שאל את הרב

מה לענות לאפיקורס ששואל מי ברא את אלוקים ?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/07/08 23:44 כה בתמוז התשסח

שאלה

שלום,

אני בת 19 , בוגרת אולפנא. שמעתי שישי מי שטוען שהוא יכול להפריך את ההוכחה הטלאולוגית (אם יש בגד, מחויב שיש אורג, אם יש שעון יש יצרן..) בכך שהוא שולל אם האקסיומה שלך שאין מוצר מתוחכם בלי יצרן,הוא שואל, אז מי ברא את אלוקים? מבחינה דתית יש תשובה "אני ראשון ואני אחרון ומבלעדי אין אלוקים". השאלה האם אפשר להשיב לאפיקורוס לסתור את דעתו בהיגיון המקובל עליו, מבלי להזדקק למעמד הר סיני וכדו'?

תשובה

שלום לך...

זה שהנושא חשוב לך ואת רוצה לברר את הדברים, זה באמת דבר גדול ואני רק מאחל לך שתגיעי מתוך הבירור הזה לעבודת ה' אמיתית
שתגיע ממקום של הבנה ושלמות פנימית אבל.יחד עם זה נראה לי שכדאי לך לשים לב לכמה נקודות שיעזרו לך לחיות ולשמור על גחלת האמונה הזו, הפנימית והתמימה שלך, אותה אמונה שבשמה נעקדו ונשרפו כל כך הרבה יהודים על קידוש ה' ושמהאש שלהם אי"ה תיוולד הגאולה שלנו.
כשהגיע אחד מאותם 'חכמים' שחיים בסרט, ושבסרט שלהם עדיין לא המציאו את הגלגל והתחיל להקשות על ר' ישראל סלנטר:
"תראה לי" ו'תוכיח לי" ש..בלה בלה בלה, ר' ישראל היישיר אליו מבט ואמר לו:
"תגיד לי, כל השאלות האלו שלך, מתי הם התחילו לך, לפני שמכרת את הנשמה שלך (כמובן בלשון שונה) או אחר כך"
ענה לו הכופר:
"אחרי רבי..."
"אמר לו ר' ישראל: אם כך, תירוצים לקושיות יש לי, תירוצים לתירוצים...זה אין לי..."
מזה אומר לגבייך ולגבי כל אחד או אחת שנתקל בכופר התורן, בצבא, באוניברסיטה או בתחנת אוטובוס?
שקודם כל אנחנו צריכים להסתכל על כל הבניין, על המקום שממנו מתחילה בכלל השאלה ולא ישר לרוץ לקומה החמישית!
כי אם נחשוב עוד טיפה, אז בעצם נגלה שמה שכתבה לנו כבר התורה, "לא עבדו ישראל עבודה זרה אלא כדי להתיר להם עריות בפרהסיא" תקף חי נושם ובועט בעיקר בדור שלנו ולמרות שאני ממש לא מכיר את הכופר התורן שלנו ובלי חס וחלילה לזלזל וזה באמת לא סותר את זה שהוא יכול להיות טופי של בחור עם לב ענק וכו'...אני די סגור על זה שהבן אדם לא הלך הלוך וחזור בבית שלו, הפריח טבעות עשן לאוויר וספרים של ניטשה נשרו מחיקו.
סורי לאכזב, אבל נראה לי שאם תתעמקי קצת בקומה הראשונה תגלי שהיא הרבה פחות נוצצת ויותר בנויה מכל מיני דברים שלא כל כך באו לו טוב עם הדת ואז...השמיים הם הגבול וכל מטאטא מתחיל לירות...
אז לגבי הנקודה הזו, סגרנו?
לא צריך לפלוט אנחה מתפעלת כזו מכל אחד שחושב שהוא המציא מחדש את הגלגל, כי כמה מבאס שזה הולך להיות
מה לעשות, אבל את כל מה שהוא שאל, או ישאל, שאלו כבר...ותמסרי לו שזה לא אישי.
לגבי ההוכחות הלוגיות כמו שכתבת, אז התשובה היא פשוטה וחדה כמו מסך פלזמה 30 אינץ' לפני שהאחיין הקטן שלי אכל אותו...
מבין כל ההוכחות הלוגיות והשכליות, אותן הוכחות שעליהן ועל פיהן אנחנו משחקים את משחק החיים שלנו, ההוכחה לקיום האל, היא החזקה ביותר שיש!
אנחנו לא מתחילים לטחון ת'מוח על זה שאנחנו לא יודעים בוודאות אלא מאמינים וכו'..
אנחנו לא מתחילים לחפור על זה שזה משהו כזה בלב, ממש לא!
אנחנו מסתכלים בדיוק בלבן של העיניים, ואומרים בקול חזק ובאופן הכי וודאי שיש שאנחנו יודעים שיש בורא לעולם!!!
אולי זה לא נראה לכמה אנשים, אבל גם אמא של מרואן ברגותי בטוחה שהבן שלה הוא הכי הכי שבעולם, וכולנו יודעים שמבחינתנו היא יכולה לחפש...
אז על מה לעזאזל אנחנו מדברים שאנחנו אומרים שאנחנו מאמינים?
על משהו אחר שלא קשור לכאן, על זה שגם בוודאות הכי ברורה שיכולה להיות במסגרת ההוכחות שעל פיהן אנחנו חיים את החיים, עדיין יש מקום לאמונה אבל זה כבר עניין אחר.
אז במילים קצת יותר עדינות, בפעם הבאה את יכולה להגיד לו באופן מאוד פשוט: שאת בטוחה שיש בורא לעולם הרבה יותר משהוא בטוח שאמא שלו זאת אמא שלו.
קצר, פשוט, אבל נכון. אלה החיים.
איך מוכיחים את זה ובאיזה אופן, זה כבר סיפור אחר, לא מסובך במיוחד ואם תרצי נעשה גם את זה, אבל בגדול זו הגישה.
לגבי השאלה שלו, מי יצר את היצרן ולמה אנחנו לא יכולים להבין את זה:
ר' יוסף אלבו התייחס לזה כבר ב'ספר העיקרים', ואני מציע לך לעיין במאמר הזה ביסודיות, על הדרך אני רק אביא לך כמה משפטים שיעזרו לך קצת בתמונה הכללית:

"בזה נשער בגודל השמחה והערבות שיש אצלו יתברך בהשגת עצמותו, שיש בו שלמויות בלתי תכלית, וכל אחד מהם נצחי בלתי בעל תכלית בחשיבות, ועל כן אי אפשר שישיג עצמותו שום נמצא זולתו.
כמו שאמר החכם
כששאלו אותו אם היה יודע מהות האל,
והשיב: אילו ידעתיו הייתיו
כלומר כי אין מי שישיג עצמותו אלא הוא יתברך, עם היות מציאותו נגלית מצד מעשיו תכלית ההיגלות"

ובמילים קצת יותר פשוטות: נכון, ברור שמבחינת ההיגיון לכל דבר יש יוצר, כמו שאנחנו יודעים שמישהו יצר את הפטיש, אבל עדיין זה לא אומר שהפטיש אמור לדעת, להכיר או להשיג את מהות זה שיצר אותו
ואם נעשה את ההשוואה, השאלה הזו באמת, איך להגיד את זה ובלי לפגוע באף אחד, לא מתחילה בכלל:
כי לאן הוא בדיוק חותר? לזה שאנחנו, אם השכל המוגבל שלנו, שלא מסוגלים להבין איך למען ה', אנחנו לא מסוגלים לסיים יום אחד, יום אחד- ריבונו של עולם, בלי לשאול את עצמנו איזה מטומטמים היינו ולמה עשינו במשך היום כל כך הרבה דברים שאנחנו מצטערים עליהם עכשיו במבט לאחור, אנחנו שאין לנו מושג בקושייה אחת של ר' עקיבא איגר, שלא לומר להבדיל, איך לסיים את החודש
אנחנו הקטנים, רוצים להבין מי ברא את אלוקים?
לזה הוא חותר?
אז פשוט תעני לו:
"אין בעיה, אבל לפני כן, אם אפשר, תענה לי רק למה הקשר האחרון שלך ניגמר
ולמה עדיין, וסליחה על הגסות, החשבון שלך בבנק לא משהו
ולמה בפעם האחרונה שהרגשת שיצאת ממש אבל ממש מטומטם ולא משנה בכלל מה עשית, למה לא חשבת על זה קודם?
ורק אחר כך, אחרי שתענה על כל השאלות האלו, נוכל להמשיך ולשחק בכאילו ולדבר על דברים גדולים כאלו, כמו אלוקים וכו'...
בסיידר?
אבל עצי לעצמך טובה, ותקחי את ההזדמנות הזו ששלחו לך משמיים, את הסייעתא דשמייא הזו בכדי לחזק את הבניין האמוני שלך בצורה כזו, שבפעם הבאה שתתקלי בשאלה כמו זו, גם אם ברגע הראשון לא יהי'ה לך כ"כ מה לענות, עדיין תוכלי להמשיך ולהתחמם מהאש האלוקית הזו, ששוכנת בתוכך וכטבעם של להבות, זקוקה כל פעם לרוח חדשה, וכמו שכותב הראי"ה קוק:
שתפקידה העיקרי של הכפירה-הינו זיקוק המחשבות הקטנות שיש לבני האדם על המושג האלוהי.
אז מקווה שעזר לך, ועדיין אנחנו מבדילים בין הנשמות היקרות האלו, שהינם בבחינת תינוק שנשבה, לבין תפיסות עולם נואשות שמנסות בכוח להצדיק את החיים האלו, את הצרכים של הנשמה שזועקת...שיש לנו בעולם.

אז לסיכום: את יכולה בכיף לסתור את ההגיון שלו גם בלי מעמד הר סיני אבל כשהוא יהי'ה רציני, נצטרך להביא את ההר...

רק טוב, בשורות טובות והרבה שמחה

אבינועם
avinoam811@gmail.com

כתבות נוספות