שאלה
ערב טוב,
מה ההבדל בין מוקצה מחמת חסרון כיס לבין כלי שמלאכתו לאיסור?
אהבתם? עוד תכנים בלעדיים באפליקציה של כיפה. הורידו עכשיו
תשובה
בס"ד
שלום רב,
חסרון כיס - דבר שאדם מקפיד עליו שלא יפגם או יפסד ולכן אינו משתמש בו אלא למטרתו המיועדת לו ולא למטרה אחרת, כגון: סכין של מילה, סכין של שחיטה, מצלמה, סחורה העומדת למכירה, ניירות ערך ."מוקצה מחמת חסרון כיס" - אסור לטלטלו בשבת בין "לצורך גופו" ובין "לצורך מקומו", וכל שכן שאסור לטלטלו "מחמה לצל" או לטלטלו שלא לצורך.
כלי שמלאכתו לאיסור - כלי שדרך ההשתמשות בו בימי החול מביאה לידי עשיית מעשה איסור בשבת
כגון מברג או גפרורים וכד'...
במקרה כזה, אסור להזיז חפצים אלו, אלא בשביל שתי מטרות: לטלטלו רק לצורך גופו או מקומו.
טלטול לצורך גופו - כשיש צורך להשתמש במוקצה שהוא כלי שמלאכתו לאיסור, למשל פטיש - שבצורה עקרונית השימוש בו - בנייה, הוא מלאכה האסורה בשבת, אבל אם יש צורך לפצח אגוזים בשבת, ואין מפצח, ניתן להשתמש בפטיש.
הערה: כל מה שאמרנו, שמותר להשתמש בכלי שמלאכתו לאיסור, לשם עשיית מלאכת היתר בשבת - כל זה דווקא שאין לו כלי אחר. כלומר - דווקא כשאין מפצח אגוזים, אז ניתן להשתמש בפטיש כדי לפצח אותם, אבל כשיש מפצח אגוזים בבית - אין להשתמש סתם ככה בפטיש.
וזה בעצם הפירוש לצורך גופו - כלומר לצורך שימוש בגופו של הכלי !!!
טלטול לצורך מקומו - מותר להרים כלי שמלאכתו לאיסור לצורך מקומו, כלומר כאשר יש צורך במקום שאותו תופס הכלי - שהוא מוקצה. כגון: אם יש על השולחן כלי כתיבה מותר להרימו כדי שיהיה אפשר לאכול על השולחן וכד' .
וזה בעצם הפירוש לצורך מקומו - כלומר לצורך שימוש במקום שהכלי תופס !!!