שאל את הרב

מה רע בנישואים אזרחיים?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/12/06 14:00 יג בכסלו התשסז

שאלה

ב"ה

שלום!קודם כל ישר כוח עצום על העבודה שאתם עושים!

אז ככה,לפני כמה ימים יצא לי לראות איזהשהי פרסומת עם הכותרת'סוף סוף חתונה מאושרת'מדובר בארגון מסויים שמעודד נישואים אזרחיים וזה סוג הדברים שהם אומרים"אם גם אתם נתקלתם באטימות הרבנים,המערימה קשיים ואף מונעת מכם להנשא ואם חשוב לכם ההיבט האזרחי ולא הדתי..אתם מוזמנים להתחיל את דרככם המשותפת איתנו..מטרתנו לסייע לכל אדם בישראל לממש את הזכות למשפחה."(כל התהליך עובד דרך עורך דין של הארגון הזה ונעשה על ידי חוזים המאושרים בחוק)התגובה הראשונית שלי הייתה זעזוע..אחרי שזה נכנס בי בצורה כזאת חשבתי איך אני הייתי מנסה להסביר לאדם שהוא לא שומר תורה ומצוות את חשיבות הנישואים דרך הממסד הרבני ובכלל הנישואים דרך ההיבט הדתי בצורה שתשכנע באמת ..נתקעתי עם סימן שאלה גדול..אני אשמח לקצת עזרה והכוונה בנושא..

תודה רבה!ויום נפלא.

תשובה

שלום וברכה,
תודה רבה על החיזוקים החמים. השאלה שלך מאוד מעניינת, ועצם הרצון לנסות ולחשוב איך ניתן להציג כלפי חוץ דברים שלך כל כך ברורים הוא חשוב ויפה. אני לא בטוח שאענה תשובה מקיפה וכוללת, אך אשתדל להעלות מספר נקודות לחשיבה שאני מאמין שיכולות לגעת גם לאדם שאינו שומר תורה ומצוות.
עקרון יסוד שמוסכם על הכל זה היותנו עם אחד. דבר זה בא לידי ביטוי בשאיפות הכלליות הזהות שלנו ובעצם העובדה שכולנו שמרנו על זהותנו במשך אלפי שנים וחזרנו להיות יחד בארץ. ההשלכה הראשונה והפשוטה לעובדה שכולנו בני עם אחד היא היכולת שלנו להתחתן אחד עם השני. דבר זה ודאי בא לידי ביטוי לגבי אנשים ששומרים תורה ומצוות, וגם אצל מי שאינם, שיש להם רצון שבן/בת הזוג והילדים יהיו יהודים.
בעיה גדולה שיכולה להיווצר בעקבות נישואים אזרחיים היא אי יכולת לעקוב אחרי הנישואין וממילא תבוטל החזקה שניתן להתחתן אחד עם השני. דבר זה יכול לנבוע מאי וודאות לגבי יהדות, חשש ממזרות או איסורי חיתון של ההורים ובשלב אח"כ של הסבים והסבתות. נכון שאני בא בתביעה לכאורה כלפי מי שאינו שומר תורה ומצוות וכופה אותם לדרכי, אך המטרה והיעד זה בהחלט משהו שהם גם כן מעוניינים בו.

גישה שונה שניתן לנקוט בה היא לגבי השאלה מה אנו עושים בעצם בטכס החתונה. מי שאינו שומר תורה ומצוות אינו זקוק להליך זה כדי לחיות חיים משותפים. מי שאכן רוצה להכנס בברית הנישואים הרי הוא רוצה לעשות משהו רשמי וכן לייסד את הקשר שלו בצורה ´אמיתית´. מכיוון שלא מדובר כאן על חוזה משפטי גרידא או מקח וממכר (כפי שאני מאמין שברור לכולם) הרי לא שייך לעשות זאת על ידי עורכי דין וסיכומים כספיים. המטרה היא לתת משמעות נוספת ומיוחדת לקשר וזה בא על ידי משהו שהוא מעבר לאינטרסים האישיים. לכן הטכס נעשה על ידי אנשי רוח ודת. מכיוון שאין לנו עניין בטכסים נוצרים או מוסלמים הרי הדרך הנכונה לעשות זאת זה על פי היהדות. בנוסף לכך- המטרה היא ליצור תא משפחתי שימשיך את המסורת רבת השנים של בתי האבות. וודאי שדבר זה ראוי שיעשה על ברכי המסורת ולא בדרכים שאינם מקובלות.

אני לא חושב שמדובר בשיקולים שלא ניתן ניתן להתווכח עמם, וכן אני לא אומר שזה השיקולים והתשובות שאת צריכה לענות לעצמך. אבל אני בהחלט חושב שמדובר בנקודות לחשיבה ודיון ששייכות גם לאנשים שאינם שומרים תורה ומצוות.
אם יש לך שאלות נוספות או נקודות נוספות בעניין זה את מוזמנת בשמחה לפנות אליי במייל או לחילופין בשאלה לאתר.
רק טוב,
אוהד.
ohad_fix@hotmail.com

כתבות נוספות