שאל את הרב

מה זה שבת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/10/05 15:24 כח בתשרי התשסו

שאלה

למה חיבים לקיים את התורה כמו שהרבנים בגולה אמרו?-למשל, אני שואל למה אסור לראות טלויזיה בשבת, אם יש משחק כדורגל שאני ממש רוצה לראות למה שאני יסבול בשבת ולא אהיה שמח ושתהיה לי מנוחה בשבת???

או למשל למה אסור להדליק אור בשבת? אני מבין שפעם בשביל להדליק אור היו צריכים לחתוך עצים ואז ליצור אש מה שבאמת פעם היה קשה לעשות ולא היה לך שום מנוחה מעשית פעולה זאת אבל היום מספיק שאני פשוט רק לוחץ על המתג כלפי מעלה ויש אור בבית ואני יכול לקרוא ספרים בלי לאמץ/להרוס את העינים שלי!!!

אולי אלוהים התכוון שפשוט ניקח יום אחד בשבוע ונרגע קצת בבית וננוח!!!

למה היום עם כל המכשירים והטכנולוגיה אנחנו לא יכולים להשתמש בהם ולהקל אלינו ובכך באמת יום השביעי יהיה יום מנוחה!!!???

בבקשה תענו מהר כי שלחתי שאלה אחרת ובכלל לא עניתם עליה!

תשובה

שלום רב,
יישר כח גדול על הרצון להעמיק ולדעת ולהבין יותר.
בשביל לענות על השאלה שלך עלינו פשוט להעמיק בהבנה של - מה זה שבת.. ומפה יתבאר הכל..

אתה תופס שיום שבת זהו יום מנוחה גופנית שצריך להירגע בו. אבל באמת אין זו המטרה העיקרית של השבת. החיים מטרתם אינה רק החיים הגשמיים והמנוחה הגופנית בתור אנשים דתיים אנחנו מאמינים שיש עולם רוחני ויש אידיאלים גדולים, מטרה לעולם. השבת הוא יום רוחני. המטרה שלו זה לא איזושהי מנוחה גשמית אלא יש לו מטרה רוחנית. מטרה להיפגש עם משהו רוחני ולקבל ממנו. אני ממש מעוניין להרחיב לך את הדברים כמו שצריך, לכן תשתדל לקרוא את הכל ולשים לב ולנסות להעמיק בהבנה, יש פה מבנה והדברים מוסברים לאט לאט ובסוף אני מאמין שהדברים יובנו:
התורה אומרת לנו וישבות מכל מלאכתו אשר ברא.. וכי אפשר לדמיין שהקב"ה היה צריך לנוח? וכי אפשר לדמיין שהקב"ה התעייף ונח בשבת? - [אז מה זה שבת?]
השביתה של הקב"ה בשבת איננה מנוחה כפי שאנו תופסים אותה אלא זוהי שביתה של שלמות. המלאכה הסתיימה ובשבת מופיעה הבריאה על כל שלמותה - נסביר..
כל הימים נברא איזשהו דבר , ביום הראשון אור, בשני מים וכו´, כל יום נברא משהו אבל צריך לזכור שלבריאת העולם היתה סיבה, העולם לא נברא סתם - אלא בסוף היה צריך להופיע - [בריאה אחת שלמה נפלאה ואדירה] . ביום שבת זהו היום שבו המלאכה הסתיימה והכל שלם והבריאה מתגלה עכשיו בשיא שלמות וכמו שהיא צריכה להיות. [יום השבת זה היום שהתגלתה מטרת הבריאה והופיעה המדריגה העצומה של הבריאה - המדריגה המדהימה שאנחנו כל כך מצפים לה ומתגעגים לה]. יום השבת לא היה אמור להסתיים אלא כך היה צריך להישאר - כשהבריאה הסתיימה- אז יש שבת = שביתה כי הכל כבר קיים והבריאה שלמה.
אחד הדברים המעניינים בפרשה שאין "ויהי ערב ויהי בוקר יום השביעי" - הסיבה לזה היא כי היה חטא.. כשהאדם הראשון חטא - העולם נפל ואיבד את מדריגתו ובעצם עדיין הבריאה לא הגיעה לגמרי ליום השביעי - לשלמות שלה.
כיום איננו נמצאים ביום שכולו שבת - בעולם הבא, אלא נמצאים בעולם שנפל מהחטא, העולם שהיה בסיום הבריאה - היה לאין ערוך יותר נפלא מהמציאות שאנו חיים בה היום והמציאות היום היא חלשה ונמוכה וכלל לא מה שהיה אמור להיות בבריאת העולם. [מטרת עם ישראל היא לרומם את המציאות חזרה לאותה התעלות אדירה. לאותה מדריגה עילאית שלפני החטא (ואף יותר מזה)] , בשביל זה קיבלנו תורה וזוהי מטרתינו להחזיר את העולם לשלמות האמיתית שלו ולא שישאר כפי שהוא עכשיו. על ידי עבודת ה´ והתורה (וכמובן זהו נושא בעצמו שדורש הרחבה רבה) עם ישראל מעלה את המציאות ומחזיר אותה למדריגה שלפני החטא.. על אותו משקל אנחנו יודעים שהגאולה העתידה נקראת - שבת - "יום שכולו שבת" - מכיוון שאותה מדריגה אדירה של המציאות שהיתה ושנעלמה בגלל החטא עוד תחזור ותופיע - לעתיד לבוא.

