שאל את הרב

מהן שבע ברכות ואיך הן מתנהלות

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 10/03/11 01:00 ד באדר ב'

שאלה

בס"ד

שאלתי אולי קצת מטופשת אבל בגלל שאני חוזרת בתשובה בשנתיים האחרונות ולא כ"כ מבינה בזה אשמח לקבל תשובה.

מהן שבע הברכות, איך מתנהלות מה עושים וכו' ?

תשובה

שלום לאה,

אם הבנתי אותך נכון, אז ככל הנראה את הולכת להתחתן בעצמך או מישהו שקרוב לך הולך להתחתן ואת אחראית לעניין השבע ברכות.
א. בכל חופה נוכח רב שהוא מסדר חופה וקידושין. חשוב לשוחח אתו לפני החתונה כדי להבין מה בדיוק קורה מתחת לחופה. שלא תישאר החופה "טכס" רחוק ומנותק, אלא משהו חי ובעל משמעות עמוקה. הוא גם בוודאי יסביר את עניין השבע ברכות.
ב. בכל זאת אסכם בקיצור. יש שני חלקים לחופה - הקידושין - מסירת הטבעת מהחתן לכלה -והנישואין, שעיקרם מסירת הכתובה החתומה מהחתן לכלה ואמירת השבע ברכות. בקידושין החתן מזמין את הכלה להיות אשתו במובן האינטימי, שהיא תהיה מוכנה להתייחד עמו ולא עם אף גבר אחר. אם היא מסכימה לכך היא מקבלת לידה את המתנה (הטבעת) שהוא נותן לה במסגרת ההזמנה-הבקשה שלו. בכך מרצונה היא אוסרת את עצנה, כאשת איש, מלקיים יחסים עם כל הגברים האחרים. במקור, הקידושין לא היו מתקיימים מתחת לחופה, אך מסיבות שאי אפשר להסביר אותן כאן החליטו חכמים לאחד את הקידושין עם הנישואין.
ג. הנישואין - בשלב השני של ההתקשרות, בני הזוג חייבים לעמוד לפני ציבור-קהל, לפחות מניין. בכך הם מוכרים לראשונה כמשפחה חדשה בישראל. מנהג החופה היום היא לעמוד מתחת דבר הדומה לגג, סמל לבית החדש שבני הזוג מקימים.
ד. השבע ברכות הם פנייה אל ה' מצד הציבור-הקהל שבא לראות הקמת משפחה חדשה בישראל ולשמח אותה, בשבח והודאה על האירוע הגדול והמבורך. כלומר, ברכות הקידושין הנאמרות בהתחלה לפני מסירת הטבעת הן של החתן והכלה והרב אומר אותן כדי להוציא את בני הזוג ידי חובה. השבע ברכות לעומת זאת הן של הקהל המברכים את ה' למראה עיניהם.
ד. אפשר לראות את השבע ברכות בכל סידור. מקורן בגמרא במסכת כתובות. הן למעשה רק שש ברכות בתוספת של ברכה על היין, ברכת בורא פרי הגפן, ברכה המלווה כל מעשה של גילוי קדושה בחיינו. ששת הברכות מחולקות לשתי יחידות עיקריות. שלושת הברכות הראשונות מזכירות את יסוד הבריאה של הקדוש ברוך הוא. הן משבחות אותו על גילוי ברכת החיים החדשים המתממשים בהתקשרות בין החתן לכלה, כמו בגן עדן, דרכה כבודו מתגלה בעולם שלנו. היחידה השניה פונה אל העתיד, ובמיוחד אל העתיד של כלל ישראל, עתיד שהולך ומתממש בהקמת משפחה חדשה בישראל. היחידה האחרונה גם מקשרת את השמחה הייחודית הנוצרת בחיים של כל זוג, השונה מכל זוג אחר, כגילוי רצון ה' - שדווקא חתן זה ימצא כלה זו - כחלק מבניין העתיד של הכלל.
כדאי לך לפתוח סידור, לקרוא בעיון את הברכות ולראות איך המושגים הבסיסיים האלו מתבטאים בכל ברכה וברכה בכל אחת מהיחידות הללו בצורה שונה.
ה. בדרך כלל מזמינים גברים שונים לברך. שתי הברכות הראשונות - על היין ושהכול ברא לכבודו - נאמרות על ידי אדם אחד. אפשר לחלק את הברכות בין ששה גברים או פחות, ואפשר שאדם אחד יברך את כולן. הגברים המברכים יכולים להיות בני משפחה מכל צד, חברים או כל אדם שרוצים לכבדו או לשתף אותו בשמחה מקרוב. אפשר שאנשים "חילונים" יברכו (כמובן חייבים לספק להם כיסוי ראש אם אין להם). עדיף שהם יהיו אנשים שלכל הפחות יכולים לקרוא את העברית ולהבין אותה, ושהם יהיו אנשים המאמינים באמיתת הפניה לא-לוהים בתפילת אדם, אפילו אם הם אינם עושים זאת באופן קבוע בעצמם.
אני מקווה שזה עוזר לך, ואם מגיע לך מזל טוב, אז מזל טוב בגדול.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות