שאל את הרב

מחיית עמלק- גורם לי לא לרצות להיות יהודי!!!-די דחוף!!!

חדשות כיפה הרב חיים נבון 21/08/07 11:15 ז באלול התשסז

שאלה

שלום וברכה!

רציתי לשאול-מדוע אנחנו כיהודים צריכים למחות את זכר עמלק? עם שלם?! אני לא מבין! אז היו כמה שהיו רעים וניסו להרוג אותנו-איי-איי והיטלר לא ניסה? נחנו עדיין לא מנסים להרוג כל זכר ממנו (אם היו לו ילדים...) ואני לא מאמין שרק בגלל שאבותיהם היו רעים אז בניהם לאחר 2000 שנה רעים! וחוץ מזה הרי התורה עצמה אומרת "על שלשים ועל רבעים"-זהו! רק ארבעה דורות לא יותר! אני פשוט לא מבין! איך אפשר לרצוח עם שלם רק כי הם היו רעים... לדעתי כל דת שאומרת שמותר להרוג מישהו פשוט איננה דת טובה ללכת בה ולכן אני בזמן הזה חושב על לחזור בשאלה! אני לא יכול להרוג חרק אז אתם רןצים שאני יהרוג עם שלם? זה פשוט... לא מבין... נראה לי כאילו יהודים בזמן ההוא לא אהבו ממש את העמלקים ולכן רצו להרוג אותם בדיוק כמו כל עם אחר בעולם שרצה לרצוח עם אחר ואז היהודים הצדיקו את זה ואמרו שאלוהים אמר להם...

בבקשה תענו לי...

תשובה

שלום וטוב.
אני מבין את מצוקתך המוסרית לנוכח הציווי על מחיית עמלק.
ראשית, יש למתן את ניסוחיך. כתבת: "אתם רוצים שאני אהרוג עם שלם". איש אינו רוצה שתהרוג אף אחד. מצוות מחיית עמלק אינה נוהגת בזמננו, כיוון שעמלק כבר נתערבב בין העמים. אם כן, השאלה היא רק במישור העיוני התיאורטי, ולא במישור המעשי.
אני סבור שאין בידנו תשובה לשאלה מדוע עלינו להרוג את עמלק. אפשר להקשות על כל ההסברים שנאמרים על עמלק כרוע מוחלט וכו', ואתה העלית חלק מן הקושיות הראויות.
עם זאת, כיהודים מאמינים אנחנו יודעים שהרבה פעמים איננו יכולים לרדת לסוף דעתו של הקב"ה. זו לדעתי הדרך הנכונה בהתמודדות עם מצוות מחיית עמלק: מצד אחד, כמו אברהם אבינו בשעת העקידה, אנו מקבלים ללא תנאי כל דבר שיורה לנו הקב"ה. מצד שני, אנו יודעים שהתורה דרכה חסד ורחמים, ולא נשנה דעתנו בגלל המצווה הבודדה הזו. אנו נשארים במתח בין שתי אמיתות - האמת הפרטית של מצוות מחיית עמלק והאמת הכללית של החסד שבתורה - ואיננו יודעים איך ליישב ביניהן. למעשה, כמובן, נקיים כל הוראה המופיעה בתורה כשזו מעשית - אך הקושי העיוני-העקרוני נותר בעינו.
זה כמובן אינו פוגע באלוקיות של התורה, שהרי מטבעה של תורה אלוקית שהיא עלולה להתנשא מעל לידיעתם ולהבנתם של בני אנוש.

כתבות נוספות