[אבל כיצד אפשר?] הרי אנחנו נמצאים פה והמדריגה הזו כל כך רחוקה מאיתנו, כל כך גבוהה כביכול ואיך נרומם את המציאות משפל המדריגה עד לעולם הנפלא שאנחנו מצפים לו.. ?
משל:
אדם נפל לתוך בור הוא נמצא למטה למטה ורוצה לעלות. מה עושים בשבילו - זורקים לו חבל.. אבל הרי עכשיו החבל הוא גם למטה אז מה זה יעזור לו? לא נכון. רק קצה החבל נמצא למטה אבל החבל עצמו מתחיל מלמעלה ומגיע עד למטה ועכשיו אפשר לתפס.
העולם הבא, העולם שלפני החטא - לא נעלם לגמרי. הוא עדיין קיים גם במציאות שלנו. אומנם לא לגמרי אבל יש קצה חבל שאיתו אנחנו נפגשים במדריגה שלפני החטא, [יש גם במציאות הנמוכה שלנו יום אחד שהוא לא שייך למדריגה של העולם שלנו כפי שהיא עכשיו אלא כפי שהיא היתה פעם - וכפי שהיא תהיה לעתיד - שבת.] יום שבת הוא השארית של המדריגה שלפני החטא. ביום שבת אנחנו נפגשים עם המדריגה הרוחנית האדירה שהמציאות יכולה להתעלות אליה, עם הפוטנציאל האדיר שיש בכל המציאות ושצריך להתגלות. כשאנחנו נפגשים עם שבת אנחנו בעצם מתחברים למדריגה עליונה שאליה אנחנו צריכים להרים את כל העולם, אנחנו מתמלאים כוחות מהמדריגה הזו - ואז אנחנו יכולים בעזרת הקצה חבל הזה - לרומם את כל המציאות, לקיים מצוות , להתפלל, ללמוד תורה וכו´. שבת אומרת שהמציאות לא נהרסה לגמרי, יש בה עדיין פוטנציאל. עדיין יש בה את אותו עולם נפלא אדיר שהיה לפני החטא - אלא שצריך להוציא את הפוטנציאל לפועל. אומנם את זה אנחנו עושים על ידי תורה ומצוות אבל את כל האפשרות שלנו לרומם את המציאות ולעבוד את ה´ - אנחנו מסוגלים רק בזכות זה שאנחנו קשורים לשבת = אנחנו קשורים עדיין לחבל , למדריגה שלפני החטא וככה אנחנו יכולים לעלות ולעלות איתנו את כל המציאות.
אבל איך נפגשים עם המדריגה הזו האדירה שקיימת בשבת?
איך אני אתחבר לעולמות הרוחניים העצומים האלו? - התשובה: אתה לא צריך לעשות שום דבר.

המדריגה של שבת היא לא תלויה בך, היא באה עד אליך. אתה צריך פשוט לא להתעסק בשום דבר אחר בשביל לא לפספס אותה. אתה צריך להתנתק מהעולם הגשמי והנמוך שאתה מתעסק בו כל השבוע. נכון שכל השבוע אתה לא סתם חי בעולם הגשמי כי המטרה שלך לרומם אותו. אבל עכשיו אתה צריך להתנתק ממנו ולהיות מוכן לקבל את השפע האדיר ששבת משפיעה עליך, כי רק מכח זה תוכל להמשיך לעבוד את ה´ ולרומם את המציאות.
לכן רוב הלכות שבת הם - לא תעשה, כי עליך לא לעשות משהו בשביל לקבל את קדושת השבת אלא לא להיות מחובר לעולם המלאכה הגמשי הנמוך. זוהי המשמעות של המנוחה ואיסורי המלאכות.
אומנם איננו יודעים בדיוק לבד מהם המלאכות שמונעות מאיתנו לקבל את קדושת השבת, ולכן התורה קבעה לנו 40 סוגי מלאכות שהקשר והעשייה שלהם היא מנתקת אותנו מקדושת השבת ומחברת אותנו בשבת לעולם הזה מה שאיננו טוב. אין זה משנה כמה כח פיזי משקיעים במלאכה וכמה היא מעייפת. מה שמשנה לנו בהלכה זה - האם זה אותה מלאכה. אם הדלקת אור זה אש אז זה לא משנה לי עם זה נעשה בשנייה או לא.. וכו´
חוץ מזה שלעניין המשחק כדורגל, ישנם דברים שלמרות שאינם מדאורייתא חז"ל אסרו לנו מכיוון שהם גם מנתקים מקדושת השבת ופוגעים בכל האווירה והמשמעות של שבת. משחק כדורגל הוא בדיוק הפוך ממשמעות השבת ומאוד לא שייך לאטמוספירה שבה אנו נמצאים בשבת..

זהו. אני יודע שהדברים קצת גבוהים אבל אני מקווה שתצליח להעמיק ולהבין את הדברים לעומקם..
אם יש לך עוד שאלות, אשמח מאוד לענות לך באימייל וכן לקבל ממך תגובה על השאלה, שיהיה שבת שלום,
אבי,
aviwolfson@walla.com


לשואל - ראה גם:

מה הסיפור של האיסורים בשבת? אנחנו בעונש? https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=52148


[תזכורת]: כתבנו מה שנראה לנו, אבל אין כמו שיחה אישית, דרכה אפשר להבהיר הכל טוב יותר, לשוחח אחד על אחד ולהעלות כל נושא שרוצים, ואפילו ליצור קשר אישי. לכן, אפשר תמיד – בשמחה! לפנות גם לקו הטלפון של חברים מקשיבים, שפתוח בימים ראשון עד חמישי בין השעות 9 ל1 בלילה, והמספר הוא: 026518388. סודיות מובטחת. אנחנו מחכים!

כתבות נוספות