שאל את הרב

מי ליקט את ספרי התנך לספר אחד?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 03/01/17 12:26 ה בטבת התשעז

שאלה

שלום הרב שוקרון,

היום הייתה מרצה לתנך בבית ספרנו וטענה כי הספרים בתנך לוקטו ולא נבחרו היא הוסיפה ואמרה שבגלל התערערות השפה היהודית החליטו לקבץ ספרים עד לכדי קובץ מגובש- התנ"ך.

האם מה שהיא אמרה נכון? הרי אני יודע שמה שיש בתנך אלו קבצים שנועדו לדורות כמו שכתוב בגמרא או שזה נכון רק לגבי נביאים?

עוד שאלה, מי בסופו של דבר ליקט את כל הקבצים הנבחרים לכדי ספר אחד?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואל שלום
משאלתך איני מבין מה היא בדיוק אמרה, אך אכתוב כאן את מסורת חכמינו בעניין זה:
מחברים שונים כתבו את ספרי התנ"ך. [חמישה חמשי תורה] לדוגמא נכתבו על ידי משה ששמע מפי ה'. [ספר משלי] נכתב על ידי שלמה המלך. [מגילת רות וספר שופטים] על ידי שמואל הנביא. [ספר תהילים] על ידי דוד המלך. [דברי הימים] על ידי עזרא ונחמיה. ועוד ועוד.
בתקופת סיום הנבואה ובניין בית שני, התכנסו בארץ ישראל [אנשי כנסת הגדולה], הייתה זאת אסיפה של עשרות חכמים, גדולי הדור וביניהם מספר מסויים של נביאים. הם החליטו לאסוף כמה מן הספרים הקדמונים שנכתבו לכדי מקבץ אחד. השיקולים לבחירת הספרים שייכנסו היו רבים; בראשם: [רק ספרים שנכתבו בנבואה או ברוח הקודש נכנסים לספר הספרים].
לגבי ספרים מסויימים הייתה מחלוקת האם להכניסם, ולבסוף התקבלה הכרעה; לדוגמא: קהלת. מקובל לשער כי ההחלטות הסופיות לגבי הספרים שייכנסו לתנ"ך התקבלו בסוף תקופת בית שני.
בנוסף לספרים הכלולים בתנ"ך ישנם ספרים נוספים שנכתבו בתקופות קדומות ולא נכנסו לתנ"ך. הם נקראים "ספרים חיצוניים". ביניהם: חכמת שלמה, ספר חנוך, דברי גד החוזה, איגרת ירמיהו. ועוד.
(מקורות: בבלי בבא בתרא דף טו | משנה ידיים פרק ג משנה ה)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות