלום
אחד הדברים העקרוניים ביותר בהלכות מקח וממכר הוא מנהג המדינה או במילים אחרות הנוהג המקובל במעשי המקח השונים. אתה מציין כי נהגת בניגוד למקובל ולא לקחת את הרכב לבדיקה מקצועית במכון לבדיקה - יתכן מאוד שבמעשה זה הרי אתה נחשב כמי שמוחל על פגמים שיתגלו ברכב בעתיד , אמנם אם בעל הרכב שמכר לך התנה עמך לפני הקניה כי לא תקח את הרכב לבדיקה והוא נתן לך את דברתו כי הרכב תקין הרי שזבה קרוב הדבר לומר כי יש כאן מקח טעות
בכל מקרה אם תרצה חוות דעת נוספת אני ממליץ מאוד לפנות לבית הדין הרבני לדיני ממונות בירושלים
בברכה
הרב אורן

כתבות נוספות